Calmato Sports

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Propellerpetter
    • dec 2006
    • 44

    #31
    Kanske på fel forum nu, men denna är lite udda. Av någon märklig anledning tas just den Blå-Gula Calmaton inte in till Sverige?! Skumt va? :roll:

    Jag fick en sådan som var fel-importerad. Min kelis och favvis! Jag skall flytta och kan inte ta med den - någon som vill lägga ett skambud på den så hör av dig!



    ...ink skidor såklart.

    /Petter

    Kommentar

    • speedo_4
      • okt 2007
      • 153

      #32
      Sitter i tankarna att köpa en calmato 60 sport från tyskland till våren/sommaren.
      Dock så har jag redan en os 70 motor till min nuvarande trainer.
      Kommer os 70 surpass 2 motorn bli för liten för en calmato 60 sport då?

      Kommentar

      • Sigun
        • aug 2007
        • 3942

        #33
        Tja de står ju så här i specen

        Required For Operation

        R/C System / 4-ch, 5-servo R/C system for airplanes
        Engine / 2-stroke 60
        Propeller / D12×P8
        Engine Starting Tools, Fuel
        Technical Data
        Length 1598mm
        Wingspan 1810mm
        Total Weight approx. 3400g
        Wing Area 56.11dm²
        Wing Area 43.0dm²
        Airfoil NACA2415
        Motor 2 STROKE 60 class
        Radio 4-5 channel 4 Servos


        60 motor tvåtakare .. kanske är i klenaste laget med en 70 fyrtaktare då ?

        Kommentar

        • T5
          • jul 2006
          • 1300

          #34
          Sitter i tankarna att köpa en calmato 60 sport från tyskland till våren/sommaren.
          Dock så har jag redan en os 70 motor till min nuvarande trainer.
          Kommer os 70 surpass 2 motorn bli för liten för en calmato 60 sport då?

          Jag byggde en SIG 4*60 och körde den med OS.70 fyrtaktare och 13x6 propeller.
          4*60 är exakt en Calmato60 (1800mm) i form och storlek så prestandan lär bli samma på båda modellerna.
          Jag tycker definitivt du ska ha en .91 fyrtakt för .70 blir för segt.

          Här kan du se ett par filmer på min 4*60 och där framgår det ganska tydligt att kraften i motorn är marginell.
          För sportflyg funkar det, men man absolut inget extra...

          [ame="http://www.youtube.com/watch?v=pCt5fd3ghj0"]YouTube - 4star60_2[/ame]
          [ame="http://www.youtube.com/watch?v=a5NdXPr6W3Y"]YouTube - 4star60[/ame]

          Kommentar

          • DaEk
            • aug 2007
            • 411

            #35
            Skulle gissa på att 60 2-takt är ungefär som 40 2-takt som rekomenderas till den mindre, det är den motorn så att den skall flyga som en trainer.

            med en saito 125 skulle den nog bli skitrolig

            Kommentar

            • wesse
              • maj 2007
              • 5864

              #36
              ys 63 punkt och slut

              Kommentar

              • DaEk
                • aug 2007
                • 411

                #37
                ys 110

                Kommentar

                • Eraiser
                  • jun 2007
                  • 84

                  #38
                  ni grymmingar som flyger plan
                  jag tänkte höra om ni hade lite tips på utr till en calmato s.
                  vilka servon skulle ni rekomendera?
                  motor?

                  jag vill gärna att det ska va lite power i calmaton och servon som fungerar för busflyg.

                  Mvh/ Daniel

                  Kommentar

                  • Marcus72
                    • maj 2007
                    • 180

                    #39
                    ys 110
                    Okej DaEk du ska nog få se på YS110 !!
                    Jag måste bara få tag på en gammal Calmato... sen blir det power

                    Det blir nog en blandning av lite TobbeO, Wesse & tyvärr kanske också lite Bokis.
                    Tobbe=YS, Wesse=Galning, Bokis=vedbod :badgrin:

                    Ps. Se köpes !!

                    Kommentar

                    • McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

                      #40
                      Ursprungligen postat av Eraiser
                      ni grymmingar som flyger plan
                      jag tänkte höra om ni hade lite tips på utr till en calmato s.
                      vilka servon skulle ni rekomendera?
                      motor?
                      jag vill gärna att det ska va lite power i calmaton och servon som fungerar för busflyg.
                      Mvh/ Daniel
                      Hej,
                      I väntan på Mr Calmato himself - Bokis alltså - så är jag till 95 % säker på att han kör med vanliga, enkla Futaba standardservon. Det brukar knappast behövas annat till denna typ av kärra.
                      Tror att han kör en OS .52 4T eller nåt liknande. Antagligen bör du hålla dig i den viktklassen - hittar du nåt kraftfullare med ungefär samma vikt går det säkert bra.
                      Hälsningar
                      Roger

                      Kommentar

                      • H_enke
                        • maj 2006
                        • 150

                        #41
                        Vill du ha riktigt bra med power ska du välja YS63

                        Men det är overkill... går kanon på en .46 tvåtakt eller en .52 fyrtakt också!

                        Kommentar

                        • bokis
                          • maj 2006
                          • 5041

                          #42
                          Futaba 3003 4 st för 400 spänn/OS 52 fyrtakt..Som buskärra vet jag inte men den är "självförtroendebyggande d.v.s en kärra man bygger upp känslan för det här med flyg o till detta så är den strålande!
                          Den är bara trevlig helt enkelt o vinsten med en kraftig motor är tveksam,den är liksom inte gjord för detta..
                          Superb o nöta bedömningslandningar med o väldigt snäll i blåsväder...
                          Det där med servon:det är ingen vits tycker jag o elda på med dyra såna,har gått lite till överdrift ibland tycker jag..
                          Men det är upp till var o en.. :oops:
                          Tack för de vänliga orden McRulle!
                          // Bokis

                          ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                          (nu även med biskvier!)

                          Kommentar

                          • Eraiser
                            • jun 2007
                            • 84

                            #43
                            kollade på ÖMH.
                            och det blev inte så farliga pengar...
                            ca 3300 för ett paket med calmaton,os max 46ax,4*3003.
                            blev lite osäker på vilken mottagare jag ska ta...vad tror ni om en 6 kanalare,futaba r156f? är en micromottagare så jag vet inte riktigt hur lång räckvid den kan ha....och vilket ack ska jag köpa?

                            hehe...precis då man börjar ha liiiite koll på heli-jungeln ska man ge sig in i en ny jungel...hahaha :lol:

                            Kommentar

                            • McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

                              #44
                              Hej,
                              Tror inte på den lilla Futaba-mottagaren - det är en parkflyer-mottagare.
                              Sen skulle jag nog gärna rekommendera en 4T-rova - dom är trevligare.
                              Kanske en Saito FA-62 - kostar "bara" 385 kr mera än OS 2T-rovan...
                              Men återigen får vi väl avvakta svaret från den Allsmäktige Calmato-guden..
                              Hälsningar
                              Roger

                              Kommentar

                              • wesse
                                • maj 2007
                                • 5864

                                #45
                                os52 går ju så gudomligt bra tycker jag eftersom jag äger två av dessa att jag nu kör ys beror helt enkelt på att jag vill impa på damerna :lol: skippa tvåtakten dom stressar bara kör fytakt o känn lugnet sprida sig i själ o hjärta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...