Temperatur på Batteri

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radioactive
    • aug 2011
    • 473

Ehum... för att inte röra till det... Om man normalt har kylning till sin ESC och ack (sommarflygning) och i de fall acken är exponerad för fartvinden, så bör man tänka på att man kan få problem en vinterdag med -20 grader, eftersom vindavkylningen kan bli upp till minus 50-60 grader beroende på hastighet... Det blåser alltså rätt kallt runt elektroniken om man inte tätar lite...

Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• dumbo
      • jan 2011
      • 128

Elektroniken kommer aldrig att bli kallare än -20 om det är -20 grader i luften. Visst kommer den troligen att bli något kallare än den hade blivit om det var "vindstilla", men den blir aldrig kallare än -20.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej,
        Måste återigen få påpeka att blir batteriet lika kallt som omgivningen under vintertid - t ex de -20 grader som ni talar om - så lär effekten bli rejält kraftlösare batterier. Därför är det viktigt att hålla batteriet varmare och ligger det i en "termoskropp" a'la Easy Star så blir nedkylningen avsevärt lägre än om det sitter "ute" och i synnerhet i luftdraget från propellern vilken kyler ner acken ännu snabbare. Det blir helt klart lägre "luftomsättning" inne i kroppen och då kan batteriets egen uppvärmning (vid effektuttag) "värma upp" omgivningen på ett sätt som inte förekommer när det sitter "ute". Vi isolerar ju våra hus för att kunna bo i dom med rimligt klimat - samma sak borde gälla för våra ackar när vi flyger i kyla.
        //Roger

Kommentar

• AmRi
          • jan 2009
          • 223

Ursprungligen postat av lekman
          Hej
          skulle ut o flyga lite idag på lunchen och hade haft planet i bilen under natten, med LiPo-accen i. Det funkade inte, kunde bara flyga en bråkdel mot normalt, sen dog batteriet. Är det normalt eller har jag för taskiga prylar. Igen billiga Kinesiska grejer. LANYO och TW..

Jag som hoppats på att kunna flyga i vinter, ska man då ha batteriet i armhålan på väg ut?

/Lars
          Hej
          Det enda som jag kan tänka mig ha orsakat detta är att de har legat ute i bilen och hunnit bli lika kalla som utomhustemperaturen.
          Elflyg funkar mycket bra vintertid men dessto mindre ackar och färre celler man har dessto viktigare blir det att man börjar köra med de direkt eller håller de varma tills det är dags att köra.
          Större 6 cells ackar har jag haft ute liggande ca 2 timmar i -10/-15grader utan någon märkbart skillnad på effekt.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Hej,
            Här kommer att par trådar från RC Groups där man skriver lite om LiPo och låga temperaturer:
            * http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1345407
            * http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1343928
            Det finns säkert flera så det är bara att leta så lär ni finna...
            //Roger

Kommentar

• radioactive
              • aug 2011
              • 473

Japp, ni har rätt, vindavkylning påverkar inte ett dött objekts temperatur, bara levande organismer. Så batteriet kommer fortfarande att ha lufttemperaturen även om vindavkylningen skulle vara 5 ggr högre... eller rättare sagt lägre...

Men det är ändå rekommendabelt att täta och som McRegor säger bygga lite termoskropp runt batteriet.

Lasse
              ----------------------------------------------------------------------------------------------
              Team Radioactives

Kommentar

• lekman
                • okt 2008
                • 330

Hej
                Att det inte funkade för mej var att LiPo-paketet var helt slut. Det hade svällt upp till en boll, nästan. Det hade jag inte sett pga att jag haft det inmonterat i flygkroppen o bara haft laddningssladden framdragen o bara räknat med att allt stått rätt till med ackpaketet, lite läskigt, kunde ju ha börjat brinna. Likadant blir det med balsaplanet jag gör just nu, måste stänga in LiPo i kroppen. Finns det nåt märke av ackar som är av extra kvalitet, som håller länge?
                /Lars

Kommentar

• bem

• apr 2009
                  • 1643

Lars,
                  Har själv erfarenhet av Hyperion, ThunderPower och DesirePower LiPo accar varav de två första är ganska dyra generellt sett. De är rätt säkra kort men som med allt annat kan man få "måndagsex". Men det viktiga är att du har ca 20% kvar av kapaciteten kvar i LiPo accen efter flygningen (och ca 10% som absolut minimum) om du vill ha bra livslängd på LiPo accarna. Sen skadar det inte att hålla sig till 1C eller 2C vid laddning även om de flesta nya LiPo idag klarar 3-5 C vid laddning så det går att ösa på med strömmen vid laddningen om man vill och accen är specad för det. Och långtidslagra LiPo accarna med ca 60% av kapaciteten kvar, de skall alltså inte ligga fulladdade vid långtidsförvaring (vad lång tid är i detta fall kanske kan vara 1 vecka eller längre). Sen är kylning av accarna hyfsat viktigt i längden även om det nu närmar sig vintertid så att blir det mindre problem med det av sig själv. Tar man hänsyn till allt detta så bör man få hyfsat lång livslängd på sina LiPo.

Sen kör ju många med LiPo accar från HobbyKing och de kan nog fungera nog så bra, men de tre fabrikaten jag nämde i början är rätt säkra kort i regel men det kostar lite mer förstås.

/Bo
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av bem; 2011-11-16, 08:58.

