Vilket glödstift till SuperTigre 75 med pipa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

    #1

    Vilket glödstift till SuperTigre 75 med pipa?

    Ja va ska de va? Manualen säger ju ingenting (den jag hittade på deras hemsida).
    OS A3? OS A8?

    Pipan är nån 30 cm lång dår-grej, ingen aning vad.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

    #2
    Har du ett gammalt stift så du vet längden? Man vill inte att stiftet tar i kolven. Jag skulle välja lite kallare stift till över .60-motor, t.ex. OS#10. Detta enligt OS stifts rekommendation.


    #10 Cold OSMG2693 Ideal for aircraft engines .60-size and up

    Kommentar

    • Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

      #3
      Huh! Det satte en OS 8 i den, med tråden av. Beg motor på beg flyg (Kelly F1). Ej flugits med den motorn.
      Enya 3 då? Jag har inget OS 10... än, om så blir fallet.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

      Kommentar

      • Thomas

        • jun 2006
        • 7673

        #4
        OS 8 motsvarar Enya 3, båda är perfekta till 'standardmotorer', som SuperTigre.
        Pipan är till för att 'suga ut' dom sista 500-1000 varven ur motorn på toppvarv, men det gäller att labba lite med längden på röret/slangen, här får tvåtaktsexperterna gärna fylla i.....
        Retroholic!

        Kommentar

        • Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

          #5
          Så Enya 3 borde duga?

          Det satte ett OS 8 i ,ed 4,5mm från kant till kant så att säga.. brickan är 0,75 så det blir väl 3,75 gängat. Dvs kort stift. Men om OS 8 va rätt stift i motorn, ingen aning. Motorn är beg.

          Om det ska vara OS 10, vad skiljer mellan OS 8 och 10?
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

          Kommentar

          • Mr X
            • apr 2007
            • 1055

            #6
            I manualen står det Glow Plug: A general-purpose R/C Long glow plug will work great in your SuperTigre engine.
            RC Åland
            RC Åland på facebook
            På tok för många flygande saker.

            Kommentar

            • Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

              #7
              Hm, jag har ett långt stift, men det står ingenting på det. Nytt är det också. Hur är det med OS F-stift för fyrtattare då?

              Så här ser flyget ut nu, flygklart förutom stiftet.







              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

              Kommentar

              • Mr X
                • apr 2007
                • 1055

                #8
                Du kan titta lite på den här listan http://www.osengines.com/glowplugs/index.html
                RC Åland
                RC Åland på facebook
                På tok för många flygande saker.

                Kommentar

                • Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6807

                  #9
                  OS har alltså inte stift till min SuperTigre G-75.
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                  Kommentar

                  • Thomas

                    • jun 2006
                    • 7673

                    #10
                    Det är inte så petigt med motorfabrikat, din SuperTigre är säkert en 'medium'-motor när det gäller varv och styrka.
                    OS 8 och Enya 3 (har jag för mig) är 'mellanvarma' stift som passar till de flesta bruksmotorer.
                    Finns säkert en uppsjö andra stiftfabrikat som passar, men dessa två är nog dom vanligaste.
                    Principen är annars att ha ett varmt stift till en gammal trött, onitrerad motor, och ett kallt stift till en vass högvarvig, nitrerad (>15%) motor...

                    Lite 'trial-and-error' gäller vid val av stift...
                    Retroholic!

                    Kommentar

                    • Mr X
                      • apr 2007
                      • 1055

                      #11
                      eftersom SuperTigre tar långa glödstift ska OS F-stift fungera

                      Guideline 2: The smaller the engine, the hotter the plug.
                      Guideline 3: The higher the nitro content, the colder the plug.
                      Guideline 4: The hotter the day, the colder the plug.
                      RC Åland
                      RC Åland på facebook
                      På tok för många flygande saker.

                      Kommentar

                      • Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6807

                        #12
                        Jag har bara 10% nitro och inga planer på skaffa högre.
                        Motorn är "bara" en .75, vilket är 12,5cc om jag minns rätt (.60 = 10cc).
                        .12 .25 .46 .55 .60 .75 .90 1.20 1.40 1.80 2.00 ... 75 är ju mitt i!
                        Jag använder ett nytt Enya 3-stift. Brinner det upp så skaffar jag väl OS 10 dådå! =)
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                        Kommentar

                        • jaka
                          • maj 2007
                          • 1483

                          #13
                          Hej!
                          Kör med max 5% nitro! Och det finns många stift som funkar bra, t.ex OS 8 eller Enya 3 ,men också Rossi 4 eller Nova Rossi 4.
                          OS 8 och Enya 3 är medellånga stift och passar bra till alla tvåtaktare om man kör med 0-15% nitro.
                          Med pipa däremot bör man inte använda så mycket nitro till en sportmotor; 5-10% nitro funkar bäst.
                          Sen om pipan...Den kommer att låta f..jävligt då den inte har någon dämpare och en nackdel till är att pipan ser ut att ha två dubbelkonor vilket gör den väldigt "smalspårig" (varvtalskänslig och lite svår att fås att gå bra på alla varvtal).
                          Moderna pipor har mer "bubbelliknande konor).

