Fortsättning på Black horse p51 mustang

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Ursprungligen postat av Birdtwig
    Det var jui bra att det var rätt med stjärnorna. Hade gått och stört mig på
    de annars. Bilden på min kartong föreställer en mustang med två
    stjärnor på varje vinge, så de verkar ha vart fel innan. :roll:
    Läste senaste numret av Allt om Hobby på Pressbyrån idag. Kjell Stenbom testade Thunder Tigers P51-D Mustang (kommer säkert i MFN också....). Kjell lyckades vända varenda stjärna upp och ner. PDT_Armataz_02_28
    Han var iaf konsekvent!
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• taygher
      • jun 2006
      • 735

He he he... :badgrin:

Skall spana in detta när nästa nummer av MFN dimper ner i brevlådan..
      (Snacka om stjärnsmäll..)

/Lars
      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• tonic
        • maj 2006
        • 882

Då hände det som inte skall hända.

Då hände det som inte skall hända.

Min Musse gick i backen. Mycket tråkigt och inte blev det mycket kvar av den. Den flög enormt snällt och fint. Den gick mycket fint i extremt låg fart och all roderverkan var direkt. Samma sak var det när den flög i full fart. Det som var tråkit var att den gjorde en snap roll när jag gick ur en loop samt när jag tog för mycket höjt. Jag visste inte vad detta berodde på. Så jag fick flyga det enligt dess regler. Det som bekymrade mig var, om jag kom i en situation där jag vart tvungen att dra mycket höjd så visste jag att den skulle snap rolla och därmed förlora all lyftkraft samt att roderverkan var obefintlig. Jaja är man med i leken får man leken tåla.

Jag funderade över vad som gjorde att kärran hade dessa tendenser. Och pratade med Jonny ”Baronen” här på RCU och han menade på att flygplan som är för frammtunga tendera att snappa över i ryggläge när man drar mycket höjd. Det lät konstigt tyckte jag. Efter att jag kommit hem pratade jag men colsson. Han simulera detta i sin G3 sim. Där fick han samma tendenser. Jag provade också att simulera detta i AFPD och det visade det att det blev exakt samma tendenser med simulatormussen som mitt flygplan.

Jaja sorgen är enorm, men jag har redan bestämt mig för att införskaffa en lika dan till våren. Då kommer jag inte att ha den lika framtung som den första Mussen.

Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Usch och fy. Det är alltid lika tragiskt när detta händer. En liten klen tröst i eländet är väll att vi alla inom denna hobby någon gång råkat ut för detta.
          Jag lider med dig...
          PDT_Armataz_02_06
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          :crazy_pilot:
          //Tomas//

Kommentar

• Mr J
            • maj 2006
            • 4130

Usch vad trist! :headwal:
            Men det är rätt inställning att dra lärdom och komma igen... (ja, jag vet, det är lätt att säga, men inte lika lätt att göra)
            /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Beklagar!
              Men kul o höra att du ska på´t igen..
              Shit happens och att den snapprollar ur dyken är ju beroende
              oftast på framtunghet men oxå att kärran har hög vingbelastning(=tung)..
              Det blir ofta problemet med "små" warbirds...
              Vore jag dig skulle jag gå upp en zize på kärran,i det här fallet så gäller faktiskt "Bigger is better"....
              Hur som haver,tack för en riktigt trevlig byggtråd! :best:
              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• taygher
                • jun 2006
                • 735

Tråkigt att läsa att Mussen blivit mosad! :down:

Jag har ju två Mustanger och ingen av dem har några knepiga tendenser. Flyger bl.a. en TWM musse spv. 1640 med en Magnum 91FS i nosen, möjligtvis blir den kanske inte lika tung som den hade varit om den hade haft en 120-motor så det är klart..

Men vi modellflygare är ju som tur är ganska hårdhudade så lycka till med nästa P51:a. Det finns ju en hel del olika fabrikat att välja på..

Återigen, beklagar sorgen och tack för en mycket bra byggtråd.

Mvh, Lars
                Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• tonic
                  • maj 2006
                  • 882

Tack alla för er tröst. Det hjälper en hel del.
                  Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• sundqvistjohan
                    • jul 2006
                    • 1289

Synd på Mustangen tonic! Men bra att du skriver om orsaken till kraschen. Har själv varit mycket nära att totalkvadda min Sukhoi SU 31 (Black Horse) http://www.rcuniverse.com/product_gu...fm?kit_id=3434 med en spännvidd på 178 cm och vikten 5½ kg då jag skulle testa en fyrkantsloop. I det sista hörnet när modellen kommer rakt ner och jag drog fullt höjdoder utan motorpådrag blev det en hel del adrenalin i kroppen kan jag säga. Lyckligtvis hade jag tillräcklig höjd för att reda upp det, men efter detta har jag jag inte gjort flera fyrkantsloopar och blivit en aning försiktigare med höjdrodret på high rates.
                    Vet inte om vingbelastningen är för hög eller om jag har för framtung modell. Hur som helst har jag i helgen bytt till en 5-cells Sanyo mottagarack som jag placerat litet längre bak. Ska försöka brassa på med höjdrodret igen (two misstakes high) och se om tendenserna att klippa/snap rolla finns kvar. Tack för tipsen!

Johan
                    Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
                    Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home

Kommentar

• Slumpen
                      • maj 2006
                      • 62

Jag kan inte tänka annat att...
                      Tråden började som en byggtråd, blev en gemytlig flygtråd, återgick till att bli bygg(sats)tråd.
                      Jag har ju hört talats om "Kitbashing" men det här är att gå ett par steg för långt.

Bryt ihop och kom igen Toni, att flyga warbirds är kanon!

Lycka till!
                      Tomas

Kommentar

Arbetssätt...