Första förbränningsmotorplanet närmar sig...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nexus
    • maj 2006
    • 744

Ursprungligen postat av chrisvås
    hallå Jaka du ???
    Du har inte göra med honom nu så han får köpa vad han vill köpa Bensin flyg eller vad som helst !!
    och du ska inte bestämma över detta att säger åt honom ???

låta vara honom !!
    Snacka om tråkig attityd!
    Öh,du snacka om Jaka har dålig Attytiden mot Cringer om du menar det ???

MVH Steve

:? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• Kamikaze
      • jan 2007
      • 505

Ursprungligen postat av DaEk
      En 55ax t.ex skulle man nog ha väldigt roligt med.
      Så här fin är Calmaton med 55 ax i näbben! Fint går den oxå! Som ett skott..
      8)

Kommentar

• Nexus
        • maj 2006
        • 744

Ursprungligen postat av Zalman_Water
        8)
        hej hej och sött av din katten ligger där och solen hehe

MVH Steve

Excell 60 2 St
        Concept SR
        Modeltech Cap 21 2 st
        Wonder 2 St

Kommentar

• Kamikaze
          • jan 2007
          • 505

8)

Kommentar

• Kamikaze
            • jan 2007
            • 505

Sorry! Klantigt av mig att dubbelposta så där.. :oops:

Kommentar

• Nexus
              • maj 2006
              • 744

javisst hehe jag blev ??? det var två dubbel sida ??? hehe

MVH Steve

Excell 60 2 St
              Concept SR
              Modeltech Cap 21 2 st
              Wonder 2 St

Kommentar

• wesse
                • maj 2007
                • 5864

jag har smällt alla plan jag gett mig på o herrejessus vad roligt jag har haft men nu börjar dom o vara hela kärrorna kanske är det calmatons förtjänst eller tur...klart du ska ha en metanolare typ os52 o sen en calmatotyp ...efter det kan du börja med bensin eller om du vill bli stor på riktigt som jag då kör du ys power ...detta är mina kloka råd o jag vet bäst enligt mig så det så..

lyssna på din magkänsla o skit i andra...wesseordspråk...

p.s jag har oplogat där oppe :lol: :lol: :lol:

Kommentar

• DaEk
                  • aug 2007
                  • 411

Nej, det är klart du skall börja förbränning, men måste säga att en bra metanol 4-taktare låter riktigt gött i luften

Vill själv gärna gå över till bensin men det går inte in i några av mina modeller. Samt att det inte blir lika roligt att krascha med en 2-meters extra för 4000. En bensinmotor verkar inte kosta så mycket heller nu längre. Kanske en billigare cmp acro kan inhandlas till våren, vem vet

Kör i en lagom storlek till en början typ 40-50 storlek.

Jag tycker inte du skall köpa en trainer om du kan flyga el.
                  Tror att calmato sportsen kan vara en bra "prova på modell" för metanolflyg. Inte så dyr, i en bra storlek så man slipper ha massa specialservon och grejor. Ganska billig i drift och snäll i luften. Du kommer nog ganska lätt kunna flyga med den samtidigt som du kan ha kul med den.
                  Detta resonemang köper jag helt och hållet Haken är bara att jag inte alls är speciellt intresserad av metanolare i denna storlek, eller egentligen metanolare över huvud taget. Det känna lite i stil med ”då kan man lika gärna köra el”. Anledningen till just bensin är att jag vill komma åt en större kärra ”utan kladd” och utan att bli ruinerad... Men det kanske ger sig naturligt i takt med teknikutvecklingen. Det kanske är dags att inse att det är el som gäller, oavsett storlek på kärra

Hur som helst känns detta som grymt nyttig läsning

/Johan.[/quote]

Kommentar

• loop
                    • maj 2006
                    • 328

Om det är bensin du vill ha så går det alltid att konvertera en metanolare till bensin så slipper du kladd och du för en driftsäker motor.

