Bobcat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ListKid
    • feb 2007
    • 91

    #76
    Standardsetup till Bobcat'en är 2 servon till sida och två till höjd, trots att höjdrodret inte är delat.
    Jag kör så, och det funkar toppen

    Kommentar

    • ListKid
      • feb 2007
      • 91

      #77
      Re: Liten uppdatering

      Ursprungligen postat av pgrts
      Ursprungligen postat av ListKid
      Min Bobcat har fått ny bestyckning

      Har testat med 10x6 och 10x7, tycker jag får något bättre drag i 10x7'an. Mera tester skall fixas på meetinget på Ripa i helgen
      Så här gick det :

      Visst startar fina bensinmotorer alltid på första flippen?
      Vi gör ett nytt försök i morgon - vem skulle inte blivit sur om man hade blivit slagen på en hel timme :evil:
      Äh, en motor ska väl tåla lite stryk

      Nä, det gick bättre på lördag och söndag, en liiiten justering på lågfartsnålen så.. Lördagens flygning var mest ett test, så jag justerade inte in högfarten, därav mest bluddrande och spottande i luften, men det har ju sin charm det oxå

      Inför söndagen ägnade jag en stund åt att snåla in den lite och då blev det avsevärt bättre drav. Det behövdes, för det blåste en hel del, kanske i överkant för att ens testa men..äh, planet vet ju inte att det blåser

      Kommentar

      • EPG
        • jul 2006
        • 325

        #78
        Re: Liten uppdatering

        Ursprungligen postat av ListKid
        Min Bobcat har fått ny bestyckning

        ASP 61'an har åkt ur och istället sitter nu em West 50 V1 R

        R..som i Reverse Motorn går alltså baklänges och vips försvann alla mina trubbel med att hitta lagom proppar.

        West-motorn är en Webra som är trimmad och portad att ge bättre effekt, då på högre varv. De utlovar 2.9 hästar vilket ju inte är så illa för en 50'a :o



        Har testat med 10x6 och 10x7, tycker jag får något bättre drag i 10x7'an. Mera tester skall fixas på meetinget på Ripa i helgen

        Jag får grattulera till ett bra motorval, West 50:an är den som går bäst av alla mina motorer, och förhållandevis lätt är den också!

        Jag ser att du har ett Enyastift i, de är säkert bra men det som medföljer fungerar helt klockrent det med. Jag kör med 18% powersynth och 10% nitro.

        Kommentar

        • EPG
          • jul 2006
          • 325

          #79
          Det verkar faktiskt som att modellen med infällbara ställ bara är en modifiering av den tidigare och inte en helt ny kärra som jag först trodde.

          Man kan få den uppgraderade både i det vita, gula och orangea utförandet. Det låter inte alls dumt med tanke på att det är den gula som jag blev mest kär i (det ska INTE stå USAF på min).

          Kommentar

          • Mr X
            • apr 2007
            • 1055

            #80
            Jag har köpt mig en Bobcat och tände på alla fyra när flyget blev klart byggt.
            Blev lite fundersam vad jag ska ha för maskin i Bobcaten.

            Jag har en OS 55FX som jag kan köra med och den borde passa ganska bra tycker jag men...
            om jag vill ha fart på flyget är det värt att köpa en West 50V1.
            Vad tycker ni, får jag det där lilla extra med Westmaskinen?

            Data 55 FX.
            8,9cc.
            2000-17000 varv
            1,75 bhp 16000
            Vikt 542 gram

            West 50V1
            Motorn ger 2.8Bhp@21,300RPM

            Displacement: .50 cu in / 8.1 cc
            Weight: 12.6 oz / 358 g
            Height: 3.4 in / 88 mm
            Length: 4.4 in / 113 mm
            Prop Size: 8 x 8" , 8 x 10" , 9 x 6" 9 x 7", 10 x 6
            SEK 2353.00 kr
            Är det så här illa som jag läste om maskinen?
            Går den dåligt under 16,000 RPM
            This engine cannot run on a standard type muffle and does not function correctly below 16,000 RPM.
            RC Åland
            RC Åland på facebook
            På tok för många flygande saker.

            Kommentar

            • EPG
              • jul 2006
              • 325

              #81
              Motorn går troligen inget vidare med en vanlig ljuddämpare men att den skulle gå dåligt under 16 000 rpm vet jag inte vad det är för hittepå då den trottlar som en gud 2000 - 19 000 rpm. Ska prova med mindre propeller för att försöka få den att varva över 20 000 i sommar.

              Har föresten börjat lite grann med min Bobcat nu. Det jag saknar är pusherpipan samt luftställ. Kommer att ha en 75:a i min modell. Föresten hur betér sig motorn med så pass långa slangar? Bör man ha en Dubb-jett eller Tettratank med silikonblåsa rent av?

              Kommentar

              • Johnny
                • mar 2007
                • 377

                #82
                Hei.

                Har fluget min Bobcat ca 10-15 turer.
                Magnum 52. med 11x7 apc. varver helt ut.
                Flyger helt stödig.
                Jo man måste ha nesehjulet helt ut, höy nese.
                Det gikk så fort att det blåe trekket på vingen blåste av.


                Her er Falcon 120. med PST600R.
                Denne er snart ferdig.

                Håper den flyver like stödig som den lille.

                Mvh. Johnny.
                Mvh. Johnny.

                Kommentar

                • Mr X
                  • apr 2007
                  • 1055

                  #83
                  Så en West 50V1 är bättre än OS 55 att ha i Bobcaten eller ska jag gå på en större maskin.

                  När jag blir stor så bidde de nog en Falkon 120

                  Mitt flyg
                  RC Åland
                  RC Åland på facebook
                  På tok för många flygande saker.

                  Kommentar

                  • Kamikaze
                    • jan 2007
                    • 505

                    #84
                    Med weston 50 maskinen kommer din bobcat att gå som ett skållat troll......! Men undrar hur det blir inför landning! Har för mig att den behöver ha lite högre tomgång........ :roll:

                    Finns kanske nån annan här på forumet som vet mer om denna maskin än jag......Nån annan som vet? 8)

                    Kommentar

                    • Mr X
                      • apr 2007
                      • 1055

                      #85
                      Ursprungligen postat av Zalman_Water
                      Med weston 50 maskinen kommer din bobcat att gå som ett skållat troll......! Men undrar hur det blir inför landning! Har för mig att den behöver ha lite högre tomgång........ :roll:

                      Finns kanske nån annan här på forumet som vet mer om denna maskin än jag......Nån annan som vet? 8)
                      Jag tog mig själv i kragen och la en order på weston 50 maskinen med pusherpip.
                      Tror att de blir rätt val till bobcaten.
                      Ylande maskin med lätt vikt kan inte bli fel :badgrin:
                      RC Åland
                      RC Åland på facebook
                      På tok för många flygande saker.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...