Telemaster Senior

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas
    • jun 2006
    • 7682

Rent spontant tänker jag att man får ha ganska mycket nedåtvinkling på motorn för att kompensera bärande profil på både vinge och stabbe.
    Det finns ju ett idealhastighetsområde, flyger man fortare så får man mer lyft, här borde alltså motorns nedåtvinkling kompensrea det ökade lyftet.
    Hur mycket ska motorn vinklas??
    Tja, 'Trial&Error-metoden' får nog utnyttjas...
    Retroholic!

Kommentar

• Gasman
      RCFF - Administratör
      • aug 2006
      • 565

Ruggigt lik klubbens bogserare, en gammal President! Också med bärande stabbe. Ful som stryk men lite smårolig att flyga...

//Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
      Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Haha, det var en ... rackare till bogserare. =) Varför är det vindruta? ;-)
        Det intressanta med den där bogseraren, förutom färgvalet, är att den där stabben har platt undersida, dvs den lyfter oavsett. Ju mer hastighet, desto mer lyft. Hur funkar det? Det som sagt ovan, att motorn är riktad neråt? Som de iofs är 1-2 grader på en högvingad, men då även av andra orsaker.
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Gasman
          RCFF - Administratör
          • aug 2006
          • 565

Vindrutan är nog för att piloten inte vill ha flugor i fejjan, tror jag! För övrigt flyger den ungefär som en ramsned hammock. Spännvidden är 2,40 och den har klaffar som lagårdsdörrar. Om man fäller ned full klaff måste man möta med åtminstone halv gas. Annars tvärstannar hon och ramlar ned!
          Har aldrig provat, men jag tror knappast att det går att hovra med den (måste fan prova det i vår).
          //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
          Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• jocke1963
            • dec 2007
            • 2709

Ursprungligen postat av Rocket88
            Ja det stämmer! Det är väl ganska ovanligt med bärande stabbe på en trainermodell?
            [ATTACH=CONFIG]56353[/ATTACH]

Fina bilder och kul att följa ett nytt bygge.
            Men Du lägger in dina bilder upp-å-ner...

Kommentar

• Rocket88
              • sep 2013
              • 14

Ja, jag måste försöka komma tillrätta med det. Det blir lite jobbigt att stå på huvudet för att kolla på bilderna. Lägger in bilderna från min Ipad. De hamnar då upp-och-ned av någon anledning.

Kommentar

• Flyvetossen
                • okt 2010
                • 58

Hej Rocket88.

Du vil ikke fortryde at du valgte byggesættet fra netop den producent, det er meget overskueligt og letbygget. jeg har som før nævnt, at jeg har bygget en Funtana fra samme producent. Funtanaen havde en spændvidde på 245 cm. og endte med en træfærdig vægt på 4.040 kg.
                Du kan se byggetråden her: http://www.flyvetossen.dk/Funtana.html

Rigtig god fornøjelse med byggeriet og godt nytår.

Kommentar

• Rocket88
                  • sep 2013
                  • 14

Gott nytt år till dig också! Och tack än en gång för Telemaster-tipset! Intressant byggtråd om Funtanan. Snyggt bygge!

Kommentar

• Andreash
                    • feb 2015
                    • 375

Hej Rocket88 blev själv lite sugen på en sådan byggsats tittade på den som var 1800mm men ingår allt för utom klädsel för bara 89 euro. ? måste ju vara ett väldigt bra pris eller har jag missat något tyskan är inte som den borde vara .Andreas

Kommentar

• Rocket88
                      • sep 2013
                      • 14

Hej Andreash! Nej, jag tror inte att du missat något. Skulle tro att byggsatsen hamnar på strax över tusenlappen med frakt.

Kommentar

• Andreash
                        • feb 2015
                        • 375

Tack för svaret måste ju ändå vara ett kanon pris för en så relativt stor modell

Kommentar

• Rocket88
                          • sep 2013
                          • 14

Äntligen börjar jag komma igång med Telemaster bygget! Det blev en massa "måste bara...." innan jag fick lugn och ro och frid i sinnet att ta upp det här med modellbygge efter alla år, närmare bestämt 50 år.
                          Passformen på delarna verkar ok. Fick fila lite i urtagen för listerna då det är en fräst materialsats och då blir det ju en liten radie i hörnen.
                          Varje vinghalva är 120 cm så jag behövde en ordentlig byggbräda. Det blev ett hyllplan i 18 mm furu i närmaste byggvaruhus, storlek 180 x 40 cm som jag kapade ner till 150 cm. Furuskivan går utmärkt att trycka in kartnålar i så man slipper att limma på något porösare material. Nackdelen med den här typen av levande material är att det rör sig rätt mycket på bredden tvärs över fiberriktningen. När man tar bort inplastningen (som håller fuktigheten i träet konstant) så brukar det slå sig redan inom ett dygn. Att skruva och limma reglar tvärs över brukar inte alltid hjälpa. De håller då emot på ena sidan och om skivan fortsätter att krympa böjer sig allt.
                          När nöden är som störst är hjälpen som närmast och då jag gick omkring där i byggvaruhuset för att hitta något lämpligt beslag föll ögonen på ett ställ med sparringskenor. De är mycket styva och om man skruvar i mitten av de avlånga hålen borde det göra att skruvarna kan åka med då skivan rör sig tänkte jag. Så fick det bli. Det verkar fungera. Skivan är hittills helt perfekt plan.
                          Återkommer då jag kommit vidare en bit på bygget.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4773.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,8 KB
ID: 508444 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4784.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,2 KB
ID: 508445

Bifogade filer
                          Senast redigerad av Rocket88; 2017-01-23, 22:38.

Kommentar

• LIP
                            • maj 2006
                            • 1315

Hej Olle,

Kul att du har kommit igång med bygget.

Kommentar

• Rocket88
                              • sep 2013
                              • 14

Hej Lasse!
                              Ja, jag fick ett ryck! Nu känns det bara som att vintern är för kort :-) Bara tre månader tills vi flygargubbar börjar träffas igen.

Kommentar

• Andreash
                                • feb 2015
                                • 375

Kul bygge ska bli kul att följa .Får nog bli en sådan när byggbordet är tomt☺

Kommentar

Arbetssätt...