Boomerang ELAN....

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

Jo bilderna gav lite ideer.. Håller just nu på med center delen och flaps/broms är ju en del putsande innan den går in/ut utan att ta i...
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• petera38
      • dec 2008
      • 592

Turbin och tank

För att få plats med turbin och tank måsta man ta bort en del material av spanterna. Med såg och slibrondel går det förhållandesvis snabbt.....
      Jag har markerad var jag har slipat. På turbinfästerna har jag tagit bort ca. 1 cm på varje sida och från spanterna ca. en cirkel med 1cm tjocklek. Man får pressa turbinbeslaget ihop för att få det på plats. På Jet Cat turbiner måste man lägga en polywoodbit på ca 6-8 mm under beslaget för at den centrerer. Två hål för monteringsskruvarna.
      För att få plats med tanken sågas en bit på ca 6mm av spantet i varje sida.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av petera38; 2009-03-07, 20:26.
      An Expert has done every mistake ...
      A Master has done every mistake....Twice! :stupido2:

Kommentar

• petera38
        • dec 2008
        • 592

Luft....

Med Pro-Lynx landingsstället följde 2 pyttesmå luftflaskor. Problemet med inte att ha tillräckligt med luft, beror ofta på, att man inte har tillräckligt med VOLUMEN!! Det är INTE trycket bara, som gör det... därför kollade jag, om det gick att få plats med två 0,5 lit colaflaskor. Dessa lexan flaskor klarar lätt 10 bar och kostar bara ca kr. 10:-!!
        Man får jobba lite med slibrondell, men spanterna är av urdårlig kvalité och går lätt att slipa. När flaskorna är på plats säkrar jag dom med silikone lim, och gör förstärkningar i plywood. I
        följande bildserie ses det hur......:hahaha:
        Bifogade filer
        Senast redigerad av petera38; 2009-03-08, 12:37.

Kommentar

• petera38
          • dec 2008
          • 592

CG/Tyngdpunkt.....

Luften är nu på plats och håller tät hur länge som helst. Tänkte att det var dags att kolla hur komponenterne skall monteras för att "C of G" kommer att ligga rätt.
          I en ELAN tråd på R/C Universe står det att ELANEN är nostung! Så med det i bakhuvudet placerede jag alla tre liPo paket på och imellan hjulbrunnarna. Gissa min förvåning när jag uptäckte att den var baktung!!!! Upp med alla LiPo´erna i rummet över noshjulet - alla andra komponenter upp fram och bara ECU´en fram för turbinen. Nu gik det att balancera - bara lite finjustering kvar....:stupido2:

Kommentar

• petera38
            • dec 2008
            • 592

Lite konstigt..

Kollade med Elan-tråden på rc/universe igen. Alla tyckte det var konstigt med en baktung Elan, bara Sandor/Digitech mente att det kunne stämma!!! Så jag tänkte att jag kanske hade glömt någonting och gjorde ett nyt försök - men med mina "avbalanceringspinnar" i stället för snören med spik i från taket.

Men allt var som förut med LiPo accarna helt uppe över noshjulet och den stora luckan och canopy/cockpit på plats balancerade den - tog jag luckan av blev den baktung - se bifogade bilder.... En bit tape i nosen höll modellen på plats.
            Bifogade filer

Kommentar

• petera38
              • dec 2008
              • 592

Pro skin

Från Mick Reeves i England köpte jag det här tunna (0,30mm) glasfiber, som bl.a. användas till att klä vingor med. Jag använder det nu bara till eks. att limma på plywood av denna här dårliga kvalitét, som kommer från Kina, för att stärka det och samtidig få en fin, slät yta. Som här på mina teknik brädor.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av petera38; 2009-03-13, 21:10.

Kommentar

• petera38
                • dec 2008
                • 592

Luftventil från Digitech

Här kommer en bild på en av dom två ventiler, som fölgde med mitt Pro Lynx landingsställ. Någon som känner till en sådan, och vet hur - eller om det går att programmera den??? :stupido2:
                Bifogade filer

Kommentar

• petera38
                  • dec 2008
                  • 592

En pilot....

Jag tycker, att det måste finns en pilot i ett varje flygplan.....med klart canopy och lite cockpitliknande inredning!:crazy_pilot:
                  Hittade en fin "gör det själv" pilot från "Aces of Iron i USA. http://www.acesofiron.com/home.htm Den kommer i vit, så man kann måla den som man tycker. Jag har avstämt min efter Elanen´s färgar.....
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av petera38; 2009-03-24, 18:34.

Kommentar

• petera38
                    • dec 2008
                    • 592

Retur till Digitech

Ursprungligen postat av petera38
                    Här kommer en bild på en av dom två ventiler, som fölgde med mitt Pro Lynx landingsställ. Någon som känner till en sådan, och vet hur - eller om det går att programmera den??? :stupido2:
                    Har nu provad allt som står i "boken" och det händer ingenting, så nu skickar jag den tillbaks til Digitech. Uppenbart er ventilen trasig?!??

Kommentar

• petera38
                      • dec 2008
                      • 592

Pilot...

Så blev jag klar med att måla pilot. Använde som mall de två bilder jag satte in tidigare. Med lite olika Humbrol färgar var det rätt så kul ett job.
                      Bifogade filer

Kommentar

• petera38
                        • dec 2008
                        • 592

"no loss air system tip"....

Från Tor i Norge kommer detta enkla trick, som begränser förlust av luft i bromssytemet vid en evt. mindre läkage!
                        Gennom att montere en T-fitting på slangen från ventilen till landings ställ NER, har du bara tryck på bromsarna när stället är nere. Då hövs bara ett luftsystem!!! På min Elan 1 liters luft!!!
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av petera38; 2009-04-07, 20:49.

Kommentar

• petera38
                          • dec 2008
                          • 592

Här kommer en bättre bild...

Den bild jag bifogade tidigare var för liten... här kommer en större... :sarcastic:
                          Bifogade filer

Kommentar

• DrHanke
                            • maj 2006
                            • 5249

kör du bromsarna på samma luft? verkar smidigt då man kan använda båda burkarna...
                            //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• petera38
                              • dec 2008
                              • 592

Samma burkar...

Landingsställ och bromsar kör på samma system, därför behövs bara ett system. Det är bara när ställen är nere, att det är tryck på bromsventilen.

Numera kan mann ju köpa JetTronic ventiler, som avbryter efter 15 sekunder, hvilket ger samma effekt men som kostar mycket fler "Dinaros"!!:sarcastic:

Kommentar

• petera38
                                • dec 2008
                                • 592

"Inälvorna"

Här kommer ett par kort på installation av PowerBox m.m. Den kan flyttas fram eller tillbaks. Mottageren sitter samman med PowerBoxen som et modul.
                                Man kan se "vaggan" till bränslepumpen, som monteras med en strip.
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...