Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Det beror väl på vad du är ute efter.
Är det ett skönt ljud så absolut en 4-takt.
Är det en motor som startar på max ett par slag med fingrarna utan elmotor och andra tunga saker så är nog OS 46 LA ett bra alternativ.
Beror på hur van flygare du är och vad du ska satsa på sen. Har du lite vana så tycker jag att OS55AX är en väldigt bra och prisvärd motor. Om du ska ha en fyrtaktare så är Saito 82 en lätt och mycket effektiv motor. Det är iaf de två motorer jag skulle ha köpt :thumbup:
Ett par saker: Calmaton balanserar perfekt med en OS 52/saito 62 i nosen och accen bakom tanken och jag tycker inte att det är svårare att få en sån o gå bra än en tvåtakt..För stor motor på Calmaton och den blir trist o flyga,där gäller verkligen lagom är bäst(jag har flugit en o annan Calmato)
Går bra med en OS 55 oxå MEN den surplar i sig såpass med bränsle (tvåtaktare gör det) så flygtiden blir begränsad med orginaltanken.
Dock så blir den riktigt vass med en sån motor för det är bra drag i dem..
OS LA motorer får vara hur bra som helst men ett glidlagrat kladdmonster är inte min dröm för kladdar,det gör de..
Och calmatons klädsel föredrar så lite kladd som det bara går..
// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)
Hej!
Har inte märkt att en glidlagrad motor skulle kladda på annat sätt en en kullagrad...
Sen att Calmatons klädsel är helt värdelös är en annan sak...
Jag har hört 2 personer säga något väldigt bra här och det är OS 55AX. Köpte själv den till min 40-trainer som jag sedan hade med mig vidare till en Super Air och som nu sitter i en Extra 300S.. Den är enkel att använda och grymt vass!! Inga problem att hovra en 40-size.. jag hovra min trainer lixom.. *glädje*
ASP 4t motorer finns det väldigt blandade erfarenhet av. En del går tydligen jättebra medan andra tappar kompressionen ganska snart. Själv råkade jag ut för detta på en ASP 61 efter ganska måttligt flygande under en sommar. Det vanliga felet är att det läcker i avgasventilen på ett lite skumt sätt. Jag har inte kollat det till 100 % själv men tydligen så läcker det mellan ventilsätet och själva topplocket. Jag har köpt en ny topp till min och fått kompressionen tillbaka.
Har en ASP, den läcker som ett såll. Både i ventiler och vid glödstift. Lagrena glappade så mycket att jag fick byta dom efter en tank. Sen tror jag inte alla är sådana, men det är svårt att veta innan om man får ett måndags-ex.
Asp är föresten samma motorer som SC, Magnum mfl, onödigt vetande kanske...
Köpte en Saito 56:a strax efter, vilken skillnad! Lätt startad, låg vikt, grymt bottenvrid och ett ljud som...
Det finns många bra butiker, men jag köpte Saiton hos Rc-Maffian och fick bra pris samt trevligt bemötande (kan ju vara nog så viktigt så jag nämner det i förbifarten).
Kommentar