Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrotiz
    • jun 2009
    • 540

    #31
    Hur långt norrut bor du?
    Själv bor jag i Luleå och härikring(10mils radie) finns ju modellflygklubbar och modellflygare lite här å där så hjälp behöver inte vara så långt bort.

    Kommentar

    • Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

      #32
      Pajala..... 22 till Lule, 15 till Gällivare, 22+ till Kiruna och ca 17 till Kalix...

      Iofs. finns det någon hemma i Pajala som pysslar med det här skicka ett PM till mig!!
      Senast redigerad av Medeashusse; 2013-05-15, 22:01.
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

      Kommentar

      • cykelbud
        • feb 2012
        • 153

        #33
        Hej,

        Var nyss nybörjare jag med (om man nu kan uttrycka sig på det sättet), och jag kan bara instämma med att jag också tycker det är enklare med skevroder än med endast sida. Min första trainer var en balsa metanol med tre kanaler, och nackdelen med bara sida var att den blev väldigt känslig för vind för man kunde inte styra emot, speciellt med små utslag som man har i början. Fördelen med sida är ju att den blir lite lugnare in i svängen. Men har man kört några gånger med simulator är det inga problem, bara fördelar som jag tycker. Och man kan dessutom få till en roll på ett säkert sätt, till skillnad från en med sidoroder där det tar en evighet att komma runt...

        Då är det viktigare att ha en modell man kan köra lite långsammare med så man hinner med. Ett övningstips är att köra i en åtta framför sig och att välja att svänga från sig hela tiden, då övar man svängar men slipper det svåraste att köra mot sig där det blir tvärtom.. För det är klart knepigare än att svänga med skev!

        min två cents, lycka till

        /Anders

        Kommentar

        • Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

          #34
          Jo, jag har redan börjat träna åttor i simulatorn och då oftast utan att jag har planerat dom!

          Har också insett det där med ett långsamt flygplan, för så fort jag väljer ett lite "sportigare" blir det åttor ända ner till backen!!!

          Försöker verkligen nöta in skevrodret i alla perspektiv för att lyckas dra i spaken åt ickekraschningshållet. Det går bättre o bättre i varjefall.

          Faktiskt tycker jag att ett av de största problemen med simulatorn (FMS) är att jag inte har det periferaseendet vilket gör att är planet över en viss höjd har man inte aning om var backen är eller landningsbanan eller hus eller träd..
          Det här var ett av problemen som jag tänkte avhjälpa med att köpa ett riktigt plan! :-D
          Senast redigerad av Medeashusse; 2013-05-16, 00:09.
          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

          Kommentar

          • pgrts

            • jun 2006
            • 2015

            #35
            Skevkit kan du säkert köpa där du köper modellen. Det är i princip "bara" 2 små servon och eventuellt 2 förlängningskablar till servon.
            Konsten att träna med simulator är att alltid flyga så att man ser horisonten (alltså del av marken), samt att man flyger så att man alltid har planet framför sig ut mot fältet och inte plötsligt flyger så att planet plötsligt kommer bakom en. På simmen är det helt OK men i verkligheten kan det sluta lite oväntat.
            Åttor är ju bra att träna men försök även att flyga på rygg - i cirklar eller åttor. När allting sitter i ryggraden så är det enklare att reda upp oväntade situationer. En annan sak att träna är att starta med trimmarna på radion helt offset så att man får styra mot med både höjd och skev samt på något sätt hitta trimmarna och justera när planet är i luften.
            Det är sådant man har "en vän" att fixa innan första flygningen samt kanske att ta upp planet på lite höjd och lämna över spakarna. Att kasta och samtidigt styra kan vara lite nervigt om man inte vet hur planet beter sig. Exempelvis så brukar alla plan med motor på ryggen vilja dyka av motorkraften innan planet fått riktig fart så att vingen bär och håller mot. Om man kastar uppåt så orkar motorn inte med och planet stallar ner någon meter framför fötterna. Bäst är alltså att göra några provkast utan motor första gångerna. Planet ska i princip glida av sig själv 10-20 meter rakt fram mot vinden innan det fint landar utan att man rört någon spak.
            ___________________
            patrik@pgdata.se

            Kommentar

            • Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

              #36
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130516_182206.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,7 KB
ID: 495606

              Vad behöver jag mer!!!!??
              Simulatorshoppar bara, men tänkte beställa ikväll eller imorgon..

              Funderade på ett extra acc om 4600 mAh precis som det står i Multiplex egen beskrivning av vad planet klarar, men när jag snackade med beställningssupporten på Autopartner sa killen att det absolut inte skulle gå och att det blir för tungt för det planet. Han tyckte att jag max skulle smälla dit ett 2700 mAh!
              Vad har jag fattat fel?

              Citat från Multiplex:
              " The EasyStar II really can do this: The most impressive feature of the EasyStar II is its incredible fl ight times: with the recommended 2000 mAh LiBatt
              flight battery the model is capable of flying for up to forty minutes without any thermal assistance. Fit a 4600 mAh LiBatt pack, and flight times of up to ninety minutes are possible; this equates to a distance of 70 km."

