Fun Cub

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • per
    • okt 2010
    • 163

jag har mitt batterie också väldigt långt bak funkar väldigt bra

Kommentar

• Pelleflygare

• okt 2011
      • 425

Pontoner, kör mest från sjön! Har en Seawind som ligger i malpåse efter mycket flyg och plask samt en Parkzone Icon A5 för lite mer skalflyg - hoppas kunna busflyga lite mer med Funcuben.

Kommentar

• Michael
        • maj 2006
        • 1742

Ursprungligen postat av Pelleflygare
        När jag ändå är inne på tråden - hur viktigt är det med vattenroder - duger det med med det vanliga rodret för att taxa på sjön?
        Jag sjöflyger utan vattenroder. Det fungerar bra med rätt teknik. Det gäller att inte "feg"-köra när man taxar i sidvind utan att köra med ganska mycket gaspådrag och höjdroder så att pontonerna gräver ner sig i vattnet. Då blir kursstabiliteten ganska bra. Taxar man för långsamt utan vattenroder fungerar FunCub obönhörligt som en vindflöjel.

Varför monterar du en stor, tung motor i ditt flygplan? Det finns absolut ingen anledning att övermotorisera ens om man vill sjöflyga.

Kommentar

• Michael
          • maj 2006
          • 1742

Ursprungligen postat av per
          kör du med hjul eller pontoner
          Spelar ingen roll för tyngdpunkten. Jag växlar ganska flitigt mellan hjul- och flottörställ och har aldrig behövt flytta tyngdpunktsläget vid byte.

Hamnar tyngdpunkten fel pga. för tung motor är det den enklaste sak i världen att sätta fast några blyvikter i stjärten. Hävarmen gör att det inte brukar behövas så mycket av den varan. Jag brukar använda självhäftande balansvikter till bilhjul.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Som jag nämnde i mitt första inlägg - överdimensionerad motor innebär stor risk att den lämnar kroppen. Håller också med Michael - har inte sett nåt behov av att överdimensionera drivlinan på denna kärra. Och flaps tycker jag absolut man skall undvika när man är nybörjare för man har så mycket annat som skall klaras av simultant.
            Och idag verkar jag och Henke vara helt överens för jag håller också med om hans fundering runt detta om en som bara flugit elkärror typ Bixler verkligen lärt sig att flyga såpass bra att han t ex klarar att flyga och landa en .60 size aerobatic utan skador... Nej, tyvärr tror jag liksom Henke inte det. Men det var ju å andra sidan inte frågan i tråden men det kan förtjäna påpekas att det kan vara stor skillnad på en enkel EPP-kärra av nybörjartyp och en lite större och mera avancerad kärra. Men givetvis också stora skillnader mellan olika personer - det var därför jag skrev att den som "har flygandet i blodet" säkert klarar av att börja med en Funcub. Jag har en klubbkompis som gjort den resan så jag vet att det går men alla klarar det inte. Man skall inte avskräcka nybörjare men man måste också vara realistisk och vi som har pysslat med detta under många år har antagligen också lite mera erfarenhet att falla tillbaka på när det gäller nybörjare och vad dom klarar eller inte klarar. Sen finns det alltid undantag - som t ex min klubbkompis Kalle som gick direkt på en Funcub och började den karriären med att flyga själv. Där blev jag imponerad kan jag säga ! Men det är inte det vanliga utan de flesta behöver mera hjälp och lättflugna maskiner - även om sim-flyget gjort mycket för att snabba upp inlärningsprocessen på "fysiska" kärror.
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

Jag skrev att en bixler duger för att lära sig grunderna. är grunderna samma sak som att flyga en .60 size aerobatic ?

Är mycket tveksam till att jag skulle kunna flyga något med sådan brutall rollrate eller vad man nu kallar det för om man jämför med dom maskinerna i simulator, även om jag kan både flyga och landa dom där. verkligheten är aldrig riktigt desamma .

