Calmato Sports

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans
    • jul 2006
    • 215

    #16
    Hur stor bör motorn vara (tvåtaktare) på en 40-modell för att ha hovringsegenskaper / vertikalprestanda?

    Kommentar

    • jaka
      • maj 2007
      • 1484

      #17
      Hej!
      Till en .61 fyrtakt bör du använda en 13x6 APC. 11x6 är definitivt för litet; I synnerhet på en Y&S .63:a.
      Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
      11x7 låter också lite litet.
      Pröva 11x8 eller 11x9 APC.

      Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.

      Kommentar

      • Hans
        • jul 2006
        • 215

        #18
        Ursprungligen postat av jaka
        Hej!
        Till en .61 fyrtakt bör du använda en 13x6 APC. 11x6 är definitivt för litet; I synnerhet på en Y&S .63:a.
        Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
        11x7 låter också lite litet.
        Pröva 11x8 eller 11x9 APC.

        Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.
        Träning, träning, träning, men ordentlig vertikalprestanda då???

        Kommentar

        • Sigun
          • aug 2007
          • 3942

          #19
          Var väl de jag trodde, Wesse vet inte hur stor propeller man ska ha.. åk och köp större hjul och en 20x8 propeller så ska du få se på drag wesse PDT_Armataz_02_11 PDT_Armataz_02_11 PDT_Armataz_02_11

          Kommentar

          • DaEk
            • aug 2007
            • 411

            #20
            Ursprungligen postat av jaka
            Hej!
            Till en .61 fyrtakt bör du använda en 13x6 APC. 11x6 är definitivt för litet; I synnerhet på en Y&S .63:a.
            Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
            11x7 låter också lite litet.
            Pröva 11x8 eller 11x9 APC.

            Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.
            Joho rå Jag hovrar med min calmato sports till den börjar backa.

            Min gx40 orkar inte hålla den så läng :lol:

            Kommentar

            • wesse
              • maj 2007
              • 5864

              #21
              jag har en 11*6 på min ys63 o det är perfekt för mig som vill ha det där extra vrålet som befinner sig över 14000 varv... :lol: och så får man många oroliga komentarer över detta varv typ (är du inte orolig att motorn ska skära) och då myser jag till min fulla rätt trots att jag inte är full :lol:

              Kommentar

              • Marcus72
                • maj 2007
                • 180

                #22
                Kör en Irvine 53:a med APC 13x4w, funkar kalas för lek!
                På gränsen att den orkar, själv ska jag testa att kapa 5mm i var ände.
                Jag har inga problem med att den tar i gräset på vårat fält.

                Missarna med sporten är väl att de satt landstället mitt för TP vilket gör att den har häng röv i depån. Klädseln inte av högsta klass direkt.
                TP orginal tok långt fram....men men, det är ju en sport kärra inget annat.
                100gr i baken & roderutslag så det knakar i den så blir sporten riktigt rolig.
                Inga problem att flyga denna som första kärra.

                Dock verkar den stabil och mycket hållbar, klarar höga studs vid landning! Kläm dit M4 plast skruvar till vingen vid bygget.

                Skulle vara intressant att höra var ni andra calmato sport flygare har lagt TP?

                Kommentar

                • Hans
                  • jul 2006
                  • 215

                  #23
                  Ursprungligen postat av DaEk
                  Ursprungligen postat av jaka
                  Hej!
                  Till en .61 fyrtakt bör du använda en 13x6 APC. 11x6 är definitivt för litet; I synnerhet på en Y&S .63:a.
                  Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
                  11x7 låter också lite litet.
                  Pröva 11x8 eller 11x9 APC.

                  Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.
                  Joho rå Jag hovrar med min calmato sports till den börjar backa.

                  Min gx40 orkar inte hålla den så läng :lol:
                  Så en 52:a borde bli bra då eller ???

                  Kommentar

                  • Marcus72
                    • maj 2007
                    • 180

                    #24
                    med en 52:a 4-T hovrar du inte calmaton, visst i lite vind kanske men du drar den knappast upp.
                    Calmaton är ingen konstflyg eller hovrings kärra, det är en SPORT!
                    Dvs. flyg så länge du vill dit nosen pekar, fort som sakta.

                    Kommentar

                    • Ludde
                      • maj 2006
                      • 399

                      #25
                      Ursprungligen postat av jaka
                      Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
                      hmm? hur går detta till? PDT_Armataz_02_11

                      Kommentar

                      • Mr X
                        • apr 2007
                        • 1055

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ludde
                        Ursprungligen postat av jaka
                        Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
                        hmm? hur går detta till? PDT_Armataz_02_11
                        De undrar jag med.
                        Ska bli roligt att höra förklaringen.
                        RC Åland
                        RC Åland på facebook
                        På tok för många flygande saker.

                        Kommentar

                        • Marcus72
                          • maj 2007
                          • 180

                          #27
                          han sa inte vilken sida...kanske luta den bakåt

                          Kommentar

                          • Nexus
                            • maj 2006
                            • 744

                            #28
                            Er drömmer om Kyosho Calmato 60 Sports (Cardinal Red) ???









                            Fakta:

                            Required For Operation

                            R/C System / 4-ch, 5-servo R/C system for airplanes
                            Engine / 2-stroke 60
                            Propeller / D12×P8
                            Engine Starting Tools, Fuel
                            Technical Data
                            Length 1598mm
                            Wingspan 1810mm
                            Total Weight approx. 3400g
                            Wing Area 56.11dm²
                            Wing Area 43.0dm²
                            Airfoil NACA2415
                            Motor 2 STROKE 60 class
                            Radio 4-5 channel 4 Servos


                            MVH Steve

                            Excell 60 2 St
                            Heim 10 CC skala Hughes 500 E
                            Concept SR
                            Modeltech Cap 21 2 st
                            Wonder 2 St
                            skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
                            Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
                            Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

                            Kommentar

                            • POD
                              • maj 2006
                              • 749

                              #29
                              Kyosho Calmato 60 Sports verkar vara en mycket fin
                              kärra, har väl hänt lite, men skiljer väl sig inte så mycket från
                              40 modellen, mer än storleken.

                              Kommentar

                              • DaEk
                                • aug 2007
                                • 411

                                #30
                                Jag var nära på att köpa en calmato 60 sports i paket med gx61, men jag ångrade mig och köpte den mindre.

                                Om jag bara hade lite pengar hade jag nog köpt en sådan nu med en fin 4-taktare. Kul att ha en modell som är lite "udda" som inte så många har.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...