2.5cc metanol.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cox
    • sep 2010
    • 229

    #16
    Den ser fin ut!
    Om man kollar på rekommenderad totalvikt så bör även en .10 motor räcka till, men fördelen med .15 är att man kan köra större propellrar (dvs en 8x4 istället för 7x4) och få bättre flyg egenskaper.

    Angående olika motorer så görs ju inte OS .15CV-A längre, men det finns en motsvarande Kina variant i Magnum/ASP/SC .15XLS (med blå topp).

    AP .15 motorn är lite speciell, den ligger väl kring .135 i storlek egentligen och har en väldigt liten och begränsande ljuddämpare. Effekt blir ganska låg med original dämparen men den är ju kompakt och bra om man behöver det, innanför en motorkåpa tex.

    Den bästa .15 "sport" motorn jag sett är Cox Conquest .15, den klår lätt OS motorn, men den tillverkas inte heller längre...

    Finns också Norvel .15 som är en väldigt fin motor, den throttlar ned till 2500rpm hur lätt som helst, och den har ett väldigt bra effekt/vikt förhållande.

    Kommentar

    • MrRhames

      • jul 2014
      • 16

      #17
      Hej.

      Jag fick betala 54$ i frakt totalt 140$, tog lite mera än en vecka att få hem.Tänkte köra med en LEO .15 motor och en 8x4 apc propp. Någon som har någon info om LEO motorn? Köpte den ny av en kompis som hade den liggandes. //Benjamin

      Kommentar

      • Cox
        • sep 2010
        • 229

        #18
        Har ingen LEO själv men den är säkert bra. Kullagrad och äkta ABC?

        Kommentar

        • pgrts

          • jun 2006
          • 2015

          #19
          Ursprungligen postat av Cox
          Den bästa .15 "sport" motorn jag sett är Cox Conquest .15, den klår lätt OS motorn, men den tillverkas inte heller längre...
          Den där får du väl visa!
          Jag har bara sett Cox Olympic 2,5 cc, men ärligt så hade jag nog inte satsat på något sådant utan en modernare riktigt tyst och tillförlitlig bruksmotor.
          ___________________
          patrik@pgdata.se

          Kommentar

          • Cox
            • sep 2010
            • 229

            #20
            Ja, de gamla cox motorerna med öppna avgasportar kräver sin man, och hörselkåpor...

            Cox Conquest är en helt "modern" motorn, som har mycket gemensamt med Rossi .15.
            Conquesten kom först med järn kolv och stål foder, men de allra senaste gjordes även i ABC teknik innan Cox lade ner. Mecoa tog över, och det finns en variant ifrån dom också.

            Jag har ett par stycken av dessa både i CL utförande (med särskild glödtopp) och RC med Perry förgasare. En Conquesten av den äldre modellen, RC utförande och vanligt glöd stift, gör ca 16600rpm på en 8x4 propeller och 10% nitro.

            Här är en två bilder som jag har liggande på datorn;

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1697.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,2 KB
ID: 502902

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1653.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,7 KB
ID: 502903

            Kommentar

            • Henke80
              • okt 2012
              • 234

              #21
              Många bra tips ifrån er erfarna. Jag tackar o bugar o väntar på mer

              Kom ju precis på att jag har ju inga glödstift. Goggla lite o någon sida sa att nr 3 varm skulle vara bra till motorer upp till
              2.5cc

              Bra dåligt??

              Mvh Henrik

              Kommentar

              • Cox
                • sep 2010
                • 229

                #22
                OS#8 eller Enya 3 är väl bland de vanligaste stiften.
                Du behöver inte ha extra varma varma stift.

                Kommentar

                Arbetssätt...