En bunt nybörjarfrågor ;)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rabo
    • mar 2009
    • 15

Tack för alla svar på frågor och all kritik! Vill ha mer :sarcastic:

Jaka, jag förstår hur du tänker. Men jag vill som sundqvistjohan säger lära mig lite först och känna på hobbyn.
    Det är lite som när jag skaffade mc-kort. Jag köpte inte någon dyr mc först, jag köpte en "att krasha med". Lära och sedan avancera, men det är bra med alla synvinklar! Vill höra vad alla tycker så jag kan få min egna uppfattning om hur jag skall gå tillväga.
    Men jag vill inte råka krascha och sen sitta utan flyg under längre period heller, hur hållbar är multiplex`s metor?(antar det inte är en trä maskin, eller vad man skall kalla den?). För jag antar den kommer behövas lagas inom kort, oavsätt vilket plan jag väljer.

sundqvistjohan, men om det är "lättare" att köra med ett 4kanals med skevroder, är det verkligen bra att köra en 3kanals radian då? :huh:

Men som ni nu säger så har jag två nybörjartips att välja på hittils?
    Det är parkzone´s Radian eller multiplex`s mentor(då jag vill ha el).
    Stryker slowsticken då den tydligen inte är spec vindtålig(ser bara så nice ut när andra kör den).

Härligt ni står ut med mig och mina frågor(än så länge)! :sarcastic:

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Hej igen (många "igen" blir det),
      En avgörande skillnad på Mentor och Radian är att en Mentor kräver ett "riktigt" fält - alltså att du kan starta och landa från marken. Elseglaren kaststartar du och den kan du landa även om det är högt gräs - och det fungerar inte så bra med en större och tyngre trainer. Mentor är byggd i någon form av EPP-plast och det är säkert också Radian.
      Tänk inte så mycket på detta med sidoroder eller skevroderstyrning. I båda fallen styr du med högerspaken och du kommer inte att märka nån avgörande skillnad vid normal nybörjarflygning. Även gamlingar som undertecknad blandar och ger - många kärror är skevroderkärror men t ex har jag bl a elseglare som "bara" har sidoroder. Jag tycker att du tänker rätt med detta att börja på en enkel nivå för att känna dig för. Sen kan du givetvis välja alternativet att skolflyga på en Klubb - då behöver du inte köpa på dig något alls utan kan ta några lektioner så får du lite känsla för vad detta är. Tänk dock på att för vissa kan det ta ett tag innan känslan kommer - men sen börjar det roliga... Så ge inte upp även om det kan kännas lite tungt de första gångerna !
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• PÖ
        • maj 2007
        • 499

1290:- för ett komplett paket

Kommentar

• Rabo
          • mar 2009
          • 15

OM jag nu skulle ta och beställa ett radian paket någon dag, finns det några rekomenderade reservdelar man skall köpa då? eftersom radian inte verkar finnas inom rikets gränser så kanske det är ett alternativ att köpa reservdelar samtidigt?

PÖ, oj det där var verkligen ett billigt plan. Är det bra därefter med? Vet du vad det är för radio med(om det är nått bara för där eller om man kan använda den med(sökt men inte lyckats hitta några detaljer)?

Tack för svaren, Peter

Kommentar

• sundqvistjohan
            • jul 2006
            • 1289

Kyoshos Perfex-radio kan vara litet trixig. När jag köpte Kyoshos RTF J3 Cub 2005 funkade radion bara med det planet (servon med 5 kablar istället för 3, integrerat fartreglage/mottagare.

Är det på samma sätt ännu med Kyoshos Ready to fly-plan (RTF) kan du alltså inte använda radio, och servon i en annan modell. Det går inte heller att uppgradera till bortslöst om du vill ha mera kraft, eftersom mottagare och fartreglage är en enhet.
            Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
            Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home

Kommentar

• Rabo
              • mar 2009
              • 15

Så pass t.om. Det är verkligen ingen radio man blev sugen på att skaffa då. Då väger Radian ännu mer i valet.
              ***** när tillverkarna gör det så drygt som möjligt för folk att t.ex använda radion till annat plan osv. Borde finnas standard tycker jag

Nu skall jag ta och kontakta en rc-flygklubb och får se om det blir besök där innan jag beställer ett radian.

Men är det inga reservdelar som man kanske skulle beställa i samma veva?(t.ex extra set propellrar?)

Kommentar

• T5
                • jul 2006
                • 1300

Man köper enkelt graupner och aeronaut fällbara proppar i sverige. De är bättre kvalitet än Radianproppen och om du skulle behöva en ny propp i framtiden är det rätt väg att gå.

Kommentar

• T5
                  • jul 2006
                  • 1300

I övrigt ska Radian vara av god kvalitet och inget som går sönder bara sådär. Krashar du våldsam (så våldsamt det nu kan bli med en foamieseglare) så får du se då vad du behöver. Ingen ide' att köpa reservdelar till ett plan som med största sannolikhet kommer tuffa på en lång tid.

Kommentar

Arbetssätt...