För klen motor?
Kollaps
X
-
-
Jag har yak 55 an från above all och i den har jag en os 55ax med en 13.4 wide propp den väger ca 2.5kg den hovrar men inte just mer orkar sig knappt ur hovring...Jag har en Yak54 som jag premiärflög idag, blev ganska besviken om hur klen motorn var, inte i närheten av hovingsprestanda inte, jag satte en JBA 56F i den och en propp på 12-7,
Jag har dock ingen nitro i soppan gör det motorn orkeslös? rekomenderad moror till den modellen var en 52:a man tycker ju att en 56:a skulle räcka, planet väger 2,7kg,
länk till motorn: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14701-
Länk till planet: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14701-
Mvh Elia.
Tror den stora motorkåpan bromsar rejält också, den varvar 10000 nuSenast redigerad av Joakim E; 2009-08-01, 12:21.Kommentar
-
Hej,Jag har en Yak54 som jag premiärflög idag, blev ganska besviken om hur klen motorn var, inte i närheten av hovingsprestanda inte, jag satte en JBA 56F i den och en propp på 12-7,
Jag har dock ingen nitro i soppan gör det motorn orkeslös? rekomenderad moror till den modellen var en 52:a man tycker ju att en 56:a skulle räcka, planet väger 2,7kg,
länk till motorn: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14701-
Länk till planet: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14701-
Mvh Elia.
Motorrekommendationer på ARF är oftast inte för hovringsprestanda och sett många exempel på det. För att få bra prestanda måste man välja en motor som är minst 30% större eller använda sig av en avstämd pipa när det gäller tvåtaktare. Små tvåtaktare ger effekt vid höga varvtal och med en 12x7 kommer den inte i närheten av den effekt eller trottlingsegenskaper man vill ha för hovring. Prova en APC 12x4 (max storlek) eller 11x4 propeller så kanske draget räcker.Kommentar
-
Det finns några goda skäl till varför man använder sig av apc propellrar till glödstiftsmotorer. De är effektiva med tunna blad och bra drag, tysta, tål att slås igång med en så kallad "chicken stick" och håller länge.
Tycker den gråa färgen påminner lite om aluminium och är inte speciellt ful
Brukar dock slipa av de vassa kanterna på de med fin slippapper för att inte skära sig. Inget fel på träsnurror för det finns effektiva sådana oxå men det behövs mindre stigning än 7" på din 56:a för att den skall ge maximal statiskt dragkraft. 4-5 i stigning tror jag blir mera lagom och diametern får du prova fram men 12" borde vara bra början.
Sen när det gäller propellerval för hovring är det extra viktigt att motorn inte är överbelastad och kan lätt varva ur och suga soppa. Med en för stor snurra kommer den att gå snålt, inte svara på gas och i värsta fall lägga av eller slitas onödigt mycket.Kommentar
-
En sak som kan vara värd att beakta... Kinesmotorer trivs oftast på lite högre varvtal.
Jag brukar utgå ifrån vad OS rekommenderar för propp till en viss motorstorlek, sedan väljer jag en propeller med 1-2" mindre stigning.
t.ex OS 32-takt rekomenderas 10x6, kom fram till att mina ASP 32'er gillade 10x5 bäst och gav ett enormt drag.Mvh PallemanKommentar
-
Jag testade med en 12*4 propp (trä) ikväll men den varvade bara 11000 med den men den varvade betydligt mer i lyften se och fyrtaktade i mellanåt så jag får skruva lite på nålen sen för de var lite dåligt varv på den. de blev ju betydligt mycket sämmre drag med den än med 12*7 men de kan ju bero på att den inte varavade så hårt oxå.Kommentar
-
i början av tråden skriver du premiär flyg ... antar att du då även har premiär på motorn !??? vilket då innebär att den inte är inkörd ännu ?? en abc motor går tungt innan den är inkörd !Jag testade med en 12*4 propp (trä) ikväll men den varvade bara 11000 med den men den varvade betydligt mer i lyften se och fyrtaktade i mellanåt så jag får skruva lite på nålen sen för de var lite dåligt varv på den. de blev ju betydligt mycket sämmre drag med den än med 12*7 men de kan ju bero på att den inte varavade så hårt oxå.
ge den lite gång tid så ska du se att det släpper och kommer ge mer kraft .. med sämmre drag antar jag att du menar sämmre fart ?? vilket är fullt normalt ! ..med samma inställning på motorn skall du få betydligt högre varv med en 12x4 än med en 12x7 men taktar motorn så går den ju lite rikt vilket inte ger dig "topp" effekt .. skall dusedan jämföra drag med olika stigningar så håll dig till samma tillverkare av propp! ..Kommentar
Kommentar