Inget handlar egentligen om vad jag kan eller ej, utan snarare en fin uppmaning till att inte ta i för mycket, det räcker att säga att den inte är bland dom lättare maskinerna att flyga, många klarar helt klart av det en del har lite svårare för det.
              Just funcuben har jag sett 4 pers (om jag inte räknar fel) haft som första maskin , visst ett par gånger i backen för ett par av dom men det har gått utan större bekymmer.
              Just i denna tråd märktes det ganska tydligt att funcuben ändå va rätt bra för nybörjare , iallafall som jag kan se det.
              ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
              |FPV STUFF|
              |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
              |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
              | DJI Inspire 1 |
              |TERMIK OCH HANG |
              |
              Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
                • 609

En Bixler är ett mellansteg från Simulator till vanlig Trainer.
                Att tänka på är att om man flyger en trainer lika sakta i landningar som en Bixler
                så stallar man ner den i backen så man inte har en trainer längre.

Men att lära grunderna på en Bixler är kanon!
                Man lär sig höger & vänster och höjdroderstöttnig.
                || MultiWii Airplane Setup ||
                || RTH Med MWii Ariplane ||
                || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• simonarvestrand
                  • jan 2012
                  • 3850

Ursprungligen postat av PatrikE

Men att lära grunderna på en Bixler är kanon!
                  Man lär sig höger & vänster och höjdroderstöttnig.
                  Precis , skönt att någon förstår mig
                  ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                  |FPV STUFF|
                  | DJI Inspire 1 |
                  |TERMIK OCH HANG |
                  |
                  |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                    Precis , skönt att någon förstår mig
                    Men det du syftar på är det nog ingen som har tvivlat på Simon...
                    Hälsningar
                    Roger

Kommentar

• Pelleflygare

• okt 2011
                      • 425

Vilken kul tråd det blev, mycket erfarenhet i ett sammanhang. Började själv med en snarlik kärra till Bixler - tappade den rätt snart en dag då det blåste lite för mycket över träden - hade nog kunnat fått ner med skev roder nu försvann den med uppvindarna. Sedan fortsatt jag med en lättare el-trainer - billig, och svag motor - blev en del vurpor. Det var först när jag fick en kärra med bra drag, väl balanserad och kvalitet på grejorna som det blev kul att flyga. Nu kunde jag "gasa" mig ur svåra lägen och få höjd och komma igen. En annan bra erfarenhet var att flyga en EPP kärra från RC Factory - gav en hel del självförtroende och känsla för spakarna - kaxigt att hovra etc. Ser jag tillbaka på min korta RC flyg karriär så hade den säkert blivit mycket snabbare och billigare om jag fått hjälp via en klubb eller av någon erfaren flygare.
                      Nine Eagles Skyrunner, Wilga 2000, GP Seawind, RC factory Edge 540, Parkzone Icon A5, Multiplex Funcub

Kommentar

• grand14
                        • aug 2012
                        • 73

har en bixler vad rekomenderar ni att jag skaffar för plan efter de då i stället för funcub?

Kommentar

• Michael
                          • maj 2006
                          • 1742

Om du känner dig bekväm med att flyga Bixler så är jag övertygad om att du klarar att flyga FunCub utan problem.

Kommentar

• simonarvestrand
                            • jan 2012
                            • 3850

Ursprungligen postat av Michael
                            Om du känner dig bekväm med att flyga Bixler så är jag övertygad om att du klarar att flyga FunCub utan problem.
                            +1
                            |FPV STUFF|
                            | DJI Inspire 1 |
                            |TERMIK OCH HANG |
                            |
                            |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• mickmick

• aug 2011
                              • 172

Ursprungligen postat av grand14
                              har en bixler vad rekomenderar ni att jag skaffar för plan efter de då i stället för funcub?
                              Jag började med Phoenix simulator...mååååånga timmar, sen Bixler och lite quad....just nu en tricopter och lyckades även med ca 5 flygningar med Beaver http://www.mft.nu/custom/3002/pages/...?ProdID=351974 utan att förstöra den
                              Med andra ord den är fortfarande helt flygduglig

Utan att kuna jämföra min Beaver med en FunCub tror jag du borde klara FunCuben om du är duktig att flyga Bixler.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Ja, fixar du en Bixler så tror också jag att du klarar av en Funcub. Om inte annat så är dom ju båda byggda av ett material som klarar av en hel del pilot-misstag och det underlättar ju. Sen är det ju som någon påpekat lite annorlunda med en Cub för det brukar krävas att man använder alla roder simultant vid en sväng - i alla fall om det skalls se snyggt ut. Nu är nog inte Funcub riktigt lika känslig som andra Cubbar efter vad jag sett så du reder säkert ut det om du har flygvana från t ex en Bixler.
                                Hälsningar
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...