Calmato Sports

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ask
    • maj 2006
    • 67

    #1

    Calmato Sports

    Jag har köpt en Calmato S. Jag har tänkt ha den som "buskärra" och även ha den vid klubbtävlingar, typ limbo, ballongjakt mm. Frågan är om det är något särskilt att tänka på vid monteringen eller om det bara är att köra på enligt bruksanvisningen.

    Arne
  • Adde
    • mar 2007
    • 12

    #2
    Jag har haft en sådan och jag körde på efter bruksanvisningn, det funkade fint.
    Lycka till!!

    Kommentar

    • Propellerpetter
      • dec 2006
      • 44

      #3
      Jag knöade in ett extra servo för skevrodrena. Den har också haft skidor på sig vilket gick fin-fint. Annars inga bryderier med bygget vad jag minns.




      Lycka till!

      Kommentar

      • genland
        • maj 2006
        • 1228

        #4
        Byt gärna ut plastlinkarna till höjd o sida.

        Linken till höjden gick av på ca 10 meters höjd på vår
        klubbCalmato med förödande konsekvenser.
        "Spjut i backen".

        Mvh Kent

        Kommentar

        • bokis
          • maj 2006
          • 5041

          #5
          ....Kör inte in i vedbodar....
          // Bokis

          ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

          Kommentar

          • ask
            • maj 2006
            • 67

            #6
            Tack för tipsen, särskilt det om vedbon. Visar ett panorama, från väster till öster, på vårt fält . Där finns ingen vedbod men som ni ser flera träd som man kan flyga slalom mellan. Visst händer det att man missar och det kan ta lika hårt som att flyga in i vedbon.



            Arne
            MK Tre Aviatörer
            Kivik

            Kommentar

            • McRegor
              • maj 2006
              • 7942

              #7
              Hej Arne,
              Tyckte jag kände igen den välbekanta siluetten på fältet...
              Sen såg jag ju vad det var - Tre Aviatörers fält - kul !
              Har hälsat på er ett par gånger när vi varit på Österlen-semester.
              Och det är alltid lika trevligt att besöka andra Klubbar och fält.
              Hälsningar
              Roger E
              Västerås

              Kommentar

              • starfighter
                • jun 2006
                • 59

                #8
                Jag skulle nog byta ut tanken till en bättre.
                våran som vi hade läckte som ett såll och förstörde balsan.
                Detta har jag hört ifrån flera Koysho flygare.

                Kommentar

                • Heda
                  • sep 2006
                  • 312

                  #9
                  Ang. tanken var inte det på tidigare modeller?

                  Kommentar

                  • ask
                    • maj 2006
                    • 67

                    #10
                    Min har nog legat nåt år på hyllan i affären, så det är väl bäst att kolla tanken noga. Man kanske ska lacka tankutrymmet också, för säkerhets skull.

                    Arne

                    Kommentar

                    • T5
                      • jul 2006
                      • 1300

                      #11
                      Äsch, en tank är inte så dyr, Kanske en Dubro 6oz för typ 50spänn?
                      Jag skulle inte installera en tank jag inte litar på i en ny modell och jag har hört om Calmatotankar som läcker.

                      Kommentar

                      • Flygis73
                        • jan 2008
                        • 15

                        #12
                        Hej
                        Håller precis på att montera min calmato sport, och kör på enligt beskrivningarna. Jag har satt i en asp61fs i den, (gillar fyrtaktsljudet).
                        Hoppas det blir bra motorval. En lite fråga är dock vilken prop som skulle bli optimal. Har fått olika rekomendationer, och valde till sist en 11x7, eftersom jag fick höra att 12" slår i gräset. Ni som har erfarenhet av calmaton och fyrtakt, vilken prop skulle ni sätta på?
                        MVH Jonas

                        Kommentar

                        • bokis
                          • maj 2006
                          • 5041

                          #13
                          11x7 o en skapligt låg tomgång så blir det jättebra.. Lycka till,det är en jätterolig kärra!
                          // Bokis

                          ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                          (nu även med biskvier!)

                          Kommentar

                          • DaEk
                            • aug 2007
                            • 411

                            #14
                            Hej!

                            Gratis till en helt underbar kärra. Byggde min direkt efter beskrivningen och det funkade bra. Plastlinkarna har hållit än så länge i alla fall.

                            Angående calmato 60 sports så undrar man om den nånsin kommer komma till sverige, när man söker på ebay.de på calmato 60 så kommer det ju upp några 60 sportsar, som ligger under 2000.

                            Nån som vet något om calmato 60-modellen om den kommer komma till sverige?

                            Kommentar

                            • wesse
                              • maj 2007
                              • 5864

                              #15
                              Ursprungligen postat av Flygis73
                              Hej
                              Håller precis på att montera min calmato sport, och kör på enligt beskrivningarna. Jag har satt i en asp61fs i den, (gillar fyrtaktsljudet).
                              Hoppas det blir bra motorval. En lite fråga är dock vilken prop som skulle bli optimal. Har fått olika rekomendationer, och valde till sist en 11x7, eftersom jag fick höra att 12" slår i gräset. Ni som har erfarenhet av calmaton och fyrtakt, vilken prop skulle ni sätta på?
                              MVH Jonas
                              kör med 11*6 på ys 63 o det drar som f*n.. att tanken läcker har jag inte tittat på då jag sällan har en modell längre än en sommar(crashar ofta torgnys fel) men det ska jag genast undersöka..tack för tipset

                              Kommentar

                              Arbetssätt...