Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP
Kollaps
X
-
Jovisst det gör jag gärna!
Skevservo: EMax ES08D
Höjd & sida: Power HD D65HB
Fartreglage: Thunderbird 9
Motor: Power HD 2810 1700 Kv, Modellen är för tung för denna motor.
Det kommer bli denna istället: Black Widow 2204-KV1850
Jag har en likadan fast KV 1480 i min Sbach med 9x4.7 prop & det är bra grejor!
Propeller: GWS SF 8x4.3
Accar: Desire Power 2 cells 300 mAH
Mottagare: Futaba R2106GFKommentar
-
Den kommer säkert flyga härligt!
Jag prövade hovra lite inne, men slutade ganska snart för att skona möblerna!
Jag hann i alla fall konstatera att det är bra med kraft i motorn!
Kommentar
-
Nejdå, du ligger helt rätt!
Crack Yak har den största sidoytan på kroppen av 800 mm modellerna från RC-Factory så den är också tyngst. Enligt Twisted Hobbys skall den väga 7.2 oz = 204 gram flygfärdig med landningsställ. Då räknar de med 24 grams motor, två 5 grams servon, 1 st 9 grams & en mottagare som väger ca 2 gram.
Det är därför som min nya Crack Yak Lite väger lika mycket som min Sbach. Ser man dem intill varandra så blir det tydligt!
Crack Yak Lite skall alltså väga 1 oz mindre enligt TH. Det blir då 6.2 oz = 175 gram.
Hej!
Aha, då kan vi köra ikapp sen då!:applouse:
Mvh. Roger.Medlemskap: RCflyg
Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.Kommentar
-
----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar
-
Jag tror inte att du gjort nå galet, utan att det helt enkelt är så att skumplasten är ganska tung även fast den är tunnare och dessutom varierar den ganska kraftigt i vikt. Jag vägde grejorna direkt ur kartongen och när vågen gick över 80 gram slutade jag lägga på grejor eftersom jag insåg att den nog inte skulle bli så lätt som jag hoppats.
Jag har kollat på nätet & den lättaste rapporterade vikten är 148 gram flygfärdig utan landningställ. Så här var hans siffror:
Kit weight with accessories 71 grms (no landing gear parts)
2204-14T Motor, 8x4.3 prop 25 grms
3 servos incl arms 18 grms
rx 3 grms
esc with connectors 8 grms
CA 5 grms
Total Finished Build weight (No Landing gear) 130 grms (4.6 oz)
Plus battery (Nano Tech 2S 300 35-70C) 18 grms
= RTF weight (No Landing gear) 148 grms (5.2 oz)
Alltså så måste ju vikten på skumplasten variera en del mellan olika tillverknings serier eftersom jag inte var i närheten av de 71 gram som han skriver om.
Vi får helt enkelt landa i att den högst troligt flyger bra ändå!
Ha en härlig dag!Kommentar
-
Hej!
Man ska nog inte hänga upp sej på dom där extra grammen för min som väger 195 g flyger
mycket bra!
Mvh. RogerMedlemskap: RCflyg
Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.Kommentar
-
Kommentar
-
Har precis provflugit- ute - och den flyger bra med AUW 175g (2S460, skippade landstället); frågan är hur det bli i liten hall... får väl pröva lite baktungt med mindre ackar. Vår innesäsong börjar ikväll så få se om man är lika glad efteråt :help:
Edit: Typo antal celler...Senast redigerad av numnutchris; 2012-11-02, 12:44.----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar
-
Härligt att höra! Kommer säkert bli bra med två celler, men du bör nog flytta fram batteriet så du får tyngdpunkten rätt.
Instruktionerna på RC-Factory/RCFlight:s hemsida är fel. Rätt tyngdpunkt är 81.5 mm från framkant på vingen till TP enligt konstruktören Chris Jewett.
Kunde inte låta bli att pröva lite i mörkret igår kväll. Jag hadde pannlampa & grannen lös på planet med ficklampa
så att jag så vad jag gjorde. Det blåste ganska bra, men jag hann i alla fall känna vilken härlig direkt roderrespons den har!
Kommentar
-
Vad är fel i manualen? Jag hamnade ca 85mm från vingens framkant enligt manual (fast den anger 200mm från fronten, på kroppen)...----------------------------------

Kommentar
-
Då är du nog lite baktung. 81.5 mm från vingens framkant bör det vara enligt snubben som skrivit sitt namn på ditt sidoroder.
Men det bästa sättet är nog ändå att flyga den & pröva. Sticker den upp nosen i ryggläge så är den ju baktung, dyker den så är den framtung.Kommentar

Kommentar