Kommentar

• wesse
                      • maj 2007
                      • 5864

köp en diesel o bli en riktig man som Bokis... :lol: :lol:

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

Jag vet att jag är som en taskig LP.skiva (stenåldersmetafor!) som har hakat upp sig men det roligaste som finns o flyga är det enkla egentligen..
                        Därför jag gillar Calmato Sporten.. Med en 52-56 fyrtakt..
                        Ganska kladdfritt osså..
                        Bensin fordrar lite mer eftertanke när man skruvar ihop det + att de är lite besvärliga att få o gå bra över hela varvtalsregistret (vill ju fyrtakta på mellangas o ruskar en del)
                        Jag gillar bensin men det finns nackdelar med..
                        Att ha det i en warbird funkar som allra bäst tycker jag p.g.a att man håller (med lite tur) jämn fart där, i en buskärra så har den en del nackdelar(åtminstonde de mindre bensinarna)..
                        Jaka har en poäng även om han formulerar sig fyrkantigt ,men att börja om med en högvingad trainer,det förstår jag inte riktigt..
                        Frågan är: vill du ha en kärra som flyger rent o snyggt eller en U-can-do variant?
                        Den senare med en bensinare kan vara liiite besvärlig...
                        Den största skillnaden med en 40 kärra o något större med en 50cc bensinare tycker jag är att landa dem..Den större varianten är stadigare,mer vindtålig MEN behöver landas med omsorg varje gång,vikten på grejorna gör att den inte tål halvdana landningar,den lilla calmaton tål o dunkas i med.. Många ggr...
                        Jag är en sån som kan stå o öva landningar tills f.n kommer o hämtar mig o till det så är calmaton perfekt..
                        Finns även andra kärror som är trevliga i den storleken o nöta med och för mig så har det funkat ganska bra och göra på det här viset..
                        Man får en rutin o känsla för landningarna så småningom o slipper den där känslan i maggropen under flygning: hur f.n ska landningen gå?
                        O det kostar mindre i längden..
                        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Cringer
                          • apr 2007
                          • 95

Ursprungligen postat av bokis
                          Bensin fordrar lite mer eftertanke när man skruvar ihop det + att de är lite besvärliga att få o gå bra över hela varvtalsregistret (vill ju fyrtakta på mellangas o ruskar en del)
                          Bara en sån sak är kanske värd att tänka mer än en gång på om man ska slänga sig in i "branschen"

Jag gillar bensin men det finns nackdelar med..
                          Att ha det i en warbird funkar som allra bäst tycker jag p.g.a att man håller (med lite tur) jämn fart där, i en buskärra så har den en del nackdelar(åtminstonde de mindre bensinarna)..
                          En får tacka Lärde sig man en nya sak idag också.

Frågan är: vill du ha en kärra som flyger rent o snyggt eller en U-can-do variant?
                          Den senare med en bensinare kan vara liiite besvärlig...
                          Den största skillnaden med en 40 kärra o något större med en 50cc bensinare tycker jag är att landa dem..Den större varianten är stadigare,mer vindtålig MEN behöver landas med omsorg varje gång,vikten på grejorna gör att den inte tål halvdana landningar,den lilla calmaton tål o dunkas i med.. Många ggr...
                          Det är sånt här som övertygar Väl värt att tänka på. Tack! Fast en renflygare är nog mer min stil...

Finns även andra kärror som är trevliga i den storleken o nöta med och för mig så har det funkat ganska bra och göra på det här viset..
                          Man får en rutin o känsla för landningarna så småningom o slipper den där känslan i maggropen under flygning: hur f.n ska landningen gå?
                          O det kostar mindre i längden..
                          Det här känns verkligen inte bra Tänk om jag glider ner i metanolträsket... =/ Haha!

Tack! Mer såna här motiveringar

/Johan.