              (Bilden är en skärmdump från telefonen, säg till om det är svårt att se)
              Senast redigerad av Medeashusse; 2013-05-16, 18:06.
              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

              Kommentar

              • Defuncta
                • maj 2012
                • 563

                #37
                Ursprungligen postat av Medeashusse
                [ATTACH=CONFIG]38863[/ATTACH]

                Vad behöver jag mer!!!!??
                Simulatorshoppar bara, men tänkte beställa ikväll eller imorgon..

                Funderade på ett extra acc om 4600 mAh precis som det står i Multiplex egen beskrivning av vad planet klarar, men när jag snackade med beställningssupporten på Autopartner sa killen att det absolut inte skulle gå och att det blir för tungt för det planet. Han tyckte att jag max skulle smälla dit ett 2700 mAh!
                Vad har jag fattat fel?

                Citat från Multiplex:
                " The EasyStar II really can do this: The most impressive feature of the EasyStar II is its incredible fl ight times: with the recommended 2000 mAh LiBatt
                flight battery the model is capable of flying for up to forty minutes without any thermal assistance. Fit a 4600 mAh LiBatt pack, and flight times of up to ninety minutes are possible; this equates to a distance of 70 km."

                (Bilden är en skärmdump från telefonen, säg till om det är svårt att se)
                4600mah acc till en easy star verkar väldigt mycket, jag har själv en fpv utrustad bixler med uppgraderad motor 200w. Den flyger jag med 2200 mah, tycker den är seg dock gillar jag när man kan stiga brant utan att den slöar . Nu är det beställt en kanske lite för kraftig motor till min bixler (400w) hehe...

                Kommentar

                • Skrotiz
                  • jun 2009
                  • 540

                  #38
                  4600 acc känns stort men jag är inte de minsta tveksam till att den kan flyga med en sån.
                  Jag kör min ez* med 3S3000mAh och fpv prylar å den flyger, dock har jag placerat accen i "lastutrymmet" under vingen för att få tyngdpunkten rätt utan vikter.
                  Vad man bör tänka på är att hastigheten ökar ju mer man lastar på, med enbart en 3S2200 acc i nosen är planet väldigt snällt att flyga men när man börjar lasta på så får man även öka farten för att inte stalla.
                  Däremot ökar stabiliteten med lite extra vikt ifall de blåser lite men för mycket vikt så blir den orolig.

                  Jag skulle köra på en extra acc med samma vikt som den som följer med så slipper du bekymmra dig om att accarna måste montera på olika ställen för att få tyngdpunkten rätt.

                  Kommentar

                  • Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

                    #39
                    Ok, då förstår jag...
                    Han försökte få mig att förstå att 4600 är en riktig over kill och han knuffade mig bara åt ett vettigare håll!

                    Har ju inte någon koll på vikterna på accen och framför allt inte på hur de påverkar flygplanet. Men jag är ganska säker på att jag inte vill öka farten mer än nödvändigt på jungfruflygningarna.


                    Pgrts: Jag har sänkt höjden efterhand, men har inte tänkt på det med överflygning av mig själv. När du nu påpekar det så är det ju ganska självklart att man blir vimmelkantig när man kollar rätt upp i himlen!

                    Säger du åttor, så gör jag åttor!

                    Faktiskt så började jag simulatorflyga med trimmarna felställda, jag fattade inte att man var tvungen att kalibrera!

                    Ha, Ha! Jag kommer säkert stå och provkasta i några dagar utan att våga röra reglagen.
                    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                    Kommentar

                    • Skrotiz
                      • jun 2009
                      • 540

                      #40
                      En 3S2200 acc väger nog ungefär samma som den som följer med planet, tyvärr verkar autopartner inte ha några sådana på lager.

                      Kommentar

                      • Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

                        #41
                        Och nu hittar jag inte ens det acc han rekommenderade!

                        FM2700

                        Hörde jag fel, ska det vara andra bokstäver?
                        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                        Kommentar

                        • Skrotiz
                          • jun 2009
                          • 540

                          #42

                          Där har du det, ganska bra pris också.

                          Kommentar

                          • Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

                            #43
                            TACK!

                            Ok, något mer som ska ned i korgen!?
                            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                            Kommentar

                            • Skrotiz
                              • jun 2009
                              • 540

                              #44
                              Vet inte vad de är för kontakter på multiplex accen/fartreglaget men såna hära deans kontakter använder jag.
                              Tycker dessa är riktigt bra, vilka kontakter man använder är upp till var och en men de viktiga är att se till att ha likadan honkontakt på alla accar å motsvarande hane på fartreglaget så de passar.
                              Sen krävs lite lödkunskaper med utrustning och krympslang för att byta kontakter.

                              Detta behöver du dck inte bry dig om ifall du valt att börja med endast en acc för då passar det ju direkt.

                              Kommentar

                              • Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

                                #45
                                Ha, ha!
                                Trodde ju att det var typ DIN kontakter och att alla hade samma dimensioner?

                                Ska jag ringa o fråga vilka kontakter som passar? Lödningen ska jag nog kunna fixa eller så får jag någon att fixa det åt mig.

                                Hade tänkt att två acc kanske är lagom att ha med sig ut i terrängen..

                                Nu är jag verkligen less på simulatorn och det innebär väl att jag ska fortsätta ett tag till..... Suck.
                                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...