bra brushless motor 50g RCtimer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radioactive
    • aug 2011
    • 473

Ursprungligen postat av kamelkungen
    Menar alltså hur man skulle kunna bestämma en borstlös motors verkningsgrad menar inte verkningsgraden på motorn i din stjärnsökare
    Nä jag menar inte motorn i min mackapär utan borstlös... ingen susning. Men jag tror nog att det finns diskuterat på ex RCGroups.com mfl.. Jag tror att de flesta ligger runt 75-80 %. Man måste nog veta resistansen i motorn för att kunna räkna ut det. Men jag är ingen expert i ämnet.

Lasse
    Senast redigerad av radioactive; 2011-10-21, 09:06.

Kommentar

• kamelkungen
      • sep 2008
      • 238

Resistiva förluster i lindningarna orsakar värme internt och det sänker verkningsgraden. Men det finns även andra parametrar så som friktion i kullager, temperaturberoende i magneterna(eller kanske inte...) mm. Hade man haft en motor som var "ideal" så skulle man kunna jämföra alla motorer i test mot den motorn och på så sett bestämma verkningsgraden.

Men kanske skulle kunna börja med att jämföra på motorer av typ axi-gold. Dom kanske är lite bättre än RCTimer men det är inte säkert. Har du någon sådan "fin" motor som väger kring 50g som du kan köra i din bänk?

Ursprungligen postat av radioactive
      Nä jag menar inte motorn i min mackapär utan borstlös... ingen susning. Men jag tror nog att det finns diskuterat på ex RCGroups.com mfl.. Jag tror att de flesta ligger runt 75-80 %. Man måste nog veta resistansen i motorn för att kunna räkna ut det. Men jag är ingen expert i ämnet.

Lasse

Kommentar

• radioactive
        • aug 2011
        • 473

Ursprungligen postat av kamelkungen
        Men kanske skulle kunna börja med att jämföra på motorer av typ axi-gold. Dom kanske är lite bättre än RCTimer men det är inte säkert. Har du någon sådan "fin" motor som väger kring 50g som du kan köra i din bänk?
        Nej tyvärr, jag har bara "skräpmotorer" typ RC Timer och andra lågbudget. Men RC-T 750kv har en max verksningsgrad på 80% medan ex. Axi Gold 840kv (2208-20) har max 83%. Inte mkt mer för en motor som är 10 ggr dyrare. Verkninggraden beror väl också på val av propp... se längst ner på sidan här:

Hittade en 710kv, som har v-grad 78%:

Förmodligen får man ta dessa värden med en nypa salt.....

Lasse
        Senast redigerad av radioactive; 2011-10-21, 11:23.

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Verkningsgraden är inget hokuspokus, ett visst varvtal på en viss propeller ger en viss dragkraft och en viss pitchspeed, dessa kan omvandlas till uteffekt. Denna effekt jämförs med ineffekt i form av ström * spänning. kvoten är verkningsgrad.

http://web.mit.edu/16.unified/www/SPRING/propulsion/UnifiedPropulsion7/UnifiedPropulsion7.htm
          F
          örenklad formel på
          http://www.stefanv.com/rcstuff/qf200203.html

power = k rpm3 diameter4
          pitch
          k
          =
          5.3x10-15

om diameter och pitch är i tum, och power är i watt.
          Exempel
          enligt min logg nådde jag 7639 rpm på min setup vid en viss tid. Då drog motorn 55A och spänningen var 11,1V
          Propellern var en 13x7, så effekten enligt formeln blev 472W. Inmatad effekt var 610W, verkningsgraden blir 472/610=77,3%

Klicka på bilden för större version

Namn: Flightlog2_2011-09-25.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,0 KB
ID: 483385
          Senast redigerad av freddan_6; 2011-10-28, 13:10.

Kommentar

• radioactive
            • aug 2011
            • 473

Så fort jag får min nya våg till min nybyggda testbänk, så kör jag igång lite tester. Testbänken är klar och kan mäta upp till några kg dragkraft (vågen mäter till 10 kg) och 15-tums propp. I nödfall ännu större.

Lasse

Kommentar

• Carl
              • okt 2006
              • 104

Hej!

Ursäkta jag bryter in här då rctimer förs på tal!

Kan man se på rctimers sida om grejorna finns i lager? Isof har jag missat det!

Mvh. Roger.
              Medlemskap: RCflyg
              Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
              Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

Kommentar

• radioactive
                • aug 2011
                • 473

Ursprungligen postat av Carl
                Hej!

Ursäkta jag bryter in här då rctimer förs på tal!

Kan man se på rctimers sida om grejorna finns i lager? Isof har jag missat det!

Mvh. Roger.
                Ingen susning... jag tror nog att de har allt hemma, inte som Hobbyking som har slut på det mesta som är värt att ha... Jag har aldrig fått något restat från RCT.

Lasse

Kommentar

Arbetssätt...