Nitrometan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Om alla som blandar själv idag drabbas, så borde väl alla dessa skicka in en ansökan. Ju fler, desto mer kanske de får upp ögonen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Stinsen
      • maj 2013
      • 9

Ursprungligen postat av Pumpe
      Stinsen, varför tycker du inte att man ska skicka in ansökan??????
      Var skriver jag att MAN INTE ska skicka in en ansökan?
      Jag skrev: -Dom kommer säga nej så länge du inte uppfyller kraven för tillstånd som står på deras hemsida.

Ska jag inte få blanda mitt bränsle själv så skickar jag nog nitromotorerna på slakt och ger upp den delen av hobbyn.
      Jag skrev också att regelverket togs fram för att man ska ha koll på vart nitron tar vägen och just därför kommer MSB vara restriktiva på att dela ut tillstånd till höger och vänster. Bara för att just du anser att du har behov att få blanda ditt egna bränsle så gör kanske inte MSB samma bedömning så länge det finns användbart bränsle på hobbymarknaden.
      MSB har ju också gjort bedömningen att din förening kan som juridisk person köpa in det som behövs för att sälja färdigblandat bränsle till dig. Är du inte medlem i en förening får du hålla dig till det bränslet som butiken säljer.

Bilen jag hade som inte var tävlingsbil var helt omöjlig att få en bra gång på med bara 16% nitro, har fått höra av en flygarkompis som har två med lika motor att det behövs absolut minst 25%
      Var det så att den motorn var så sliten så den helt enkelt behövde 25% för att den skulle starta?
      En 3,5 i bil slits hårdare än en flygmotor.

Ursprungligen postat av Thomas
      Här är det väl dags att BÅDA förbunden ställer sig upp och protesterar, eller i alla fall argumenterar för att medlemmarna ska ha kvar sin rätt att själva få blanda sitt bränsle. Även om man bara är söndagsflygare och inte innehar tävlingslicens.
      Huvudet på spiken.
      Det måste vara enklare för modellflygarna som grupp att SMFF och RCFF utser några som har mandat att sätta sig med MSB och som gemensamt diskuterar den uppkomna nitroproblematiken med MSB och hur och om den går att lösa.
      Att ni var och en skickar in hundratals enskilda ansökningar tror inte jag gagnar er som hobbyutövare.

Jag gjorde det för SMBF och jag tycker att jag fick igenom mina argument och om hur MSB ska kolla hur dom ska säkerställa att inte fel person(er) får tillgång till ren nitro för ev. fel ändamål.
      Senast redigerad av Stinsen; 2014-11-14, 18:39.

Kommentar

• rnermfors
        • jul 2008
        • 123

Fick avslag på min ansökan.
        Jag ansökte om att blanda eget bränsle med max 30%nitro och enligt dom så finns det att köpa färdigblandat därför fick jag avslag.
        Finns det??
        Med vänlig hälsning Robban

Kommentar

• neu
          • aug 2012
          • 1047

Ursprungligen postat av rnermfors
          Fick avslag på min ansökan.
          Jag ansökte om att blanda eget bränsle med max 30%nitro och enligt dom så finns det att köpa färdigblandat därför fick jag avslag.
          Finns det??
          jepp det finns kolla här http://webshop.minicars.se/Welcome/D...ID=360&pid=818 förstår dock varför man inte vill köpa färdigt. Vi får hoppas att någon är intresserad av att fixa bränslet i klubben nästa år.

Kommentar

• Cox
            • sep 2010
            • 229

Det är väl en Grossistfirma?

Sjukt att man måste ha tävlingslicens för att kunna hobbyflyga...

Kommentar

• Pumpe
              • okt 2011
              • 341

Färdigblandat finns bara upp till 23 volymprocent = 30 viktprocent. Fick jag till det rätt???

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6809

Så dessa 25%-bränslen som RC-bilsförarna använder sig av, är det slut med det nu i dunkar? Vet inte om det är vikt eller volym-procent.
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• rnermfors
                  • jul 2008
                  • 123

Färdigblandat finns bara upp till 23 volymprocent = 30 viktprocent. Fick jag till det rätt???
                  Får väl skicka en ny ansökan med 30 volym% istället. Tidigare sökte jag bara för 30%.
                  Kan tänka mej att det effektiva vore om våra förbund tog en diskussion med ansvariga.

Kommentar

• Kenny
                    • jun 2006
                    • 261

Idag fick jag spontant ett samtal från den handläggare som avslagit min ansökan. En mycket trevlig person förövrigt.

De hade börjat tittat på äldre ansökningar där bl.a. hög aktivitet i flygning angivits, då det kommit så många ansökningar från modellflygare.

De höll på att titta på olika sätt att bevilja tillstånd för privatpersoner som som han sade tävlingsflög i olika former.

Han beklagade djupt att de inte kunde bevilja mig ett tillstånd trots att de förstod att det var mer än bara söndagsflygning som jag sysslade med. Jag angav en årsförbrukning om ca 200l färdigt bränsle (80/10/10).

Han sökte något sätt att ompröva och bevilja detta, förutsättningen var att jag på något sätt kunde visa att jag tävlingsflög. Detta var ej möjligt sade jag då jag valt att lämna SMFF till förmån för RCFF och därför inte kunde visa upp någon tävlingslicens. Berättade också att min flygning var mer inriktad på uppvisning inför publik.

