Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Hej,
    Premären avklarad med glans (för kärran i alla fall). En av de absolut bäste inomhuskärror jag haft alla kategorier. Rapp i roderresponsen även i låg fart. Går alltså även att flyga riktigt långsamt med men då rekommenderar jag de mindre 300 mAh-ackarna. Otroligt vändbar även i låg fart så det är en riktig busflygkärra om man så vill.
    Kan absolut rekommenderas och nu är det nog dags för Autopartners EPP Sbach att lämna över kungakronan bland EPP-kärror för inomhusbruk... Inte utan att man väntat på det.
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• Rille Stark
      • jun 2011
      • 410

Härligt att höra!
      Jag håller med! Otroligt långsamnt man kan flyga även fast jag har 10% mer vikt än du.
      Idag har jag flugit i pauserna mellan regnskurarna och bland annat mixat bort den minimala koppling i knivegg som mitt exemplar har haft.

Frid!
      /Richard

Kommentar

• Rille Stark
        • jun 2011
        • 410

En liten video från dagens övningar i Bergvikshallen!

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
          • 989

Here we go again - "Lite":n funkar ju bra för min del med, men den där sbachen som flugit mycket ute i kyla har ju spruckit en del i "gångjärnen" så satte ihop guld-yaken som dess ersättare

----------------------------------
          Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Flög igen igår - kärrans "roll rate" är ju nästan hysterisk jämfört med tidigare inomhuskärror och skapar ju ett begär att rolla, rolla, rolla...
            Tyvärr så blev det en känning av en anfallande "motståndarmaskin" vid ett tillfälle så sidorodret slets bort och roderhornet gick likaledes av. Just roderhorn och lite annat som är tillverkat av tunn ply borde istället vara tillverkat av glasfiberlaminat tycker jag - det är väl den största svagheten (Om du läser detta Danne S så får du gärna ta upp den förbättringen med RC Factory).
            Men med ihoplimmat "gångjärn" (UHU Por) i kombination med kirurg-tejp som förstärkt gångjärn och ett nytt roderhorn så är den fit for fight igen.
            Mycket trevlig maskin och inom kort finns nog minst 6 st sådana i luften hos oss. Tidigare års Autopartner EPP-Sbach ser ut att få stryka på foten för denna Crack Lite detta år - och det var på tiden...
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
              • 989

Håller med, freeairs plankor har, haft iallafall, glasfiberhorn och även inkluderat ett CF lättviktsställ i blade o blitz. (http://www.freeair.cz)
              Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Rille Stark
                • jun 2011
                • 410

Ursprungligen postat av numnutchris
                ...sbachen som flugit mycket ute i kyla har ju spruckit en del i "gångjärnen" så satte ihop guld-yaken som dess ersättare
                Motorn du valt låter agggresivt!
                Jo, jag har också funderat på att ersätta min Sbach med en Crack Yak Gold. Men än så länge så håller den ihop trots att kanterna börjar bli bra nötta. Jag förstärkte gångjärnen i ändarna med lim & än så länge funkar det bra.

Ursprungligen postat av McRegor
                Flög igen igår - kärrans "roll rate" är ju nästan hysterisk jämfört med tidigare inomhuskärror och skapar ju ett begär att rolla, rolla, rolla.....och skapar ju ett begär att rolla, rolla, rolla......
                ...Just roderhorn och lite annat som är tillverkat av tunn ply borde istället vara tillverkat av glasfiberlaminat tycker jag - det är väl den största svagheten...
                Jo, den rollar bra snabbt & dessutom vänjer man sig ju så nu är min Sbach plötslig seg. Jag som var så nöjd...
                Håller med dig om roderhornen. Jag har haft sönder sidoroderhornet på två av mina RC-Factory plan.

Håller med, freeairs plankor har, haft iallafall, glasfiberhorn och även inkluderat ett CF lättviktsställ i blade o blitz. (http://www.freeair.cz)
                Å den här från Free Air var ju bra cool!

Klicka på bilden för större version

Namn: fish1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 34,6 KB
ID: 491569

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                  • 989

Ursprungligen postat av Miracle
                  Motorn du valt låter agggresivt!
                  ---
                  En lite underskattad 24-grammare, listas på HK som HXT men kom inte åt sidan nu men finns på fler ställen, tex:

Behöver 12A reglage på 2S och 5-6" propp (brukar klippa ner GWS 7x3,5 eller 6x3). Klarar 3S och har kört med 4.1x4.1 men då behövs 25A regl. och försiktigt på gasen, motorn ryker vitt o fint när man grillar den... Ger if bra blås när man hänger - i gengäld måste man snabbt dra av när man planar ut så planet inte sticker iväg. Märkte en fördel nu när det är kallt, det var lätt hålla ackarna varma och plötsligt hade jag 4min+ flygtid igen

---

Ursprungligen postat av Miracle
                  Å den här från Free Air var ju bra cool!

[ATTACH=CONFIG]34236[/ATTACH]
                  Har inte handlat från tjeckerna direkt, men deras alster har funnits på Schweighofer av o till och tex. på Robotbirds också (http://robotbirds.com/)

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Motorn "Blue Wonder" var rätt vanlig för ett antal år sedan men då en variant med lägre KV. Har säkert ett par sådana liggandes men den blev förhållandevis tung med motorfäste. Vill minnas att den var rätt effektiv dessutom.
                    Det var nog en första Kina-motorn som var riktigt bra - inte minst för att den bara kostade 12 $ på den tiden när man annars körde med Axi och liknande för ca: 500 kr.
                    //Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                      • 989

GiantShark har en trevlig plastpinne till motorfäste, i stället för att bara sitta på nosen så går pinnen en bit in i nosen ju. Och i stället för plattan så trycker man i ringklockan direkt o drar åt skruven.

Kommentar

• Rille Stark
                        • jun 2011
                        • 410

---
                        En lite underskattad 24-grammare, listas på HK som HXT men kom inte åt sidan nu men finns på fler ställen, tex:

Behöver 12A reglage på 2S och 5-6" propp (brukar klippa ner GWS 7x3,5 eller 6x3)...
                        Ok! Kv 3000 och den lilla propellern. Det förklarar ljudet!
                        Jag har ju gjort ett uppehåll helt & hållet med hobbyn i 9 år & började igen i fjol så jag har missat historiken & utvecklingen. Man liksom vaknade upp till en ny värld där alla motorer var borstlösa & effektiva samt drevs av LiPo accar som var lätta & kraftfulla. :applouse:
                        Senast redigerad av Rille Stark; 2012-11-19, 20:14.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

"Plastfästet" använde jag också till både denna rova och nån annan i depronbyggena för några år sedan. Men nu när fästet är integrerat i motorn så blir det nog lättare totalt sett. Allt var lyckligtvis inte bättre förr...
                          //Roger

Kommentar

• Rille Stark
                            • jun 2011
                            • 410

Det finns en bild nu på Twisted Hobbys Facebook, jag tror det är en Crack Yak Mini!
                            Bifogade filer

Kommentar

• Rille Stark
                              • jun 2011
                              • 410

Två bilder från träffen i Bergvikshallen igår!
                              Det var ganska många som dök upp trots att det hade kommit över halvmeter snö på sina ställen.
                              Andreas W har tagit bilderna.
                              Bifogade filer

Kommentar

• Rille Stark
                                • jun 2011
                                • 410

En video från lördagens första flygning.
                                Tack Andreas!

Kommentar

Arbetssätt...