Noobiefrågor Calmato trainer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Heda
    • sep 2006
    • 312

    #31
    För att dra upp en gammal noobtråd, tror min Gx40 (org i calmaton)håller på att lämna in, börjar låta som en marackas! antar att det e phet glapp i vevstaken. Har inte rivit den än, har nog kört upp en 8-10liter nu. drog lite i proppen upp å ned men den var inge glapp där



    Osså en sak till, nu när man flygigt massa lågvingade elkärror i typ 1m spännvid, SATAN va seg trainern är i luften, när jag startade den å skulle vända runt 1a repan trodde inte den svarade på radion eller så...... blev en fiiiiin lång sväng med hjärta i halsgropen, jeje Sedan var det så det "skulle vara"

    Få se vad som ramlar ur den när man öppnar baklocket

    Kommentar

    • Propellerpetter
      • dec 2006
      • 44

      #32
      Hmmm... Min 46:a började oxå låta som en marackas, och det visade sig vara lagren som hade rostat - sannolikt pga en slarvigt uttömd tank så motorn låg å dröp i 10% nitro en tid. Det var lite meck, men när jag till sist fick ut lagren var de alldeles knögliga i rullbanan och helt glappade.

      MEN med ett par nya lager går den tyst som en humla igen. Jipppii!! :o

      Kommentar

      • Heda
        • sep 2006
        • 312

        #33
        oki, bra med tips. Har inte hunnit tagit ur den än, fullt upp med att jobba å.... äh, har inte blivit av bara :oops:

        Låter bra, kanske inte e staken då 8)

        Bör kunna riva på tis-ons, återkommer med Marackasrapport

        Kommentar

        • Heda
          • sep 2006
          • 312

          #34
          Mmmmmmmm,

          Vevstaken var inte glapp, däremot lagret var rostigt som bara den.

          Ska värma ur dem imorgon

          Kommentar

          • Heda
            • sep 2006
            • 312

            #35
            Äh, skit osså !!

            Hann beställa lager till motorn innan jag började se över bitarna, spricka i vevaxeln oxå, brevid där baklagret sitter.......

            Ska fixa bild senare......

            Den där får nog gå i pension :(

            Kommentar

            • Propellerpetter
              • dec 2006
              • 44

              #36
              Äsch då... Det var ju lite tjabbigt. Men för att tänka lite positivt: Ta en liten whisky och tänk på allt roligt ni haft tillsammans, och sedan på att detta är ett fantastiskt tillfälle att få köpa en splirrans ny pryl :o

              Bästa häls - Petter

              Kommentar

              • Heda
                • sep 2006
                • 312

                #37
                ska ned till bokis å fixxxa en 4pluttare framöver, det blir nog bra

                Kommentar

                • Larsa
                  • maj 2006
                  • 135

                  #38
                  En tråd i min smak !! Bra frågor och duktigt folk som svarar.

                  Lycka till Heda :-) Välkommen till gänget!
                  Modellflyg är ju så underbart trevligt!

                  Kommentar

                  • Heda
                    • sep 2006
                    • 312

                    #39
                    Mera noobfrågor 8)


                    Hur många flygningar flyger ni på samma laddning på mottagaraccen ? Jag har orginalaccen till Hitec optic 6 radion, den e på 1300mah samt jag har ju sådan där voltspy på planet.

                    Jag flyger 12min per tank (timer på radion) för då har jag typ 1/3 soppa kvar när jag landar, dvs god marginal

                    Jag har som mest flygigt 4*12min på samma laddning, kan man klämma ut ett par tankar tankar till ?

                    Hur många flygningar gör ni per laddning ?

                    Kommentar

                    • bokis
                      • maj 2006
                      • 5041

                      #40
                      På en sån kärra som du har så räkna med ca 250-300MaH per flygning,detta förutsatt att något servo inte ligger o stångar,lätt hänt med tex trottelservot..
                      Har du fastnat för det här med flyg så köp en laddare som visar hur mycket ström du får i,det är så gött o veta!
                      Jag skulle inte klara mig utan det i alla fall!
                      // Bokis

                      ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                      (nu även med biskvier!)

                      Kommentar

                      • Heda
                        • sep 2006
                        • 312

                        #41
                        Tack bokis för infon......

                        Smällde i nya keramiska lager idag från kullagergrossisten 200 spänn, det e billigt

                        smackadooo, in med motorn i ugnen å 150grader, lagren legat i frysen över natten, lättplätt lagren trillade dit av sig själv


                        Provstart imorrn 8)

                        (blev renovering av kyoshon GX40n alltså)

                        Kommentar

                        • Heda
                          • sep 2006
                          • 312

                          #42
                          "Körde in" motorn fett någon tank sedan upp å flyga,

                          Vet inte om det är en illusion för jag inte flygigt motorn på länge men vilket gassvar jag fick, baaaaaaam ! Ändå är väl inte GX40n någe under av kraft :9

                          Provade att flyga på O.S A8 stift då mina A3or har en förmåga att se "gråa" ut, dvs förmodligen gått varma fast jag sällan flyger runt den på fullgas.

                          Går dyngbra nu med:
                          "Masens" Prosynt 10 (10nitro 17syntolja)
                          Os A8 stift
                          och en 11*6 Propp

                          Kommentar

                          • Heda
                            • sep 2006
                            • 312

                            #43
                            Bokis stenlugnt med accen jue

                            Med fulladdad acc 1300mAh, så flög jag 3 ggr 12min plus lite joll på backen råkade glömma flygplanet på oxå på hemvägen, fick i 299mAh när jag kom hem, då kan man ju flyga en fem-sex iaf utan probs

                            Kommentar

                            Arbetssätt...