TopFlite Cessna 310 byggfrågor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke

• maj 2006
    • 5250

bokis som har en egen liggandes som inväntar motorer... bättre och mer erfaren med den här typen av kärror är svårt att finna!
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Sigun
      • aug 2007
      • 3942

Wesse kan ta upp den till dig om du är nervös

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Känns inte så lockande ta upp den (ägarn eller jag) nu i vinter...
        Men det är bra att det finns fler som har denna fina fågel.

Bokis, hade inte du en sån förut? En 310? Eller vem va det på forumet?

Wesse? Hmm... vi måste nog ta en funderare. :roll:
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Kamikaze
          • jan 2007
          • 505

Jag har förstått att om en maskin stannar så blir det krash....Om man inte stänger av den andra oxå! Och glidflyger ner.....!

Är det så illa att man tappar kontrollen om ena motorn ger upp :roll:

Jag hade planer på nån 2-motorig krigsfågel tidigare! Men blev avskräckt av dessa rykten :(

Kommentar

• jaka
            • maj 2007
            • 1490

Hej!
            Förvisso är det så! Lägger en motor av bör man landa direkt!
            Man kan naturligtvis dra av på tomgång, men gör inga snäva skevrodersvängar,det betyder oftast instant krasch.
            Men naturligtvis handlar mycket om vikten på kärran.
            Lätta flygplan håller längre och klarar lättare av att flyga på en motor! Tunga flygplan har en tendens att snapprolla vid motorbortfall om inte farten hålls uppe, dessutom snapprollar de lätt vid för mycket använding av skevrodren.
            Det handlar också om hur motorerna sitter på vingen, nära kroppen eller långtifrån. Nära kroppen och möjligheterna för en-motorflygning ökar...längre ifrån och möjligheterna minskar.
            Sen ska man väl inte katergoriskt säga att vissa tvåmotoriga flygplan flyger bättre än andra. Men bortsätt från att alltid landa när en motor lägger av så är låg vikt på kärran är det viktigaste.

Hälsningar!
            Jan K
            Väsby MF

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6809

Enligt Top Flite så skall denna version av Cessna 310 ha en annan
              konstruktion som skall göra ett motorbortfall mycket lindrigare än
              på tidigare varianter. Vet ej vad de gjort. Motorernas torpedväggar
              lutar bort från flyget ca 4 grader vilket är mycket mer än på ett
              vanligt enmotorigt flyg. Ett sätt lär ju skall vara att stänga av den
              andra motorn efter bortfall, men flyget är tungt så man ska nog göra
              det i rätt tillfälle då känns det som. Kanske dags klura ut nån teknik
              som känner av när varvtalen på motorerna varierar för mycket och
              som sedan gör nåt blabla... Snaprolla under landning är inte
              att föredra... :oops:

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Vartalen får diffa..gör mycket lite..Och faktum är att vissa kärror går bra o flyga på en motor..B-25+ A-26 jäpp, DC3 sisådär,P38 inte alls.DH88 vet ej..
                Så vi får väl prova oss fram? :oops:
                Har en hel del med att göra hur orignalen såg ut,vertikalfenans storlek ,motorplacering mm.. men det är inte helt förutsägbart enl. mig..
                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6809

Bygget har gått vidare, lite nu och då. Har kommit så långt att det
                  börjats funderas på bränsle- och elkrafset.

Får bli i den här tråden, handlar om samma flyg...

Lite undringar...

1. Futaba 2.4GHz system används och mottagaren har 2 st ca 10cm
                  långa antenner. Var ska man placera dem bäst på denna pjäs? 35MHz
                  mottagare placeras på servoplattan med ackarna. Antar att de yttre
                  delarna på denna antenn skall vara på utsidan. Skall dom vara i vinkel
                  med varann (90 grader)?

2. Två motorer och två glödstift... Det är meningen att det skall skaffas
                  ombordglöd till detta. Har man en ombordglöd till varje motor? Skulle
                  vara fint med en knapp på flygkroppen där man knäpper på bägge.
                  Kan man förlänga vilken kabel som helst i ombordglödsystemet?

