Hur man unviker ett oljigt flygplan och en ful motor.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJS
    • mar 2018
    • 650

Man får ingen bra träning med 2 X 6 minuter, eller 3 X 6 minuter, man måste träna hårt med 10 x 10 minuter.

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 650

Intensivträning ger bra skicklighet i landning och start, samt avancerad flygning.

För att utföra en s.k. "flat-spin", krävs förmågan att gå in i vanligt spin, vilket kan kräva en höjd, sedan att övergå i flat-spin, vilket tar tid, gå ur manövern korrekt och sedan landa på marken utan skada.

Det tar tid att ta sig ur rotationen i en flat-spin, efter en en vanlig spin, så höjden bör vara stor från början. 200 m är en bra utgångspunkt.

Nu krävs minst 50 meter för att ta sig ur rotationen och flyga rakt.
      Senast redigerad av BJS; 2024-01-11, 22:46.

Kommentar

• BJS
        • mar 2018
        • 650

Men herregud min vän, Utspätt vitlim smälter som vax i solen, om det utsätts för metanol eller i synnerhet nitrometan.

Det enda som duger är 2-komponent Epoxi eller 2-komponent polyurethan, det senare långt, långt, långt bättre. Det senare kanske icke så bra för din hälsa, om du använder det utan skydd för kroppen. Inte det första heller.

Vitlim, förvandlas till ett sorts slem, under inverkan av metanol.

Kommentar

• BJS
          • mar 2018
          • 650

Ursprungligen postat av McRegor
          Vem orkar stå och flyga oavbrutet under en hel dag ? Inte jag i alla fall. Och suger man inte ur allt ur acken så kan man ju ladda upp den på kanske 15 minuter så nog kan man utan större problem få den flygtid man önskar även som elflygare.
          Men den sociala samvaron är ju minst lika viktig när man träffas på fältet.
          Men var och en väljer det som passar en själv bäst men jag har nog inte flugit annat än eldrivet sen typ sekelskiftet.
          Roger
          Skulle man ladda upp ackumolatorn på 15 minuter som du säger, så blir den skadad.

Om man skulle vara profan, fuckad.
          Senast redigerad av BJS; 2024-01-11, 22:44.

Kommentar

• BJS
            • mar 2018
            • 650

Ursprungligen postat av McRegor
            Vem orkar stå och flyga oavbrutet under en hel dag ? Inte jag i alla fall. Och suger man inte ur allt ur acken så kan man ju ladda upp den på kanske 15 minuter så nog kan man utan större problem få den flygtid man önskar även som elflygare.
            Men den sociala samvaron är ju minst lika viktig när man träffas på fältet.
            Men var och en väljer det som passar en själv bäst men jag har nog inte flugit annat än eldrivet sen typ sekelskiftet.
            Roger
            Visst är social samvaro fint och vackert, men det var icke vad jag talade om.

Kommentar

• BJS
              • mar 2018
              • 650

Ursprungligen postat av Ålänning
              Vi flygare är uppdelade i flera läger, inte går det att övertala nån annan att byta! ;-)
              Bara ni flyger.
              Åhlänning är mer lika mig själv, haha.

Kommentar

• BJS
                • mar 2018
                • 650

Jag skrev ju bara från början, att det är bra att hålla dem rena, men Ålänning, var väl den ende som förstod den enkla saken...

Det var ju väldigt bra.

Kommentar

• BJS
                  • mar 2018
                  • 650

Ursprungligen postat av freddan_6
                  Jag flyger både och. Om man vill flyga länge med el så räcker det med en tvåkanals laddare, fyra accar och 2C laddning så kan man flyga nästan konstant med el. Men som det sagts tidigare i tråden är det lite enklare med metanol.
                  @BJS nån speciell färg för utsatta delar i metanolflyget? För länge sedan hörde jag utspätt vitlim, men jag tyckte inte det blev bra så jag kör lacknafta utomhusfärg i motorrum och kring tanken.

Hur faen kan du tro att jag använder utspätt vitlim i tankrummet, jag som är så extremt noggrann i den saken, bara epoxy eller poly-Urethan.

Jag har sprutmålat en hel båtdjävul i poly-urethan och blivit kladdad, vit, och förgiftad i håret.

Jag har också sprutmålat bilar med andra 2-k färger.

Kommentar

• BJS
                    • mar 2018
                    • 650

Ålänning måtte vara en av de få, som fattar saker och ting.

Kommentar

• BJS
                      • mar 2018
                      • 650

Jag kan tro, att Ålänning icke är så värst extremt PK. Vilket jag icke heller är. Bara en känsla. Det kan väl vara en känslig sak att nämna, haha.

Kommentar

• freddan_6
                        • aug 2006
                        • 2655

Ursprungligen postat av BJS
                        Hur faen kan du tro att jag använder utspätt vitlim i tankrummet, jag som är så extremt noggrann i den saken, bara epoxy eller poly-Urethan.

Jag har sprutmålat en hel båtdjävul i poly-urethan och blivit kladdad, vit, och förgiftad i håret.

Jag har också sprutmålat bilar med andra 2-k färger.
                        Läs vad jag skriver nykter nästa gång. Jag har en gång fått tips om utspätt vitlim. Det blev inte bra. Du flyger metanol. Jag frågade dig om råd.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

BJS - jag säger som Freddan - läs först vad jag skrev innan du idiotförklarar mig. Vi tar det igen -om man dimensionerar acken och flygtiden så att man inte drar ned den till lägre än runt 3,85 V/cell och laddar med ca: 2C så tar det typ 15--20 minuter att ladda upp acken. Det känns som att din erfarenhet av elflygning är en aning begränsad.
                          Sen kan du gärna hålla ihop dina inlägg så att det inte blir typ 5 nya inlägg på ett som du svarar på.
                          Roger

Kommentar

• BJS
                            • mar 2018
                            • 650

Det behövs litet olika åsikter och gräl, annars blir det tråkigt att läsa.

Kommentar

• Mr.Bob
                              • aug 2017
                              • 692

Kallas drama och alla uppskattar inte sådant

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7943

Det finns tillräckligt mycket gräl i världen utan att man behöver provocera fram mera i ett modellflyg-forum, BJS.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...