MJD Catalina -Byggtråd

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas C
    • mar 2009
    • 8

    #1

    MJD Catalina -Byggtråd

    Hej!

    Tänkte starta en byggtråd om mitt Catalina bygge.

    Fick detta flygplan av mina snälla föräldrar i julklapp.

    Ni har dock gått miste om starten av bygget, men ska försöka få in lite bilder så snart som möjligt.

    Mvh Jonas Carlsson
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

    #2
    Ja bilder vill vi se. Catalina är ett otroligt vackert flygplan. Ser fram emot resten.
    :addpics:

    Du fattar vinken väll?
    Tror detta blir en riktigt smarrig byggtråd, så ös på med bilder och lite text bara så blir vi nöjda :sarcastic:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

    Kommentar

    • Wulfman
      • jan 2007
      • 478

      #3
      .....ser fram emot lite Catalina bilder

      Kommentar

      • ChristerL
        • maj 2006
        • 1228

        #4
        Ursprungligen postat av Ompa
        :addpics:
        Dito!
        Hoppas du njuter lika mycket av Catalina-bygget som jag gjort undan MJD Tunnan-bygget.
        /Christer Landberg

        Fw190D9
        Fw190F2
        Hawker Tempest Mk. V
        S29C Tunnan

        Kommentar

        • lassebetong
          • mar 2007
          • 1255

          #5
          Kul att du hittat hit Jonas och härligt med ännu en byggtråd.
          Det är inspirerande att följa alla duktigare byggare.
          Skall bli kul att få se en catalina byggas.

          Själv satt jag och klipte film i går och där var det med en kort premiärtur med just en Catalina.
          Du kanske mins den från i sommras.:(

          Sätt nu fart med bygget så vi får se den i sommar.

          mvh
          Lasse

          Kommentar

          • taygher
            • jun 2006
            • 735

            #6
            Hallå Jonas,

            Verkligen kul att Du har vågat Dig ut på forumet, inte en dag för tidigt!
            Jag ser också fram emot att få se lite bilder på nykomlingen.

            Lycka till med bygget!!

            Kommentar

            • genland
              • maj 2006
              • 1228

              #7
              Tror nog att suget att få se bilder i detta ärende
              är tämligen stort....:thumbup:

              Mvh Kent

              Kommentar

              • Corsair
                • dec 2007
                • 639

                #8
                Välkommen, skall bli spännande, själv har jag byggt MJD`s J-22. Mycket fin byggsats, inte helt enkel men ta det lugnt så blir allt bra.:vroam:
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Jonas C
                  • mar 2009
                  • 8

                  #9
                  Hej alla glada modellflygare!

                  Roligt att det verkar vara så stort intresse för mitt bygge.
                  Jag har haft lite krångel med min kamera, men jag har tagit ett kort med mobilen iallafall. Bilden visar dagsläget på kroppsbygget.

                  Jag håller just nu på med att sätta dit listerna på kroppen.
                  Jag har även plankat översidan av vingytterpanelerna. Jag lackade vingens insida med cellulosalack innan plankning då jag även tänkt att flyga på sjön med Catalinan. Kommer med mer bilder imorgon när jag fixat kameran.

                  Bilden blev väldigt stor hur får man ner storleken på dom?

                  Kommentar

                  • Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

                    #10
                    Ah, Ser bra ut detta.
                    Keep it coming
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    :crazy_pilot:
                    //Tomas//

                    Kommentar

                    • Jonas C
                      • mar 2009
                      • 8

                      #11
                      Hej!

                      Jag har tyvärr inte hunnit bygga så mycket idag, men jag testade att sätta ihop vingens ytterpaneler med vingmitten bara för att se hur stor den blir. Den blev så stor att jag fick kliva upp på stolen för att hela vingen skulle komma med på bild.



                      Som ni kanske ser så glömda jag att stoppa i sladdarna till servona i den högra ytterpanelen innan plankning, men jag lyckas nog att knöla in dom nu efteråt med.


                      Nästa steg i bygget är att skära ut skevrodrena och slipa dessa. Jag ska även försöka få dit en mekanism för att fälla in och ut vingspetsflottörerna.



                      Jag tänkte använda denna landställsmekanism som är mycket lätt och kompakt. Jag vet dock inte hur bra de fungerar än. Pinnarna som sitter i är gjorda av kolfiber!

                      Mvh Jonas

                      Kommentar

                      • taygher
                        • jun 2006
                        • 735

                        #12
                        Tjenare Jonas,

                        Coolt med fällning av flottörerna, det kommer att bli en häftig finess!
                        Ska bli kul att se hur Du löser det. (Jag är inte orolig..)

                        Kör hårt!

                        Kommentar

                        • Corsair
                          • dec 2007
                          • 639

                          #13
                          Ursprungligen postat av taygher
                          Tjenare Jonas,

                          Coolt med fällning av flottörerna, det kommer att bli en häftig finess!
                          Ska bli kul att se hur Du löser det. (Jag är inte orolig..)

                          Kör hårt!
                          Håller med föregående talare, det fixar du...:icon_pidu:

                          Kommentar

                          • Jonas C
                            • mar 2009
                            • 8

                            #14
                            Tack för stödet grabbar!

                            Mvh Jonas

                            Kommentar

                            • BeGe
                              • jun 2006
                              • 47

                              #15
                              Hoppas på en fortsättning på denna byggtråd, eftersom jag själv är stormförtjust i just detta flygplan. (har införskaffat MJD:s byggsats, så jag hade tänkt komma igång med bygget i vinter)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...