Temperatur på Batteri

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joacim
    • nov 2007
    • 335

Jag har flertalet gånger frågat LiPo celltillverkare direkt om lagring och just vad gäller kyl/frys metoden, av några har svaret vart ett skratt

De jag frågat liksom jag tycker det är ganska enkelt, i jämn rumstemp eller lite lägre, det viktiga är inte exakt temp utan att den är jämn, och kring 50% kapacitet, det viktiga är inte vid en viss spänning utan att de inte är fulla eller tomma, så ligger de på fabriken både före och efter sammansättning till ett paket.
    www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• bem

• apr 2009
      • 1643

Hej,

Exempel på vad en tillverkare, Hyperion, skriver om temperatur och lagring av sina G3 LiPo.

Temperature - For best performance and cycle life, your Hyperion G3 battery packs should have a resting temperature no lower than 10 °C (50 °F) at the beginning of a Flight, or beginning of Charging. Keep the batteries inside your vehicle or a warmer of some kind on very cold days, to insure best performance and life (this is true for any LiPo, not just G3). If you have any concerns about the temperature on cold days and you have Hyperion NET or DUO charger, you can use the TCS function set to 90% to help insure that the batteries do not suffer over-voltage condition due to the temperature.

Storage - Lipo should never be stored fully charged, or with less than 50% of capacity remaining. We strongly recommend Hyperion EOS chargers, as they have automatic STORE functions to insure that the packs are in the range of about 60%~70% capacity (3.78V~3.92V resting voltage per cell). After returning home for the day, simply use STORE MODE to achieve this automatically. Batteries are best stored in a cool, dry environment (2~20 °C or 37~68 °F).

/Bo

Kommentar

• radioactive
        • aug 2011
        • 473

Förvaring av lipos

Nu när vi ändå snackar lagring av lipo-batterier, så har jag letat som fanken efter en lämplig låda at ha dom i. Det bör ju helst vara en metalllåda eller brandsäker sak. Det finns brandsäkra förvaringsboxar, men de kostar skjortan och lite till, så om någon vet en lämplig låda, så är jag tacksam att få länk eller inköpsställe. Som det är nu så förvarar jag dom i en lipopåse som är knökfull.... så antingen köpa några till eller en låda.

Jänkarna har ju sina ammoboxar av metall, men svenska militären kör ju med trälådor..

Lasse
        ----------------------------------------------------------------------------------------------
        Team Radioactives
        http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• jocke1963
          • dec 2007
          • 2709

Ursprungligen postat av radioactive
          så om någon vet en lämplig låda, så är jag tacksam att få länk eller inköpsställe.
          Jag förvarar mina lipos i en fiskrökslåda av metall (som aldrig använts för sitt syfte) utom de jag ska använda, som jag har med i Lipo-påsar. Minns tyvärr inte var jag köpte röken, men de torde väl finnas på Jula m.fl ställen.
          Lipo-påsar köper man billigt här, fraktfritt dessutom:
          http://www.rctimer.com/index.php?gOo...st.dwt&gcat=58
          ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• jocke1963
            • dec 2007
            • 2709

Ursprungligen postat av lekman
            Likadant blir det med balsaplanet jag gör just nu, måste stänga in LiPo i kroppen.
            Varför?? Klart olämpligt och farligt!!
            Det är ju ganska enkelt att bygga en lucka för batteribyte.
            Om du vill flyga lite mer med kärran varje gång, dvs inte vara tvungen att ansluta hela kärran vid laddaren och vänta en timme innan du kan flyga igen, råder jag dig att bygga en lucka. Förutom säkerhetstänket då alltså..

Kommentar

• radioactive
              • aug 2011
              • 473

Tack för tipset, men nja, inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag skulle snarare välja något mera lätthanterligt, som man kan ha med sig ut i fält, typ verktygslåda, ammobox, kronans förbandslåda (men i metall).

Lasse
              ----------------------------------------------------------------------------------------------
              Team Radioactives

Kommentar

• radioactive
                • aug 2011
                • 473

Jag har hittat en perfekt låda för lipobatterier. Tyvärr finns den i USA och blir onödigt kostsam att få över hit till Sverige. Om någon känner igen den och vet att det finns en motsvarande här hemma, så hojta till...

http://www.globalindustrial.com/p/st...2-compartments

Lasse
                Team Radioactives

Kommentar

• bem

• apr 2009
                  • 1643

Hej Lasse,

Robbe har en LiPo skyddsväska

http://at.robbe-online.net/rims_at.s...product/1-6999

kanske inte så jättebillig (vet ej innermåtten på den) men ändå betydligt billigare än t ex Graupners skyddsväska som är 3 gånger så dyr (men lite större tror jag):

/Bo

Kommentar

• Mr J
                    • maj 2006
                    • 4130

Den här är inte så dyr http://airmedia.se/index.php/el-arti...batterier.html
                    Bifogade filer
                    /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• radioactive
                      • aug 2011
                      • 473

Lipo-påse har jag redan och även om jag hade fler så är dom usla som lagring. Tar plats och man får gräva ut alla batterier för att kolla vilket man vill ha. Om ett batteri skulle fatta eld så brinner alla batterierna upp. Lipo-påse är för laddning, inte lagring, såvida man inte bara har 4 batterier och inte 20 som jag.

Den lilla boxen kan jag köpa för 50:-, dvs som litet kassaskrin istället. Jag har en sådan redan och skyddar lika bra som en dedikerad (och dyrare) lipobox. Men den rymmer bara 5-6 batterier. Den stora väskan är.... ehum.. lite för dyr för min smak. Då kan jag få en specialbyggd för samma pris med egen logga på locket.

Så... är det någon som har sett den amerikanska boxen i Sverige?

Lasse
                      Team Radioactives

Kommentar

• lekman
                        • okt 2008
                        • 330

Hej
                        Det är alltså att det är risk för eldsvåda även när de lagras, inte bara i samband med laddning, användning?

/Lars

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

Ursprungligen postat av radioactive
                          Tack för tipset, men nja, inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag skulle snarare välja något mera lätthanterligt, som man kan ha med sig ut i fält, typ verktygslåda, ammobox, kronans förbandslåda (men i metall).

Lasse
                          Min röklåda är typ 50-60 x 25 x 20 cm, så den tycker jag är ganska lätthanterlig. Dock ligger ju alla lipos tillsammans, inga separata fack...
                          En sånhär då? http://www.jula.se/verktygslada-663013

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Ursprungligen postat av lekman
                            Hej
                            Det är alltså att det är risk för eldsvåda även när de lagras, inte bara i samband med laddning, användning?
                            /Lars
                            Hej,
                            Ja - risken finns ju alltid även om det är mindre sannolikt jämfört med när man laddar men även om det är mindre sannolikt så kan man ju göra så att konsekvenserna blir så små som möjligt även om det osannolika trots allt skulle inträffa.
                            Vad jag däremot tycker att man absolut skall göra när ackarna är under långtidsförvaring är att titta till dom då och då för att se om nån har börjat svälla - och om så skett finns det all anledning att agera för att undvika ev skador längre fram.
                            Hälsningar
                            Roger

Kommentar

• Joacim
                              • nov 2007
                              • 335

Dehär gillar jag

www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Ursprungligen postat av Joacim
                                Hej Jocke,
                                Men det är väl i princip bara den gamla hederliga LiPo-påsen som sytts upp i annat format - eller är det nån annan skillnad också ?
                                Hälsningar
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...