Fråga Henke2 om han kan hjälpa dig, han kan det mesta om Kolibriturbinerna.....
JAS 39 1:10 / Minifan / Betabyggare sökes
Kollaps
X
-
Klistrar in mitt svar från PM om fler behöver infon framöver...
Hej,Ursprungligen postat av andwaHej Henke!
Du som har testat och sett det mesta vad gäller Kolibri och installationer kanske kan ge mig en del tips.
i byggtråden
så håller jag på med bygget och jag tänker sätta in en T25 i maskinen. Jag har aldrig pysslat med turbiner, men det ska nog lösa sig. Har tänkt att sätta turbinen längst bak, 3-4cm innanför utblåsröret i balsa, 62mm innerdiameter. Kommerdet brinna upp eller är strålen såpass rak att det inte är någon risk? TP kan komma att bli ett problem, men jag hoppas inte det.
Kommentera gärna. Tacksam för stöd och glada tillrop!
mvh
Anders Wallin
Ett par saker att tänka på. En T25 ger beroende på årsmodell lite mer än 2.5kg i dragkraft. Du måste dubbla denna siffra för att jämföra mot en EDF, alltså fläkten måste ge 5.5kg för att motsvara turbinen. Nu har jag ingen aning om vad folk kör med för setup i sina 1/10 Gripen mer än 70mm EDF. Gissar att de är en 6S setup där de är på kanske 1.5kg i drag i snitt?
Du väljer en T25 som ger "5.5kg EDF dragkraft", ungefär som en vass 10S EDF setup. Det är åt skogen för mycket och kommer ge prestanda för mer än 300km/h. Så du bör verkligen tänka dig för när du bygger. Addera mycket kolfiber är mitt tips, för det kommer gå undan!
Tips 2 är att montera turbinen så långt fram du kan. Tanken hamnar alltid på CG (~600-800cc) och turbinen tätt efter det med ett utloppsrör som du köper via HAB, röret är 40mm i diameter och det underlättar mycket vid utloppet. 70mm EDF modeller är egentligen för små får Kolibri turbin, dels för effektens skull och dels för utrymmet då motor med glödstift är mer än 70mm, även om själva turbinen bara är 55mm. Även om röret blir kort så bör du absolut välja röret eftersom det ger en lättare installation. Vi har provat med rör upp till 57cm utan förluster så i den aspekten är det ingen fara. Förr körde jag/vi mycket bakmonterat, men nu har jag ritat ett eget rör passande Kolibri så då blev det helt plötsligt en bättre lösning.
Tips 3 Det är en fördel att avsluta utblåset en liten bit innan för utloppskonan på flygmodellen, på så vis får du en venturiverkan som kyler modellen effektivt. Skumvåfflorna klarar sig kanonfint bara med hjälp av detta knep.
Tips 4, montera din turbin i en funjet och lär dig motorn innan du testar i din Gripen. För man kommer spilla soppa, man kommer sätta eld på någonting, man kommer göra nån varmstart etc medan man lär sig. Så börja med en modell med motorn på utsidan och sen när du är bekväm så kör du med skalamodellen.
Senast redigerad av henke2; 2014-02-06, 13:10.SuperheroKommentar
-
Bra tips Henke2! Min maskin flög jag med en 70mm och 4s. Plats är det gott om. Man får in en 90 fläkt utan problem i enginebay...
Ska bli otroligt intressant att se maskinen med denna T25 setup. Hade jag haft råd hade jag gjort likadant själv.
/MarcusHälsningar
/Marcus - Livet börjar vid 9G...Kommentar
-
Hoppsan 2 År gick utan att det hände något med min Gripen.
Men nu har det hänt lite, några bilder på vad som gjorts:
Hagmans sprutspackel på roder och luckor ska det va.
Jag bestämde mig för att måla allt i en vit grundfärg och
sätta ihop allt plus premiära henne så.
Eventuellt att man sätter dit någon färgglad tejp för att
kärran ska bli lättare att se.
Funkar allt som det ska så åker paintbrushen fram för färdigställning.
Hela kärran grundad här.
Vitmålad runt om.
Nu ska hon få torka några dagar innan alla roder och luckor ska
provas på plats.
Vapenbalkarna får komma på plats allra sist.
Matsa... (Som siktar på premiärflyg till i Maj)I hangaren:
TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
* TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:Kommentar
-
Hej,
Här kommer ett litet filmklipp från gårdagens flygning. Till denna flygning har jag bytt ut fläkten till en Wemo 70 med MEGA EDF motor och 6s 3250mAh 40C accar. Nu blev det riktigt bra tryck i maskinen och fort gick den. Hann med två accar innan jag var tvungen att lämna fältet.
Hur går det för er andra som bygger? Nån som flygit?
MvhHälsningar
/Marcus - Livet börjar vid 9G...Kommentar
-
Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
Kommentar