                          Sen ser har du monterat motorn vertikalt vilket kan komma att ställa till trassel med bränslematningen då förgasaren ligger högre än tankens mittlinje.

                          Kommentar

                          • Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

                            #14
                            Jag har bara 10% nitro, så det får bli det.
                            Enya 3 och OS 8 har jag, så det får bli det.
                            Jag har iofs originalpipan/tunnan, men när jag köpte flyget var pipan på.
                            Så jag tror jag provar hur motorn går med pipan på fältet och går det inte, så sätter jag på originalpipan och testar.
                            Nästa flyg att testa på fältet är just denna Kelly, så när som helst nån dag nu. =)
                            Pipan går att justera så jag får prova det och se vad som händer.
                            Motorn var monterad när jag köpte det beggade flyget (det hade en OS 70 Surpass II förrut).
                            Motorn är monterad mitt i krysset (axeln), borde motorn vara vänd åt sidan och pipan under?
                            När man har en 2-takt upp och ner så brukar det finnas nån regel att förgasarens centrum ska vara i linje med tankens centrumlinje, men inte längre ner. Visste inte att det fanns en tumregel för nät motorn var rätt väg, så har ingen av oss flugit med våra trainers ens och de har funkat bra. Såå, .. med tanke på det du säger, hur ska motorn vara Jaka? =)
                            Vill ju bara få upp fanskapet i luften, kommer den ner som en sten så gör det nog inte så mycket... måste minska flygparken på nåt sätt, ingen köper flyg mer.
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                            Kommentar

                            • bem

                              • apr 2009
                              • 1643

                              #15
                              Hej,
                              Det är bränslerörets ingång på förgasaren som man har som referenspunkt i förhållande till bränsletankens centrumlinje.
                              Man vill ju att motorn skall gå lika bra inverterat som rättvänt som vertikalt(uppåt/neråt). Därför skall man sträva efter att ha tanken placerad så att bränslet ej behöver tvingas fram till förgasarröret mer än nödvändigt och ej heller av gravitationen rinna fram så motorn (över)flödas.

                              På en modell med stående motor som din kan det ibland bli så att tankens centrumlinje hamnar aningens lågt och det brukar gå bra (om tankens centrumlinje inte hamnar mer än ca 1-1,5 cm lägre än förgasarröret). T ex OS har detta i sina manualer till sina 2-taktare som råd. Står samma sak i manualerna till Super Tigre 2-taktare. Ju mer avvikelser från detta desto större risk för bränslematningsproblem.
                              På en modell med sidomonterad motor kommer förgasarröret oftast mer i linje med tankens centrumlinje.
                              På en modell med inverterad motor kan det ofta vara så att tanken hamnar aningens för högt (men beror förstås helt på hur kroppen ser ut).
                              I ditt fall med din Kelly så hade det nog varit bättre att ha motorn sidomonterad eftersom tankens centrumlinje då hade legat mer i linje med förgasarröret.
                              Men det är inte säkert att det blir några problem i ditt fall med motorn stående, prova lite först men ha beredskap för bränslematningsproblem dvs flyg till att börja med på bra höjd och på sånt sätt att du kan nödlanda enkelt om det blir motorstopp.
                              En sak till: tanken skall man försöka ha så nära motorn (motorspantet/brandskottet) man kan så att det vid vertikala flyglägen inte blir för stort avstånd mellan tanken och förgasarröret med därpå följande risk för bränslematningsproblem (det blir ju t ex vid vertial uppåtflygning längre väg för bränslet att vandra fram till förgasarröret desto längre bak tanken monterats ).

                              Se bilden nedan vad jag menar (gul linje=förgasarröret vid stående montering, lila linje=förgasarröret vid liggande montering).

                              Om du vill ha Uniflow så läs detta:



                              /Bo
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av bem; 2014-08-06, 10:33.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...