Ett RC bevis skulle också varit acceptabelt, men det gick inte heller då det är SMFF som handhar dessa. Han nämnde då att även om det löpt ut så skulle de betrakta det godtagbart med god marginal på giltighet om en förnyelse var aktuell. Inte heller det var aktuellt för mig då jag inte avser återvända till SMFF inom överskådlig tid.

Han sökte då alternativ som kunde visa någon form av organiserad aktivitet inom RCFF regi, tyvärr hade jag inget att tillföra där mer än de Shootouts som jag deltagit i, det skulle kunnat funka om man kan visa ett bevis av något slag.

Ytterligare ett alternativ var att klubben köpte Nitro, för detta behövs inget tillstånd. Förutsättning är då att det finns ett organisationsnummer så att klubben kan betraktas som juridisk person. Klubben skulle då kunna sälja metanol med en maximal inblandning 30 vikt% nitrometan. Klubben får inte sälja nitro rent till medlemmar i så fall.

Jag kan väl bara säga att de verkligen vill hjälpa till, men att de måste utföra det som beslutats. Att som privatperson få köpa/inneha nitro blir i det närmaste omöjligt. En tävlingslicens verkar vara enda möjligheten just nu.

För min del spelar det inte så stor roll då en övergång till bensinmotorer är mer aktuellt.
                    Senast redigerad av Kenny; 2014-11-19, 00:15.
                    //Kenny
                    Young enough to know I can,
                    Old enough to know I shouldn´t,
                    Stupid enough to do it anyway.

Kommentar

• AM
                      Debattglad entusiast
                      • maj 2006
                      • 3464

Jag har skickat ett mail till MSB och upplyst om att det finns två förbund och att det är en tradition att vi blandar bränslet själv. Dessutom finns det utövare som kör på uppemot 70% nitrometan.
                      Jag har blivit uppringd av ansvarig handläggare och vi diskuterade hur myndigheten skulle kunna agera för att myndigheten skulle uppfylla de nya internationella kraven och vi modellutövare skulle kunna få fortsätta hantera nitrometanet själv som privatpersoner.
                      Det andra förbundet vädrade tydligen morgonluft genom att föreslå att endast utövare med tävlingslicens skulle på köpa nitrometan....
                      Myndighetskravet är att någon form av kontroll måste finnas. Grundkravet är tydligen att den privatperson som vill köpa nitrometan ska vara känd och aktiv modellutövare. Kan vi från klubbarna eller förbundet på något sätt verifiera att en person vi har som medlem är aktiv och skulle få tillstånd att köpa nitromentan?
                      Vi kan väl bolla lite ide'er här på forumet.

Mvh
                      Ove
                      Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• LIP
                        • maj 2006
                        • 1315

(Det andra förbundet vädrade tydligen morgonluft genom att föreslå att endast utövare med tävlingslicens skulle på köpa nitrometan.... )

Skulle det innebära, om man är medlem i det andra förbundet och inte tävlar, att man inte skulle få köpa nitrometan ?????

Kommentar

• AM
                          Debattglad entusiast
                          • maj 2006
                          • 3464

Nej, vad jag förstod skulle man ha tävlingslicens.
                          Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• AM
                            Debattglad entusiast
                            • maj 2006
                            • 3464

Jag tycker diskussionen handlar om att vi även i fortsättningen ska kunna blanda bränslet själv. Myndigheten är inne på linjen att endast juridiska personer = klubbar och förbund - skulle kunna få tillstånd.
                            Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Cox
                              • sep 2010
                              • 229

Det vore ju en väldigt tråkig utveckling tycker jag om man nu inte heller kan blanda metanol bränslet själv i fortsättningen.

Det har redan hänt med diesel-bränslet, och jag tror inte att någonting har blivit bättre i termer av terrorister eller missbruk av detta. Missbrukare går väl bara över till andra droger, som är minst lika farliga, gissar jag. Det enda det skapar är problem för oss vanliga användare...

Kommentar

• AM
                                Debattglad entusiast
                                • maj 2006
                                • 3464

Om vi kunde hitta ett sätt att verifiera att en person, som vill köpa nitromentan för att blanda själv, kan det kanske vara en framkomlig väg för privatpersoner att få köpa nitromentan. Myndighetskravet är att:
                                - det skall vara en känd utövare
                                - personen varit verksam inom hobbyn ett tag - så länge att man kan anse att nitromentanet ska användas i modellhobbyn.
                                - Myndigheten måste ha en process som håller juridiskt. Vem kan gå i god för den sökande?

Hur kan vi då gå tillväga från vår sida?
                                Vi kan slå fast att:
                                - maibomba myndigheten med många ansökningar får garanterat motsatt effekt - det blir med största säkerhet ett permanent NEJ och dörrarna stängs. Myndigheten kan helt enkelt inte klara en stor anhopning av ansökningar.
                                - det är positivt att komma med konkreta förslag på lösningar som bägge parter kan leva med.
                                - myndigheten måste följa de internationella regler kring nitromentanet de fått i sitt knä. Myndigheten måste helt enkelt vara säkra på - och kunna dokumentera - att den person de ger tillstånd till inte har "onda" avsikter samt att han/hon verkligen behöver nitromentanet.

Ideér ovh tankar är välkomna.

Mvh
                                Ove
                                Ove (AM) Nielsen

Kommentar

Arbetssätt...