Hur stor bör motorn vara (tvåtaktare) på en 40-modell för att ha hovringsegenskaper / vertikalprestanda?
Calmato Sports
Kollaps
X
-
Hej!
Till en .61 fyrtakt bör du använda en 13x6 APC. 11x6 är definitivt för litet; I synnerhet på en Y&S .63:a.
Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
11x7 låter också lite litet.
Pröva 11x8 eller 11x9 APC.
Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.Kommentar
-
Träning, träning, träning, men ordentlig vertikalprestanda då???Ursprungligen postat av jakaHej!
Till en .61 fyrtakt bör du använda en 13x6 APC. 11x6 är definitivt för litet; I synnerhet på en Y&S .63:a.
Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.Kommentar
-
Joho råUrsprungligen postat av jakaHej!
Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.
Jag hovrar med min calmato sports till den börjar backa.
Min gx40 orkar inte hålla den så läng :lol:Kommentar
-
jag har en 11*6 på min ys63 o det är perfekt för mig som vill ha det där extra vrålet som befinner sig över 14000 varv... :lol: och så får man många oroliga komentarer över detta varv typ (är du inte orolig att motorn ska skära) och då myser jag till min fulla rätt trots att jag inte är full :lol:Kommentar
-
Kör en Irvine 53:a med APC 13x4w, funkar kalas för lek!
På gränsen att den orkar, själv ska jag testa att kapa 5mm i var ände.
Jag har inga problem med att den tar i gräset på vårat fält.
Missarna med sporten är väl att de satt landstället mitt för TP vilket gör att den har häng röv i depån. Klädseln inte av högsta klass direkt.
TP orginal tok långt fram....men men, det är ju en sport kärra inget annat.
100gr i baken & roderutslag så det knakar i den så blir sporten riktigt rolig.
Inga problem att flyga denna som första kärra.
Dock verkar den stabil och mycket hållbar, klarar höga studs vid landning! Kläm dit M4 plast skruvar till vingen vid bygget.
Skulle vara intressant att höra var ni andra calmato sport flygare har lagt TP?Kommentar
-
Så en 52:a borde bli bra då eller ???Ursprungligen postat av DaEkJoho råUrsprungligen postat av jakaHej!
Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.
Jag hovrar med min calmato sports till den börjar backa.
Min gx40 orkar inte hålla den så läng :lol:Kommentar
-
De undrar jag med.Ursprungligen postat av Luddehmm? hur går detta till? PDT_Armataz_02_11Ursprungligen postat av jakaProblemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
Ska bli roligt att höra förklaringen.Kommentar
-
Er drömmer om Kyosho Calmato 60 Sports (Cardinal Red) ???

Fakta:
Required For Operation
R/C System / 4-ch, 5-servo R/C system for airplanes
Engine / 2-stroke 60
Propeller / D12×P8
Engine Starting Tools, Fuel
Technical Data
Length 1598mm
Wingspan 1810mm
Total Weight approx. 3400g
Wing Area 56.11dm²
Wing Area 43.0dm²