Vilket plan efter en EF-1 racer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 714

Med min erfarenhet från EF-1 racing så anser jag att man måste ha en Hotliner som väger minst ett kg för att lyckas. Visst kan en mindre kärra flyga snabbt men inte särskilt länge.

Klicka på bilden för större version

Namn: Polecat ready to go.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,6 KB
ID: 506376
    Jag flög en Quarter Midget med 800W i en Mega-motor i somras. Den såg ut att gå märkbart snabbare än en EF-1, dock knappast mer än 200 km/h. QM Pole Cat hade 1000 mm spännvidd, 20 dm2 vingyta och den vägde 1400 g inkl landställ och ett 300 g LiPo.

Tävlingsmodeller för F5d skall enligt reglerna väga minst 1000 g och ha en vingbelastning på max 65 g/dm2. Det skulle vara kul att känna på en så'n nästa säsong. Det behöver inte vara värsta drivlinan för mig. Eftersom en sån hotliner inte har landställ så går det nog undan med 800 - 1000 Watt.

Lars

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av Lars 41an
      Tävlingsmodeller för F5d skall enligt reglerna väga minst 1000 g och ha en vingbelastning på max 65 g/dm2. Det skulle vara kul att känna på en så'n nästa säsong. Det behöver inte vara värsta drivlinan för mig. Eftersom en sån hotliner inte har landställ så går det nog undan med 800 - 1000 Watt.

Lars
      Modellerna som är poppis idag är kring 1.4meter, de flyger extremt fint som beskrivet ovan. Jag har flugit mycket med en Swist, denna går att köpa med delningabar vinge och klaff om man vill det. En bra sportsetup till denna är faktiskt en outrunner. Det pinnar på helt okej och prylarna blir inte stressade.

Kolla youtubekanalen för fler exempel på drivlinor.

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94
        Gillar tyvärr inte att tävla, om inte mot mig själv.
        Precis. Tävlingar hämmar utvecklingen eftersom regler håller tillbaka på prestandan. Mitt val av pylonmodellsetup går tex dubbelt så fort som en F3D.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Fast racing tycker jag faktiskt är att tävla - det är då den riktiga nerven och spänningen uppstår. Att åka runt för sig själv kan väl vara kul ett tag - men när man är flera och som i pylon skall få det hela att fungera under flera varv och flera heat är det nåt helt annat än att köra fort på egen hand. Samma med t ex att åka RC-bil på bana - rätt ointressant att åka runt själv men när man står flera på startlinjen är det en helt annan puls. Men smaken är uppenbart som baken - delad...
          Så ni som är unga och snabba i skallen - testa tävlingsmomentet för det ger en helt annan dimension till detta med att åka fort...
          Roger

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Möjligt att 50 år är ungt idag inom denna hobby, det handlar inte om att vara snabb eller kall. Mer att jag är så trög nu att det verkar som om jag är iskall i svåra situationer, så det som kommer sedan är en reaktion gjord för 2-3 sekunder sedan, men som musklerna inte aktiverats på ännu.//.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
              • 714

Ursprungligen postat av henke2
              Precis. Tävlingar hämmar utvecklingen eftersom regler håller tillbaka på prestandan. Mitt val av pylonmodellsetup går tex dubbelt så fort som en F3D.
              Det ena utesluter inte det andra!

Man kan förstås utveckla sin teknik och flyga med den så snart man har möjlighet. Sen kan man tävla som en annan del av hobbyn - om man har tävlingsarrangemang i närheten eller om man har tid att köra t.ex 30 + 30 mil.

Fin analys av "paralysering" där Kenneth E !

Man kan ju börja försiktigt på hemmaplan och flyga två och två med likvärdiga standardkärror. Sen kan man försöka sig på EF-1, först hemmavid och sedan tävla...

Lars

Kommentar

• Ted_B
                • dec 2013
                • 335

Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94
                Då kan du ta vilken standard modell som helst, sedan är valet fritt. Vi har gett dig svaret på det du önskade, lycka till.
                Jag tycker mest jag fick svar som gällde mindre modeller än de som jag länkade till i första inlägget.
                Vi får se vad det blir, det ska vara hyfsat lätt att få tag i grejerna också utan alltför dyr frakt från andra sidan Atlanten och inte alltför dyrt totalt sett med drivlina och allt.

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av Ted_B
                  Jag tycker mest jag fick svar som gällde mindre modeller än de som jag länkade till i första inlägget.
                  Kanske klura på om det inte är en röd tråd att ta upp om man frågar och får flertalet liknande svar om än annat än det man själv tänkt sig var "rätt" när man ställde frågan.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                    • 714

Ja, den där Swist från ajaeromodels.com ser läcker ut men måste det kosta 400€ plus drivlina för att det skall smaka??? Jämför * eller **** i Guide Michelin!

