Durafly EFX Racer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Ursprungligen postat av Xermalk
    ...För övrigt så verkar efx racern vara en epo variant av en balsa sloper kallad zephyr. Med motor och lite annan design på vingformen.
    ...sen är den väl lite nerskalad också för den uppgift jag sett om Zephyr säger 54" spännvidd (ca: 135 cm). Men visst påminner EFX helt klart om Zephyr...se bilden nedan...

Klicka på bilden för större version

Namn: a5812842-87-z1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 38,6 KB
ID: 503122

Roger

Kommentar

• prepps
      • nov 2012
      • 9

Blir två såna här i julklapp till mig själv,en i varje färg.
      Har en Freewing Moray sen innan o gillar den skarpt o denna ska tydligen va betydligt bättre.

Kommentar

• Xermalk
        • jul 2013
        • 672

Mitt paket har lämnat kolding i danmark nu, nu får vi se hur länge det tar innan det passerat malmö.
        Vad är bästa sättet att måla denna typ av plan? Kittet kommer förvisso med dekalerna, men behöver färg på mittsektionen.

Kommentar

• Fluf
          • jul 2012
          • 1580

Lite sugen är man helt klart.

Glad att allt fler buklandare får roderhornen på ovansidan vingarna, det är ju en given konstruktion som jag inte fattar varför fler inte kör.
          Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
          Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
          Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
          Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Hartmann
            • okt 2011
            • 48

Dekalerna ska tydligen sitta som berget och vara svåra att få av utan att få med en bit av foamen, men hoppas det ska gå bra att få av med lite varmt tvålvatten. Står i valet och kvalet mellan att måla och att klä modellen, men tror det går alldeles ypperligt med akrylfärg (har målat Alfa-modeller med Tamiyas färger med framgång utan att ha haft problem med släpp).

Inte helt oväntat är det lite sådär med kvalitetskontrollen, några stycken har rapporterat att saker saknats i boxen, och det tycks vara mer regel än undantag att loctite saknas på hälften av skruvarna.

Läste just att någon flugit modellen på 6 celler, vilket måste vara en intressant upplevelse med tanke på hur liten den är.

Kommentar

• Fluf
              • jul 2012
              • 1580

Ursprungligen postat av Hartmann
              Läste just att någon flugit modellen på 6 celler, vilket måste vara en intressant upplevelse med tanke på hur liten den är.
              Tja, om folk kör Funjet på 6cell och uppåt ser jag ingen anledning varför det skulle vara värre med denna, utöver att det kanske blir lite högre wingload då det inte är en delta.
              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Xermalk
                • jul 2013
                • 672

Största problemet med en 6s setup vore batterierna. Batteriutrymet skall vara rätt begränsat på efx racern. Så det kan bli väldigt svårt att få cg rätt, och flygtiden borde bli väldigt usel. Tveksam på att man får plats med mer än 1200mah 6s.

Edit: fick avin i brevlådan nyss, skall strax iväg och hämta mitt kitt.
                Hinner dock inte öpnna det då jag skall ut till fältet och flyga en ack eller två i min 2600.
                Senast redigerad av Xermalk; 2014-10-09, 12:48.

Kommentar

• Jorgen
                  • feb 2013
                  • 777

Jag ser fram mot att se den, jag är nyfiken på allt som kanske kan jämföras med MPX Dogfighter. Dogfightern en så underbar modell att flyga både snabbt och långsamt och den har räddat några blåsiga flygdagar då den är närmast okänslig för vind om man jämför med allt annat jag flugit.

Jörgen

Kommentar

• Hartmann
                    • okt 2011
                    • 48

Fick hem min idag. Ingenting att anmärka på, i gott skick och av god kvalitet av allt att döma. Den är inte ett under av utrymme batterimässigt, men det finns foam att ta av. 4S 1800 mAh får gott och väl plats, med lite vilja går en 3S 2600 i.

Kommentar

• Xermalk
                      • jul 2013
                      • 672

Jag har inga problem att få i mina 4s2200 ackar. Dock är de bara på 25c.

Bänktestade min Turnigy SK3 2836 2500kv med en 4.5x4.5 prop, och den drog 31A. Skall mäta dragkraft och testa andra proppar imorgon.

Intressant läsning angående Hacker/Turnigy sk3 motorer.

Edit: testade precis, och man kan enkelt få in 2x 3s1500mah zippy compact 25c.
                      Så vill man kan man köra med ett 6s1500mah 25c batteri.
                      Senast redigerad av Xermalk; 2014-10-09, 22:59.

Kommentar

• Hartmann
                        • okt 2011
                        • 48

Japp. Om man dessutom gör som några gjort och flyttar bak servona till bakkroppen monterade nära roderytorna får man betydligt mycket mer plats för batterier. Modellen verkar kunna ta en hel del vikt utan att lida allt för mycket.

Kommentar

• Jorgen
                          • feb 2013
                          • 777

Intressant läsning angående Hacker/Turnigy sk3 motorer.
                          Om man läser noga så tycker jag att det är lite deprimerande. Bilder på insidor av motorer där man ser tydliga skillnader trots dåligt fokus, motsägelsefull mätdata, nya forumpersonligheter för att dunka sig själv i ryggen och så vidare. Senare i tråden kommer länkar till andra forum där han presenterat bevis för att alla motorer är tillverkade i samma fabriker, dock ändrar han sig om vilka fabriker det är under tiden som han maler vidare. Helt klart en bekymrad människa med en egen agenda.

Jag tänker inte uttala mig om vilka motorer som är bättre än andra men om de skulle vara samma motorer med olika skal så skulle det väl se likadana ut på insidan?

Jörgen

Kommentar

• Xermalk
                            • jul 2013
                            • 672

Skulle inte postat den innan jag läst hela. Verkar som att det enda som stämmer är att motorerna kommer från samma fabrik.

Kommentar

• Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

Kan väl visst vara samma fabrik, ta KTM och Husaberg eller Husqvarna kommer inte riktigt ihåg. KTM får alla godkända och perfekta bitar det andra märket får resterna och mindre kostsamma lösningar.
                              DS-24 operatör.
                              Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                              Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                              FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Hartmann
                                • okt 2011
                                • 48

Flög min EFX Racer första gången idag i relativt byig vind. Flyger snällt som få, men hade bara 3S ackar att tillgå, och jag skulle säga att den åtminstone i min smak är på tok för långsam på 3 celler. I övrigt ingenting särskilt att anmärka på, klarade vinden bra, kanonlätt att handstarta, rollade spikrakt. Den klarar inte att flyga fantastiskt långsamt, utan stallar ganska kraftigt om man saktar ner och höjer nosen.

Kommentar

Arbetssätt...