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7943

Hej igen,
                            Kan bara buga mig - :wave: för Herr Bokströms klockrena analys ! Jag vet ju att han gillar Calmato Sports från djupet av sitt hjärta även om han har en hel mängd större, vackrare, häftigare, snabbare och inte minst dyrare kärror..
                            Han brukar kalla den för en "självförtroendeskapande kärra" - och det är inte fy skam. När den dessutom går att busa ordentligt med så är det ju ett klart plus. Förra veckan en dag när jag var på fältet så kom den en kärra på knivegg - kanske 2-3 m över fältet - i full fart...ja, ni kan ju gissa vad det var ..
                            En kärra i samma kategori är den likt Fågel Fenix "återuppstigna" Kwik Fly Mk III - en mycket populär kärra i början av 70-talet men som står sig bra även idag. Ingen 3D-kärra utan en "figur-kärra" - säljs bl a av MFT - http://www.mft.nu/?pid=294188. Det var en välflygande kärra - och jag gissar att en sån nostalgikärra drar mera blickar till sig än en vanlig dussinkärra som en Extra eller liknande idag..
                            Hursomhelst - lycka till med ditt val men gör övergången från elflyg till förbränningsmotorflyg så enkel som möjligt...
                            Hälsningar
                            Roger

Kommentar

• OlleP
                              • aug 2006
                              • 161

Jag blev av klubbkompisar? helt utmobbad och blev tvungen att köpa metanol.
                              Varje gång jag inte får igång den eller när jag mot förmodan fått igång den,(som tur är hjälper mobbarna till), det slutar alltid med att jag står och torkar klet.
                              Och tänker lipo.
                              Nja, det blir skitdyrt i den storleken, och jag tänker, kanske en bensinare, men nu så påstår Bokis att det inte är frälsning.
                              Är det så, gaspådraget är lite opålitligt.
                              Jag har en grästrimmer, bensinare, (också inköpt under protest, mest för att rädda äktenskapet).
                              Men den går förvånansvärt bra på alla varvtal. Inte ska väl en RC-motor vara sämre?
                              Konstigt nog startar den också.

Mer insiderinfo behövs.!

Lite tillägg:
                              När man köper en bensinare, behövs det mer komponenter för att få det att funka. T.ex. något som ger tändgnistor?

Kommentar

• bokis
                                • maj 2006
                                • 5041

Problemet är att en liten tvåtaktsbensinare i just det vi använder dem till KAN vara liite besvärliga..
                                Jag tror att det beror på att det är svårt att belasta dem tillräckligt på "mellangas" o de börjar ofelbart o fyrtakta.. Ta en motorsåg o kör den obelastad på 1/4 gas så har man problemet i ett nötskal..
                                Om man står ut med detta så är de helt OK men ibland så blir jag lite
                                trött på ljudet.. :oops:
                                Vad som förvånar mig är det stora tjafset att de inte går o köra på miljöbensin när varenda pryttel jag har hemma går o göra det med,lövblås ,motorsågar m.m..
                                De ligger kanske ett år men går igång direkt oftast...
                                Jag är stor beundrare av de flercylindriga dock,gången i dessa är otroligt fin vare sig det är rad eller boxer..
                                En riktigt trevlig bekantskap var också moki 50 fyrtakt,den gick fantastiskt men prislappen matchade det..
                                Favoritmotor dock ,för sin enkelhet o gång är fyrtaktare i div . skepnader mellan 52-120, SY/ASP 120 ,OS 52,70,91..Med måtta av olja o lite nitro så kladdar de inte så fasligt tycker jag o blir lätta att ha o göra med..
                                Stoppar man sen dit ett ombordglöd så blir de "odödliga" utan att man behöver vara professor på och skruva förgasare...
                                Ska alltid sitta en slang mellan vevaxel o insug,det gör en jädrans skillnad..
                                Gillade Roger:s kärra,det finns en liknande jag har haft som flyger riktigt bra o till en mycket billig penning o det är Black Horse Cobra..
                                Mycket därför att jag gillar rena linjer o att det ser ut som ett flygplan..
                                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                                (nu även med biskvier!)

Kommentar

Arbetssätt...