Lutning på glödmotor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kamikaze
    • jan 2007
    • 505

    #1

    Lutning på glödmotor

    Är det nån som vet om motorn skall luta lite snett neråt när den är monterad på i d här fallet en Alpha Trainer 40! Motorfästet följde med i arf kittet! Men nu när allt är ihopmeckat så ser jag att maskinen har lite lutning mot marken! Har en O.S 46 AX monterad :roll: Finns d kanske nån bra sida som illustrerar hur man justerar vinklar på motor och resten på flyget kanske :?:
  • Tobbe O
    • maj 2006
    • 1431

    #2
    Högvingade trainers brukar ha ett par grader nedåtrikttning på motorn.

    Kommentar

    • Frippe
      • maj 2006
      • 226

      #3
      Och 2 grader höger(eller om det var vänster) riktning.

      Kommentar

      • Tobbe O
        • maj 2006
        • 1431

        #4
        Höger!!!

        Kommentar

        • genland
          • maj 2006
          • 1228

          #5
          Ursprungligen postat av Tobbe O
          Höger!!!
          Sett bakifrån alltså Tobbe!!!

          Mvh Kent

          Kommentar

          • Tobbe O
            • maj 2006
            • 1431

            #6
            Kent!
            Som hunden sa, alltid bakifrån.

            Kommentar

            • Kamikaze
              • jan 2007
              • 505

              #7
              Okej! Så motorn ska alltså sitta nån millimeter åt höger bakifrån sett! ska testa med det! Antar att det är för att kompensera för nåt 8)

              Kommentar

              • Taylorcraft
                • maj 2006
                • 359

                #8
                ...Vriden etpar grader mot höger bakifrån sett, ja - så länge du använder en standard högerroterande proppe.

                Detta är för att motverka propellens torsion, som annars vill vrida planet mot vänster. Ju större/tyngre proppe (jäklar om man flyger med tre- eller fyrablads propell!), ju mera vriden mot den vägen proppen snurrar.

                Mvh

                Professor Taylorcraft

                Kommentar

                • Kamikaze
                  • jan 2007
                  • 505

                  #9
                  Ahaa! d va nåt sånt jag tänkte oxå! Ska se hu flyget beter sig sen i luften! Jag får vrida spisen lite om planet vill vrida sig 8)

                  Kommentar

                  • ydderfss
                    • feb 2007
                    • 1

                    #10
                    Lutning

                    Ursprungligen postat av Tobbe O
                    Högvingade trainers brukar ha ett par grader nedåtrikttning på motorn.
                    Hej
                    motorn ska vara lutad nedåt, om du har en plan undersida på vingen, lägg då ett par brickor under motorns bakkant,, då sticker den inte uppot när du gasar fullt, som den annars gör
                    MVH
                    Freddy

                    Kommentar

                    • DrHanke

                      • maj 2006
                      • 5250

                      #11
                      hmm.. brukar inte planen vara konstruerade så att motorn bara e å smacka dit? Trodde alla modernare ARF modeller var konstruerade så att motorspantet redan hade rätt grader mm speciellt på en trainer... Står det i manualen att man skall montera motorbocken direkt på varför modifiera? Kanske låter tvär men allt för många gör modifieringar utan att det ens behövs eller ens märks, men alla talar om det i klubbarna och på forumen... Min grund idé är att bygga enl manualen...
                      //DrHanke

                      *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

                      Kommentar

                      • Taylorcraft
                        • maj 2006
                        • 359

                        #12
                        Precis...

                        Read The Factory(?) Manual!

                        Mvh

                        Taylorcraft

                        Kommentar

                        • Mr J
                          • maj 2006
                          • 4130

                          #13
                          F*cking ska det vara :-)

                          Kommentar

                          • AM
                            Debattglad entusiast

                            • maj 2006
                            • 3464

                            #14
                            Ja, rätt ska vara rätt - eller hur Mats? :lol:

                            /Ove
                            Ove (AM) Nielsen

                            Kommentar

                            • Mr J
                              • maj 2006
                              • 4130

                              #15
                              Obsalut! Här rättar vi till det mesta...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...