Ted!
                    Mitt intryck av dina tre förslag i trådstarten är, utan att jag har sett eller känt på någon av kärrorna:
                    1 – Alternativet Escape från HAB är kanske bra men jag tror den är för liten. Henke2 har rätt.
                    2 – Great Planes Rifle EP Sport 1000 mm är för liten.
                    3 – Reverb från HK ser ut att vara prisvärd och den finns i EU-lagret. Den har vingyta som expertkärrorna. Jag skulle välja den om jag inte hittar nå’t annat.

Lars

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Ursprungligen postat av Lars 41an
                      Ja, den där Swist från ajaeromodels.com ser läcker ut men måste det kosta 400€ plus drivlina för att det skall smaka??? Jämför * eller **** i Guide Michelin!

Lars

Det är en tävlingsmodell, det var du som drog upp tävlingar och att du ville känna på en tävlingsmodell. Om man nu förespråkar just tävling i pylonklassen så är det väl knappast 1-stjärnigt man skall ställa siktet på?

Röd tråd

Kommentar

• Ted_B
                        • dec 2013
                        • 335

Jag kan ju köpa både en reverb och en VIP, när jag flugit bort eller kraschat den lilla så får jag hålla till godo med reverb:en ��

Egentligen var ju rifle 1m den jag hade tänkt köpa och även beställde, men de kunde inte leverera den.

Kommentar

• Ted_B
                          • dec 2013
                          • 335

Var hittar jag Stingern någonstans? Den modellen som jag hittar vid sökning ser inte ut som den på bilden i den här tråden.
                          Den här hittar jag:

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                            • 714

Ted_B, Googla på "Stinger 400" så får du några intressanta svar!

Denna berömda Stinger verkar vara en gammal (men underbart bra) produkt som är svår att få tag på numera. Av totalvikten på 360 g kan den tidens 7-cells NiCd-pack ha vägt 140 g. Med vår tids LiPo skulle man få halva batterivikten med ett 2S batteri som ger samma ström(20A) till en borstlös motor med mkt bättre verkningsgrad. Det blir då 140 Watt till 290 g flygvikt, dvs nästan 500 W per kg. Det borde räcka till >200 km/h vilket blir häftig flygning med en så liten modell.

Kenneth E eller Henke2 har kanske recept på en häftigare drivlina till Stinger 400???

I F5d-klassen kan du hitta El Nino från Topmodelcz.cz. Dyr men inte så dyr som Swist. Fråga Tomas på HAB vilket pris och spännvidd den egentligen har. Hab.se har olika uppgifter i sin webkatalog. Annars tycker jag att Topmodels Stinger 1, som du öppnade tråden med, har ett rimligt pris. Bygg på svängda vingspetsar så ser den ut som en hotliner. Det blir dock trist när den ena vingspetsen blåser bort...

Lars

Kommentar

• Ted_B
                              • dec 2013
                              • 335

El Nino är för dyr.
                              Stinger, gammal och svår att få tag på, då skippar jag den också, vill inte krångla utan det skall vara lätt att få tag på när jag väl bestämmer mig.
                              Jag har kollat lite mer filmer på Youtube, HK Reverb på 4s verkar flyga ungefär som jag föreställer mig att jag vill flyga. Den har den storleken som jag egentligen vill ha också och jag såg någon som flög med 4s 2600, ungefär den storleken jag har,så den känns ganska lockande igen.
                              Om jag inte hittar ett alternativ som känns helrätt med pris och storlek och batteristorlek så blir det nog en Reverb tror jag, den verkar säljas under ett par andra namn också, till högre pris dock.

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Nu är jag kanske jobbig på ett onödigt sätt, men... reverb är rena skiten jämfört med riktiga kompositmodeller. Det skiljer inte speciellt mycket upp till en europeisk modell och de är extremt mycket bättre på alla plan.

Se det som du jämför Continentals dubbdäck med nån kinesisk kopia. Ser himla fint ut om man bara tittar på det men det är liksom livsfarligt att åka runt med.

Du har dessutom redan fått länken till VIP i mitt första svar. Lite tröttsamt som du tycker mitt tjat är tycker jag det är när man inte ens orkar läsa de ganska omfattande svar som du får :-/ Varför jag fortsätter försöka ge bra svar är för mig en gåta, kanske för jag tycker det är synd när man lägger pengar på något som inte funkar... vem vet.

Kommentar

Arbetssätt...