Kommentar

• Joacim
                    • nov 2007
                    • 335

LiPo och Nixx är känsliga för låga temperaturer, ju lägre IR LiPo acken har (högre C) destå svårare har den för låg temp då den har mycket svårt att generera sin egen värme. En LiPo ack med lägre C som får jobba lite kan med hjälp av förlusterna jobba upp lite temp.

LiFe batteries finns idag upp till 30C och kan i många fall köras som drivackar, kan man bara leva med den extra vikten så är detta ett mycket bra alternativ till de som flyger när det är kallt. Men man får också se upp med mottagare och sändarbatterier framförallt med Nixx, de kroknar rejält när det är kallt.

När jag mätte upp en 3s 50C ack och max effekt den lämnade vid 10grader och 18grader i en FunJet var skillnaden 20% ! detta är givetvis olika mycket/ lite beroende på batteri och C tal. Reglaget bröt också tidigare när det var kallare för det kallare batteriet har högre resistans och sjunker därmed mer i spänning under belastning vilket resulterar i mindre effekt och flygtid.

Alla batterier tar skada vid urladdning/ laddning när det är för kallt då resistansen ökar, man får därför ordna så man dels förvärmer ackarna och att de sedan har möjlighet att behålla värmen när man använder dem (gäller även mottagar/ sändarackar)
                    www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• Joacim
                      • nov 2007
                      • 335

Ursprungligen postat av lekman
                      Hej
                      Att det inte funkade för mej var att LiPo-paketet var helt slut. Det hade svällt upp till en boll, nästan. Det hade jag inte sett pga att jag haft det inmonterat i flygkroppen o bara haft laddningssladden framdragen o bara räknat med att allt stått rätt till med ackpaketet, lite läskigt, kunde ju ha börjat brinna. Likadant blir det med balsaplanet jag gör just nu, måste stänga in LiPo i kroppen. Finns det nåt märke av ackar som är av extra kvalitet, som håller länge?
                      /Lars
                      Kan rekommendera Gravity som bra, ärligt specade och prisvärda LiPo batterier.
                      www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• lekman
                        • okt 2008
                        • 330

Hej
                        Oj, att inte ha fulladdat vid långtidsförvaring. Det verkar ju besvärligt (o jag har alltid trott att fulladdat är bäst, och förvara i frysen). Det innebär ju att jag måste uppskatta en urladdning med nån lampa eller nåt, o spara 60% för långtidsförvaring.
                        Får försöka fixa det.....
                        /Lars

Kommentar

• zablar
                          • aug 2006
                          • 107

Många moderna laddare har idag program som laddar/laddar ur acken till lämplig nivå för lagring.

Kommentar

• bem

• apr 2009
                            • 1643

Det brukar kallas "Storage" mode eller liknade i laddaren. Finns i bägge laddarna jag har.
                            Att dra ur en fulladdad acc ner till ca 60% av dess kapacitet via Storage mode laddning brukar ta lite mer tid, går fortare åt andra hållet dvs fylla på upp till ca 60%. Laddaren får jobba en del - fläkt(ar) i laddaren surrar mest hela tiden tycker jag - när man drar ur en fulladdad acc ner till ca 60% med Storage mode laddning.

/Bo

Kommentar

• radioactive
                              • aug 2011
                              • 473

Fördelen med internet är att man kan få fram information snabbt och i mångfald med ett brett spann av olika åsikter. Nackdelen är att man inte vet vilken information som är rätt. När det gäller lagring av lipobatterier så är det inget undantag. Det finns nästan lika många varianter på lagring som det finns självutnämnda experter i ämnet.

Men genomgående så verkar det ändå vara så att långtidsagring bör ske i låg temperatur, typ vanlig kyl, runt 5-8 grader C. Batteriet bör vara laddat med mellan 40-60% av full kapacitet. Nu verkar det som att temperaturen inte är så väldigt kritisk, men den bör inte vara för hög (mer än vanlig rumstemp) eller för låg, typ under noll, dvs i frysen.

Det är mitt eget expertutlåtande i ämnet.....

Lasse
                              Team Radioactives

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                                • 989

Kollar man tillverkardata (för de som finns) så är långtidsförvaring i kyla att föredra, inre oxidereingen går långsammare. Har praktiserat det själv några år nu med översta hyllan i kylen dedikerad till ackar. Resultatet är jag lite osäker på fö - ackarna håller mycket längre, tror de äldsta är tre år eller så, men å andra sidan har kvaliteten höjts (använder nästan bara med kinaackar, från ~300mAh till 4000mAh). Brukar storageladda eller åtminstone se till att resp. cell ligger runt 3.7-3.8V. Sen för att återknyta till trådens början så har det ju snabbt blivit kallare och från 10min+ flygtid så har det reducerats till ~60% för min del nu med tempen nära nollan - har flugit en del inneflyg ute i skogen under vackra dagar. Inte så konstigt förstås, kallt ute ger snabbt lägre spänning i acket vilket kräver högre strömuttag för bibehållen effekt. Har man acket kapslat eller flyger under högre strömmuttag blir acken varmare och då kanske man inte upplever försämringen, men mitt plan hovrar på 5C så ackarna är iskalla vid nedkomst med... Brukar ha dem i innefickan men det hjälper inte så mycket då acket sitter kardborrat på sidan av planet. Så blev det ytterligare några åsikter...
                                ----------------------------------
                                Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

Arbetssätt...