https://www.rcflyg.se
Kyosho Minium - Svenska RC-flygförbundet

Kyosho Minium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DirtyDan
    • jul 2009
    • 3

funderar på om man ska slå te på antingen Cherokke eller Edge 540. Förstnämnda har ju sidoroder vilket edge inte har vilket kan va kul att ha. Läste även om en massa andra fördelar såsom att man kan ladda ett batteri i radion medans man flyger med det andra osv osv.

Det som talar för Edge är att det är en större? motor i den (8mm) gentemot cherokke vilken har en upphottad 6mm motor om jag förstår rätt vilket skulle ge 10% mer kraft än tidigare plan haft. Så jag vill gärna veta om den har vassare motor än Edge eller om den enbart är bättre än sina 6mm konkurrenter..:secruity:

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Hej,
      Vet inte vilken flygvana du har men tänk på att detta är mycket lätta kärror som inte trivs i speciellt mycket blåst - snarare ingen alls om det skall vara kul.
      Och större motor är klart att föredra OM du skall flyga utomhus.
      Jag har en tidigare variant av dessa Minium-kärror och den funkar bra att svänga runt med inomhus i gympasalen men inte riktigt lika bra utomhus - såvida det inte är helt vindstilla. Det finns bättre lösningar (=större kärror för ungefär samma peng) om du avser att främst flyga utomhus.
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• Kenna
        • maj 2006
        • 233

Jag har haft flera Minium Cessnor och tycker de funkar helt ok ute i lite vind tom, har vid ett flertal tillfällen flygit "hang" över taknocken på kåken och då bara behövt minimalt med gas för att hålla dem i luften.

Självklart blåser de bort om de blåser allt för mycket men helt vindstilla behöver det inte vara enligt min uppfattning ivf.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Hej,
          Vind och vind...
          Det beror ju som vanligt på pilotens kunskaper.
          Som nybörjarkärra vidstår jag att en så lätt kärra inte fungerar bra när det fläktar lite.
          Den erfarne piloten kan flyga det mesta under olika förhållanden så för honom kan det visst fungera hyfsat - även om en 20-30 g kärra alltid är just en 20-30 g kärra och det brukar främst märkas när det fläktar lite.
          Är man nybörjare och vill ha hyfsad flygtid utomhus så är det min åsikt att det finns andra kärror som är lämpligare. Men vill man ha en lilleputt som trots allt påminner mera om "riktigt" RC-flyg än t ex X-Twin så är det ett bra val. Men smaken är som bekant som en viss del av kroppen...
          Hälsningar
          Roger

Kommentar

• DirtyDan
            • jul 2009
            • 3

Jag har hyfsad flygvana. Klarar att flyga trainer med 40motor utan problem samt även snabbare kärror. Tror nog inte att det blir ett problem. Flygningen kommer nog nästan alltid vara utomhus. Men det verkar så gött med ett plan som man inte måste ta med ut till ett flygfält. Man kan ju faktiskt köra den på tomten om man får in finliret. I och med att farsan tänkte köpa en också så man kan köra dogfight så tänkte jag att vi borde slå te på den som kan köra mest akrobatiskt med..=)

Kommentar

• connyw
              • jul 2007
              • 62

Då är det versionen med skevroder ni skall ha
              FLYG
              Above all trainer BL
              330s extra mini BL
              E-starter
              HELIKOPTER
              Lama v3
              BIL
              Xray T2 007
              Xray 1:8 El EC
              Ass T4 FT
              F-350 scala crawler
              m.m

Kommentar

• DirtyDan
                • jul 2009
                • 3

Båda har skevroder. Men du menar den med bara skev kanske? dvs 540 Edge?

Kommentar

• schenkies
                  • jul 2009
                  • 5

Hur långt ska räckviden vara? Jag tycker att min Citabria tappar ganska fort kontakt trots 2.4Ghz. Jag gissar at det är 50 -60 meter.

