Stuka Motarval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1490

Hej!
    Ok! Jag såg inte att kärran var så stor som 2m. Då är det OK med en 25-30cc motor (fyrtaktare).
    Men tänk på att hålla nere vikten där det går. Miniservo på gasen, lätta skumhjul osv.
    Lätta flygplan flyger både bättre och längre (tid) än tunga.

Ett råd i all välmening.
    Du har inte flugit särskilt läge va?
    Varför då gå direkt på en stor Semiskala modell??? Kan inte låta bli att reagera när jag misstänker att kärran kommer att kraschas ganska omgående om du bara flugit något år.
    Varför inte hoppa på något mer utvecklande (och förlåtande) i flygväg ...först! ?

Kommentar

• Kamikaze
      • jan 2007
      • 505

Ursprungligen postat av jaka
      Hej!
      Ok! Jag såg inte att kärran var så stor som 2m. Då är det OK med en 25-30cc motor (fyrtaktare).
      Men tänk på att hålla nere vikten där det går. Miniservo på gasen, lätta skumhjul osv.

Ett råd i all välmening.
      Varför då gå direkt på en stor Semiskala modell??? Kan inte låta bli att reagera när jag misstänker att kärran kommer att kraschas ganska omgående om du bara flugit något år.
      Varför inte hoppa på något mer utvecklande (och förlåtande) i flygväg ...först! ?
      Mustangen min flög jag skiten ur på alla sätt......!

Landade och startade utan problem......!

Tycker inte att jag behöver utvecklas så mycket mer för att kunna ta upp och ner stukan! Dessutom lär stukan flyga stadigare för mustangen va lite mindre.

Varför utgår du ifrån att jag ska krascha....... :?:

Den möjligheten finns väl även i fall jag skulle ha flygit i 20 år...Eller ?

Kommentar

• Nyroth
        • maj 2006
        • 721

Ursprungligen postat av jaka
        Hej!

Ett råd i all välmening.
        Jisses Jaka, att du orkar vara så dömmande.
        Jag har precis som du sysslat med flygskolning i mer parten av mitt modellflyg liv. Vet inte hur ni lär ut i Väsby men både här hemma på Gotland och med mina elever i USA så är dom flesta redo att flyga en 120 storleks skala maskin med normal ving belastning efter en eller maximalt 2 flyg säsonger.
        Att rekommendera skumgummi hjul på en 5 kilos skala warbird och micro servon till gasen på en stor en-cylindrig fyrtakts motor tycker jag personligen är mindre lyckat. Använd hjul av bra kvalitet, du kan själv tänka dig vad som händer när ett skumgummi hjul kränger av vid en landning, otäcka hål i vingen där landstället en gång satt. Satsa på kloka hjul, man var vaksam på vikten.
        Angående Micro servo så visst går det att använda men det är inte att rekommendera. Använd ett 45-50 grams std servo eller 30-40 grams midi servo, ett sådant har mycket större motstånds kraft mot de vibrationer som trots allt befinner sig i gas servots miljö.

Igen, Jaka har rätt i att en lätt maskin flyger bättre, men var försiktig med vart du sparar dina gram.

Mvh,
        Nyroth

Kommentar

• kenneth67
          • jun 2007
          • 2545

titta igen !!! ****
          personligen skulle jag satsat på ys motorn .... som du sa dom går ju sååååå gött med
          dvs personligen .......... inte att han skulle

Kommentar

• Kamikaze
            • jan 2007
            • 505

Ursprungligen postat av kenneth67
            titta igen !!! ****
            personligen skulle jag satsat på ys motorn .... som du sa dom går ju sååååå gött med
            dvs personligen .......... inte att han skulle
            Om man jämför YS och Saito......! Båda är lätta med mycket effekt har jag förstått...!

Kräver väl lite mer smörjning och nitro va!

Har varit lite sugen på en Saito 220!