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Oki,ska prova o besvara frågan..
                    Jag hade på DH 88:an simprops lilla billiga ombordglöd för 1 eller 2 cylindriga motorer o jag gjorde som så att jag "jordade" ihop motorerna med en kabel o drog sen ut en kabel till varje motor från ombordglöden o det funkade..
                    Viktmässigt sparar du inget för det går åt lika mycket batterier till en lösning med en eller två omborglöder,mitt problem var mera av arten:hade bara ett tillgängligt!
                    O det funkade..
                    Placeringen av 2.4:an kommer jag att göra i kroppen på ett lättillgängligt sätt utan att dra ut antennerna,dock så kommer det förlängningsantenner till futaba 2.4 snart så då kanske antennerna åker ut..
                    Tänk på att du behöver kunna komma åt knappen på mottagaren utifall du behöver synka dem igen.. :oops:
                    // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Wulfman
                      • jan 2007
                      • 478

2,4 är jag inte så hemma på...så det överlåter jag till någon annan. Hade för mig du hade OS 46 AX som motorer ?

Dem behöver du inte ombordglöd till, däremot finns det kablar som passar på stiften...sk. remote glow ignitor så du slipper hålla strula vid motorerna.

Har Ni flygit nåt på sistone då ?

Kommentar

• Wulfman
                        • jan 2007
                        • 478

Vad du är snabb Bokis :lol:

Kommentar

• bokis
                          • maj 2006
                          • 5041

Jodu!! Nåja,en anledning till att det är trevligt är att man behöver bara slå på glöden via radion när man startar..Gillar det!
                          Glömde en sak:du läste rätt,90 graders vinkel mellan antennerna,ska se ut som en vinkelhake..
                          // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Wulfman
                            • jan 2007
                            • 478

Skulle vara det då....*skratt*. Slipper man fippla med glöd överhuvudtaget ...bara trycka på knappen. Själv var jag sugen på sån där inbyggd starter en gång i tiden.....har du prövat sån bokis ?

ps. förmodligen slår jag väl in öppna dörrar....men Ni har väl inte missat denna review på er kärra.... 8)

http://www.rcuniverse.com/magazine/a...article_id=870

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6809

Glöd-alternativen man tänkte på var...

1 Borra hål i nacellerna och tryna in en glödare (nej usch usch).

2 Haka på glödströmsförlängarna vi har och dra jordning och +kabel
                              in i flyget och ha en strömbrytare på något bra ställe (anslutet till
                              en sån där glödarack inne i flyget (som är laddbart genom kontakt
                              någonstans). Har redan dessa glödströmsförlängare...

3 En ombordglöd på varje motor. Såna är beställda iaf (ikväll) från ÖMH.
                              Blir dra knapp och LEDar till flygkroppen till något bra ställe, blir inte det bra?

4 En ombordglöd för två motorer inne i flyget. Finns det?

Synd nu bara att sändaren har för få kanaler så man inte kan knäppa
                              på det ena och det andra (belysningen går ej).

Motorerna är två identiska OS Max 46AX japp.

Antennerna... så man kan ha dem kvar inne i flyget? Görbra juh!
                              Såg att DX-7 hade förlängare till sin mottagare, klokt.
                              Aah... den där knappen visste jag inget om. Måste kika på det.

Wulfman... dagen för nyårsafton lurade jag till mig sändaren efter
                              att vi fotat dikesflygning, så jag la flyget nästan i diket så jag kunde
                              titulera mig "årets sista djäkenflygare" ;-) Idag skulle Shade flyga,
                              vet ej hur det gått. Vi har nån sorts byggmånad nu verkar det som.

Finns det inte elstart till motorerna som till helis?

Psst... flyget är ej mitt, det är Shades och jag hjälper till... och nu
                              verkar det som att vi snart får tillgång till 1800 m asfalt ;-) Och jag
                              ska ta upp dyrgripen först säger ägarn. Humm.... måste ta ett snack
                              med honom

Kommentar

• Wulfman
                                • jan 2007
                                • 478

Oppps :roll: ....1800 m asfalt

Ni skulle dra ihop en meeting där på ön till sommarn..... 8)

RCFF meeting kanske..... :lol:

Förstår inte riktigt va Ni menade.....men ska Ni bara ha en kontakt för yttre glödström borde det väl vara så enkelt som att pararellkoppla glödstiftkablarna....

Finns ju flera olika lösningar ta det som Ni tycker är bäst...på mothen använde jag vanlig rca kontakt (hona) som inte är så störande tycker jag, kan skicka foto om ni vill. Finns en ombordglöd som klarar 2 motorer. Bokis kan säkert hjälpa er med rätt glöd.

Kommentar

Arbetssätt...