Fiesler Storch från Svenson models

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Modellflygarn
    • okt 2006
    • 452

    #1

    Fiesler Storch från Svenson models

    Hejsan!
    Tänkte göra en snabbresumé av mitt Strochbygge. Orkar inte göra om allt som försvann i den stora serverkraschen...
    Bygget började förra vintern (går inte så fort här) med att jag fick köpa en 30 år gammal byggsats av en flygarkompis.
    Kikat på byggsatsen nästan sen jag började radioflyga så det är riktigt kul att jag fick köpa den till sist!
    Det är mycket kuliga metallbitar i den här lådan, bara landningsstället är ju rätt unikt.
    Här kommer en massa bilder...
    Bifogade filer
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/
  • Modellflygarn
    • okt 2006
    • 452

    #2
    Här är lite mer bilder på landningsstället...
    Bifogade filer
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

    Kommentar

    • Modellflygarn
      • okt 2006
      • 452

      #3
      Även motorkåporna är gjorda i aluminiun. Var en del plock att få på plats men ser riktigt bra ut när det är klart. Fick limma på förstäkningplåtar på insidan av hålen för att kunna använda "halvförsänkta" skruv. Skarvarna är på ungefär samma plats som originalet!
      Behöll plastkåpan längst fram men förstärke med aluplåtar på insidan.
      Bifogade filer
      Niklas/
      Absolut söndagsflygare
      http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

      Kommentar

      • jaka
        • maj 2007
        • 1484

        #4
        Hej!
        Ett tips!
        Såg att du spacklade med vanligt vitt enkomponentsspackel...sån't är inte speciellt bra att använda. Mycket bättre funkar 24 timmars epoxy och bruna microballonger...eller bruna mickroballonger och polyesterplast (Båtplast).

        Kommentar

        • LAB
          • dec 2007
          • 634

          #5
          Hej Nicklas det ser ju bra ut.

          Kommentar

          • lassebetong
            • mar 2007
            • 1255

            #6
            Har letat efter din byggtråd och förstod att den försvann.:(
            Kul att du startar en ny iaf och kul att se lite bilder igen.
            Nu väntar jag bara på lite uppdateringar av bygget.

            /Lasse

            Kommentar

            • Modellflygarn
              • okt 2006
              • 452

              #7
              Tror absolut att ditt spackel funkar bra men jag är lite överkänslig mot epoxy och håller på med så mycket kem på jobbet så jag vill undvika det så mycket det går hemma...
              Ett tips på nåt lätt o bra enkomponent spackel vore bra annars! Det här är ju lite "man tager vad man haver"
              Ursprungligen postat av jaka
              Hej!
              Ett tips!
              Såg att du spacklade med vanligt vitt enkomponentsspackel...sån't är inte speciellt bra att använda. Mycket bättre funkar 24 timmars epoxy och bruna microballonger...eller bruna mickroballonger och polyesterplast (Båtplast).
              Niklas/
              Absolut söndagsflygare
              http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

              Kommentar

              • Modellflygarn
                • okt 2006
                • 452

                #8
                Här kommer lite mer bilder med motorinstallation och ljuddämpare.
                Har en "heavy duty" siliconslang mellan motor och dämpare. Får se hur länge den håller, lätt att byta iaf när den blir sönderbränd.
                Bifogade filer
                Niklas/
                Absolut söndagsflygare
                http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                Kommentar

                • Modellflygarn
                  • okt 2006
                  • 452

                  #9
                  Här är några bilder på min pilot. Förra gången han flög gick det väl inte så bra i Ompas Focke Wulf. Hoppas han uppskattar ett lite enklare flygplan den här gången!
                  Än så länge ser han iaf ut att trivas!
                  Bifogade filer
                  Niklas/
                  Absolut söndagsflygare
                  http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                  Kommentar

                  • Modellflygarn
                    • okt 2006
                    • 452

                    #10
                    Lite vingbygge.
                    Ganska smidig att bygga, nästan helt flat undersida. Spikade fast plankningen på ritningen med en liten list under frankanten. Sen var det bara att plocka på lister o spryglar. Inga konstigheter än men det kommer längre fram...
                    Bifogade filer
                    Niklas/
                    Absolut söndagsflygare
                    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                    Kommentar

                    • Modellflygarn
                      • okt 2006
                      • 452

                      #11
                      Tillbaka igen efter en tids paus...
                      Vingen var ju som sagt lättbyggd men min vana trogen så har jag ju inte läst bygganvisningen. Brukar inte göra som det står där ändå men ibland så...
                      Det är rätt annorlunda aluminiumgångjärn på vingen som skulle ha byggts in innan man plankade bakkanten klart.
                      Jag fick göra en massa "lätthål" för att kunna limma in gängjärnen på rätt plats. Tog en massa tid och strul men nu så är de på plats.
                      Var en hel del plock att få gångjärn och roder på plats men nu fungerar det det rätt bra, ska bara försöka få till lite större skevroderutslag.
                      Lite nya bilder...

                      Passar på att önska en riktigt god fortsättning på julen!


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG303.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,2 KB
ID: 478668Klicka på bilden för större version

Namn: IMG304.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,5 KB
ID: 478669Klicka på bilden för större version

Namn: IMG331.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,5 KB
ID: 478670Klicka på bilden för större version

Namn: IMG326.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,3 KB
ID: 478671Klicka på bilden för större version

Namn: IMG330.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,5 KB
ID: 478672
                      Niklas/
                      Absolut söndagsflygare
                      http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                      Kommentar

                      • Modellflygarn
                        • okt 2006
                        • 452

                        #12
                        Lite fästen till vingstöttorna...

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG310.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,6 KB
ID: 478673Klicka på bilden för större version

Namn: IMG307.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,6 KB
ID: 478674
                        Niklas/
                        Absolut söndagsflygare
                        http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                        Kommentar

                        • taygher
                          • jun 2006
                          • 735

                          #13
                          Det ser bra ut i vanlig ordning Niklas! :thumbup:

                          Kul att se att bygget fortskrider, skulle gärna vilja hälsa på vid tillfälle och kika lite på detta live så att säga.

                          God fortsättning önskar jag Dig också!

                          Kommentar

                          • Modellflygarn
                            • okt 2006
                            • 452

                            #14
                            Här är lite detaljer på vingfästen.
                            Jag ska ha fällbara vingar som på originalet så det är lite meck här...
                            Anväder ett M5 länkhuvud som bakre vingfäste och 2mm dural som främre.
                            Limmar in fästena i kolfiberrör i vingen för att få bra stabilitet.
                            Återkommer med mer!


                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG323.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,5 KB
ID: 478680Klicka på bilden för större version

Namn: Kopia av IMG338.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,0 KB
ID: 478681Klicka på bilden för större version

Namn: Kopia av IMG339.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,8 KB
ID: 478682Klicka på bilden för större version

Namn: storch34.jpg
Visningar: 1
Storlek: 24,4 KB
ID: 478683
                            Niklas/
                            Absolut söndagsflygare
                            http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                            Kommentar

                            • Modellflygarn
                              • okt 2006
                              • 452

                              #15
                              Du är alltid välkommen!

                              Ursprungligen postat av taygher
                              Det ser bra ut i vanlig ordning Niklas! :thumbup:

                              Kul att se att bygget fortskrider, skulle gärna vilja hälsa på vid tillfälle och kika lite på detta live så att säga.

                              God fortsättning önskar jag Dig också!
                              Niklas/
                              Absolut söndagsflygare
                              http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...