YS låter ju så jäkla skönt när dom ylar ut på höga varv...Låter ju som ett riktigt flyg...... 8)

Kommentar

• Mr X
              • apr 2007
              • 1055

Ursprungligen postat av Zalman_Water
              YS låter ju så jäkla skönt när dom ylar ut på höga varv...Låter ju som ett riktigt flyg...... 8)
              OS FS-200S marknadsför sig att ha ett mera realistigt motorljud och vikten är bara 830 g
              Quieter, more realistic airplane sound.
              RC Åland
              RC Åland på facebook
              På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Mr X
                • apr 2007
                • 1055

Glömde ju bort att säga.
                OS är alltid OS :lol:
                RC Åland
                RC Åland på facebook
                På tok för många flygande saker.

Kommentar

• kenneth67
                  • jun 2007
                  • 2545

hehe japps tur är väl att smaken är delad hehe

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

He,he..läser Jannes inlägg.jag med..Två synpunkter,vad menar du med semiskala? Och det här med gaservon till fyrtaktare,vill nog gå lite längre än Farbror Nyroth,ge f-n i HS-81 eller liknande,det är att be om drevsatsallad! Sätt dit Dubrohjul på den istället för de där skumtingestarna som följer med,de är sisådär..
                    Stukan är en väldigt trevlig flygmaskin och i ESM utförande så är den fantastiskt! En mer prisvärd compositwarbird är nog svårt o hitta,första gången jag såg den i Nurnberg så trodde jag att det var en betydligt dyrare "värsting"..Och en sak har de gemensamt som jag har(inga 32 år men väl 8 st ESM maskiner :oops: ) ,de är välflygande tingestar!
                    Ska bli kul o höra fortsättningen på detta bygge inkl. flygning..
                    Jag var o sniffade på en stuka o för mig så hade saito 200 varit ett förstahandsval men det blev F8F o en FW 190:a istället..
                    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Wulfman
                      • jan 2007
                      • 478

Skulle nog satsa på OS:en jag med tanke på vikt å pengar......du sparar ju in kulor till en bra mottagare...... 8)

Includes multi-directional muffler for mounting versatility.....

Undrar hur ovanstående ser ut i praktiken....leta efter instruktionsbok men hittade ingen.....

Kommentar

• Kamikaze
                        • jan 2007
                        • 505

Ursprungligen postat av Wulfman
                        Skulle nog satsa på OS:en jag med tanke på vikt å pengar......du sparar ju in kulor till en bra mottagare...... 8)

Includes multi-directional muffler for mounting versatility.....

Undrar hur ovanstående ser ut i praktiken....leta efter instruktionsbok men hittade ingen.....
                        Om du menar hur O.S 200s ser ut monterad i stukan....! Så kanske dessa bilder ger dig en uppfattning!

Kommentar

• Wulfman
                          • jan 2007
                          • 478

Arghh...man nästan dreglar när man ser den motorn......horna växer på en. :evil:

Så nyfiken å höra hur dem låter....läst en del amerikanska trådar.

Man får väl dra ihop ett gäng från Sverige och hyra en stuga på Åland....INTE för att fiska som man alltid gjort....UTAN för att flyyga !

Nån som hänger med

ps. förstår nu vad dem menar med dämparn

Kommentar

• Kamikaze
                            • jan 2007
                            • 505

Om jag inte får till det med att gömma ljudämparen så lär det bli att bygga ett eget avgassystem.....Så jag hoppas det inte passar! så jag får börja dra lite rör och löda.......för sånt gillar jag

Idag har jag monterat skevroder och flaps

Kommentar

• Mr J
                              • maj 2006
                              • 4130

Är det inte flaps och dykbromsar på en sån?

Kommentar

• Kamikaze
                                • jan 2007
                                • 505

Vilka som är flaps och vilka som är dykroder har jag inte den blekaste om!
                                Men så här ser det ut i alla fall! Det lilla korta rodret sitter i hop med det större via en stålvire 8)

Kommentar

Arbetssätt...