Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Ursprungligen postat av McRegor
    Snabb leverans från RC Flight - 1 dygn efter beställningen så kunde jag hämta kärran...
    Ja, de är grymt snabba!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

...och i e m var jag förbi Autopartner och räddade hem den sista Tiger AT2204-rovan som fanns på lager...
      Det skall bli kul att se om den är bättre än min tidigare standard nämligen Turnigy 2204 vilka trots sitt överkomliga pris fungerat bra.
      Nu gäller det bara att först sno ihop den lilla inomhus-combat-vingen som ligger på byggbordet och sen "Cracken" så man har nåt att flyga med när inomhusflyget drar igång den 11/11. Kan ju tyckas vara gått om tid men jag har tyvärr lite annat att göra också...:(
      Hälsningar
      Roger
      PS: Ja, jag har förståss också fjolårets RC Facory-kärra nämligen min Edge 540. Den tog kompisarna inte död på så lätt...

Kommentar

• Rille Stark
        • jun 2011
        • 410

Jo, jag grunnade på Tiger AT2204, men valde ändå motorn från Power HD för att jag tror den drar lite mindre ström. Men det var en chansning så vi får se! Jag har också precis som du den klassiska Turnigy 2204/14T om jag inte skulle vara nöjd med den vackra röda saken.

Nu har jag precis startat mitt bygge!

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Om vi fortsätter att "tro" så tror jag snarast att Tiger 2204 är effektvare än motsvarande Power HD. Men det är tro även från min sida... Dock är det många som kör med Tiger 2204 idag - även Herr Autopartner själv tyckte jag mig se i hans kärra idag...
          Men det ordnar sig nog. Är den i alla fall lika bra som Turnigy 2204 så är allt lugnt.
          Hälsningar
          Roger

Kommentar

• Rille Stark
            • jun 2011
            • 410

Jo, det tror jag med. AT2204 ska enligt databladet dra typ 9 A med en 8x4 medans Power HD drar ca 5A med samma propeller dock då med kanske 100g mindre dragkraft på den senare. Men jag hoppas det funkar bra nog inne. Jag har ju Sbachen för uteflyg.

Nu har jag limmat fast vingarna & stabben med kroppen samnt limmat in vingbalken. Låter det torka över natten nu så allt blir rakt.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
              • 989

Verkar som jag kommit lika långt Fick med en Lite från Falköping och tänkte pröva med pannkaksmotor fram ifall den blir lätt nog för vintersäsongen i vår lilla hall...
              Bifogade filer
              ----------------------------------
              Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Rille Stark
                • jun 2011
                • 410

Coolt! Det är ju roligt att bygga & jag byggde många timmar igår så min ser ut på detta viset nu:
                Bifogade filer

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                  • 989

Blir lite tork o väntetider med PU resp UHU-Poren, men det är nån vecka kvar innan den ska maidas. Vad fick du för totalvikt? (Går den köra 2S? Min andra icke-lite blev trött så den går på 3S ute i stället ju)
                  Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Rille Stark
                    • jun 2011
                    • 410

Jag har stötstänger, motor, landningställ samt lite andra småsaker kvar att göra.
                    Förhoppningen är att den ska bli lättare än min Sbach som väger 165 gram med inomhusack (2 cells 300mAh) & LED belysning, men utan landningsställ. Och med 2 cells 500 mAH så väger Sbachen 183 gram.
                    Som det känns nu så blir nog min "Crack Yak Lite" några gram tyngre än jag hoppats, men jag återkommer med besked när den är helt klar.
                    Senast redigerad av Rille Stark; 2012-10-28, 19:57. Anledning: stavning

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                      • 989

Ja sådär lätt verkar Liten inte heller vara, är uppe i 100g redan men då saknas 60g+ i form av motor, reglage, mottagare o litet ack... - så får också återkomma, tullen har lekt med mina mottagare några dagar så hoppas de anländer snart

Kommentar

• Rille Stark
                        • jun 2011
                        • 410

Nu är det sista limmat, alla stöstänger monterade & justerade samt motorn är på plats. Endast mottagare, fartreglage, ack & hjulkåpor återstår. Viktmässigt så ser det nu ut som det slutar på 165 gram, vilket är mer än jag hoppats, dock så har Twisted Hobbys satt flygvikten till 160-175 gram så man får vara nöjd!
                        Nåja, det avgörande är ju ändå hur den flyger & det får jag reda på vid inomhusträffen i Bergvikshallen på lördag!
                        Senast redigerad av Rille Stark; 2012-10-30, 20:13.

Kommentar

• Carl
                          • okt 2006
                          • 104

Hej Richard!

Har du någon glädjevåg som du väger på, min CRACK Jak väger 195 g. Men jag har en rättstor mottagare på min
                          modell men tycker det är mycket vikt ändå. Kommer en ny motor snart hoppas jag och den lär inte bli lättare med den?

Jag får väl skära bort lite material på kropp o vingar så jag får ner vikten jag också! :sarcastic:

Mvh. Roger.
                          Medlemskap: RCflyg
                          Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
                          Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

Kommentar

• Rille Stark
                            • jun 2011
                            • 410

Nejdå, du ligger helt rätt!
                            Crack Yak har den största sidoytan på kroppen av 800 mm modellerna från RC-Factory så den är också tyngst. Enligt Twisted Hobbys skall den väga 7.2 oz = 204 gram flygfärdig med landningsställ. Då räknar de med 24 grams motor, två 5 grams servon, 1 st 9 grams & en mottagare som väger ca 2 gram.
                            Det är därför som min nya Crack Yak Lite väger lika mycket som min Sbach. Ser man dem intill varandra så blir det tydligt!
                            Crack Yak Lite skall alltså väga 1 oz mindre enligt TH. Det blir då 6.2 oz = 175 gram.
                            Senast redigerad av Rille Stark; 2012-10-31, 17:12.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                              • 989

Kan ju lägga till min Sbach som väger 190gram UTAN ack... flygs med 3S460; ok den har även den där OrangeRx stabiliseringsgrejjen som ligger på c:a15g pga enbart för utomhusbruk

Kommentar

• Rille Stark
                                • jun 2011
                                • 410

Nu är den klar!
                                170 gram blev vikten. Men fin é den allt ändå!
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...