Kommentar

• LAMEandre
                    • jul 2009
                    • 82

min citabria hadde också väldigt dålig räckvidd men min bara karnse 30m

Kommentar

• Penguin
                      • mar 2009
                      • 5

Min första Cessna hade även den otroligt dålig räckvidd, typ 30 meter eller så. Edgen som jag flyger idag (med samma sändare men annan mottagare) är betydligt bättre. Verkar vara olika från plan till plan helt enkelt...

Kommentar

• schenkies
                        • jul 2009
                        • 5

Går det att förbättra räckviden med placeringen av antenn i planet? Nu sitter den ganska nära stagen till höjdruder som är gjord av kolfiber. Jag ska labba lite...

Kommentar

• Måns Lennstrand
                          • jan 2009
                          • 9

Hej alla,

Jag tänkte att det är dags för en uppdatering i frågan igen, dessutom är det 3 nya modeller på ingång.

Jag har ju givetvis flugit alla och om du vill ha en kärra med mer drag som klarar lite snabbare flygning ska du helt klart gå på Edgen, den är i min mening den klart roligaste.

De tre nyheterna, som alla kommer att landa i höst är följande:
                          Minium AD Piper J-3 Cub
                          Kommer som ReadySet eller ARF
                          4-kanaler
                          Gul färg som förebilden
                          Högvingad och fantastiskt lättflugen. Film från testflygningen av provexet kommer på Youtube inom kort.

Minium AD Extra 330 SC
                          Kommer som PiP (Plug-In-Play, om du har en 4-kanals Minium AD-radio redan) eller Comboset (allt finns med i kartongen, du står för slutmonteringen)
                          4-kanaler
                          Profilmodell utvecklad av Donuts Models
                          Vi väntar in provexet i veckan, men den ska klara Torque-Rolls och liknande manövrar

Minium Super Decathlon
                          Kommer som ReadySet eller ARF
                          3-kanaler, gas, skev, höjd
                          Väldigt lik Citabria, högvingad med lite annorlunda vingprofil som gör den lite kvickare.

Minium AD Caliber 120 Type S
                          Tredje generationen av vår lilla helikopter. Nu har Kyosho ändrat på en rad detaljer för att få den att flyga bättre än sina föregångare. Efter att ha flugit provexet vi fick i början på veckan, måste jag säga att nu flyger den riktigt bra. Kommer finnas i butik inom några veckor.

Minium AD betyder att det är 4 kanaler och Minium 3 kanaler.

Filmer av testflygningar kommer att finnas på vår Youtube-sida så fort det går.

/Måns
                          Senast redigerad av Måns Lennstrand; 2009-08-26, 21:42.

Kommentar

• Alexander.C
                            • mar 2009
                            • 8

är riktigt sugen på den lilla cubben, ser rent ut sagt skithäftig ut men tycker att det det är bra att det finns så många minium att välja på:thumbup:

MVH Alex
                            Några av mina kärror.
                            Extra 300 EXP 48"
                            MPX Acromaster
                            Piagett epp
                            Använder Spektrum Dx7

Teampilot Autopartner:thumbup:

Kommentar

• KyoshoSweden
                              • sep 2009
                              • 10

Kom till Bosön den 16 oktober (18-24 som vanligt antar jag), då introduceras de tre nya:
                              - Minium AD Extra 330SC
                              - Minium AD Piper J-3 Cub
                              - Minium Super Decathlon

Alla kommer att finnas till försäljning och vi kommer att finnas på plats för att visa upp hela flottan och hjälpa till med frågor.

Kommentar

• jocke1963
                                • dec 2007
                                • 2709

Ursprungligen postat av KyoshoSweden
                                Kom till Bosön den 16 oktober (18-24 som vanligt antar jag).......
                                Tyvärr är ju inte RCFF-medlemmar välkomna på dessa träffar....såvida man inte har medlemskap i båda förbunden.... :(
                                ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

Arbetssätt...