Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pgrts
    • jun 2006
    • 2015

Din Cessna är tyvärr nog ett väldigt vanligt plan att bli besviken på.
    Planet flyger riktigt bra men skala landningsställ är inte någon höjdare om man inte har riktigt fint fält och då gärna ett hårt av betong eller asfalt - i alla fall ett väldigt kortklippt.
    Flygenskaperna är inte trevligare än varje sig ES eller FunCub. Kvaliteten går inte att jämföra med Multiplex eller Parkzone.

Kommentar

• Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

Elaporlim...
      Måste nog kontakta min elaporlimslangare och se om jag kan få köpa 20g till!

Vi börjar med det positiva, stabben som jag lagade höll. Jag ropade hem en komplett (förutom sändare o mottagare) ES II:a för en spottstyver på Tradera ikväll.

Vind 5 m/s med byar på 10, läste jag nu när jag kom hem.

Touch and Go, vinden lite snett in mot landningsriktningen.

Efter ungefär halva accet så går jag in för femtioelfte gången och utav någon anledning glömmer jag gasen! Detta naturligtvis i kombination med en av de hårdare byarna. Plötsligt ligger planet åå sidan i luften och flyger som en plastpåse.

Och på det viset virade sig planet runt en järnstolpe... Suck!

NEJ, jag filmade inte!! :p

Funderar på om jag borde välja träningstillfällena lite bättre!?
      Eller kanske inte.... Lär mig en del på det.

Hmmmm... Tror att nästa plan borde ha formen av en studsboll!

Well, well! Den som limmar idag får flyga imorgon!!!
      Bifogade filer
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• pgrts
        • jun 2006
        • 2015

Rena fina brott - lite snabbepoxy och 10 minuter så är planet som nytt igen.

Ibland kan stolpar "göra intryck" på maskinen.
        Då kan man hälla på kokande vatten från en tekokare om man inte kan ånga platsen. De hoptryckta porerna sväller ut igen och kan bli lite knottriga vilket går att slipa ner.

Simple, private, ad-free video hosting for your business. Embed videos on your website, app, or help center, and see who watched.

Stolplandning ca 1 minut in i filmen

Kommentar

• Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

Äsch... Har bara mobilen, den vägrar flashplayer...

Om man nu har en spricka som det är på stjärten, vore det inte bättre och bryta loss hela skiten för att vara säker på att få på lim på hela ytan?
          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• jocke1963
            • dec 2007
            • 2709

Om du använder tunt CA-lim, rinner det in i hela sprickan, utan att du behöver bryta loss bitar.

MEN!! Var försiktig med tunn CA, den har en tendens att rinna dit den INTE ska ibland,
            t.ex in i ditt stötstångshölje strax under fenan, där på kroppen, vips så har du limmat fast stötstången med höljet... :(
            Dvs, limma med kroppen upponer, med fenan neråt.

Kommentar

• Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

Okey!

Ska se om jag lyckas fippla ner limmet i sprickan.
              Testade precis det du skrev om när jag fixade stabben, limmade fast sprinten som håller fast stabben i kroppen. Det tog en hel del mumlande och vickande innan den var lös igen... :rolleyes:

Kommentar

• Skrotiz
                • jun 2009
                • 540

Alla lär vi oss av våra missöden
                ES:en är ju väldigt vänlig för just lagningar, får du ihop det någorlunda rakt kommer den flyga fint igen och elaporen är ett fantastiskt material enligt mig.

Har själv flugit funcub och kan bara håålla med om att dn är en trevlig maskin, saknar min och funderar ibland på att skaffa mig en ny.

Kommentar

• Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

Så, då står den och torkar efter dagens övningar.

Imorgon, ny dag och nya möjligheter!

Ja, jo. Fun cub då, men vad mer finns det att ta sönder?

Parkzones kärror som Grand14 skrev om eller andra märken/typer? Great planes?

Låt mig i allafall tro att jag har lite att välja emellan, innan ni får mig att köpa en Fun Cub! :p
                  Senast redigerad av Medeashusse; 2013-05-29, 00:42.

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

Totally out of the blue!

Mixa roder, är det när man programmerar sändaren att ge ett visst utslag på styrfenan när man använder skevrodret och kanske tvärt om???

Kommentar

• pgrts
                      • jun 2006
                      • 2015

Ursprungligen postat av Medeashusse
                      ..andra märken/typer? Great planes?..:p
                      Great Planes, Hangar9, E-Flite, Sebart, Precision Aerobatics, Extremeflight kanske V-mar och andra kända.
                      Kommer du sedan upp på stormodeller är det nog andra fabrikat men då får du skaffa släp och inreda.

Kommentar

• jocke1963
                        • dec 2007
                        • 2709

Totally out of the blue!

Mixa roder, är det när man programmerar sändaren att ge ett visst utslag på styrfenan när man använder skevrodret och kanske tvärt om???

Jepp!
                        Beroende på sändare kan man lägga in massor med olika mixar.

Och om du nu ska bygga flaps skulle du kunna lägga på lite dykroder samtidigt som flapsen aktiveras. När du fäller ner flapsen fungerar ju vingen lite som ett höjdroder, så istället för att behöva ge dyk själv kan du programmera sändaren att göra det åt dig.

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

....
                          Låt mig i allafall tro att jag har lite att välja emellan, innan ni får mig att köpa en Fun Cub!...
                          Beror lite på dina tankar om hur du vill flyga..fort, sakta, mycket eller lite spakande osv? Har du tankar om förbränningsmotor eller fortsätta med elflygande. Även var du kommer flyga spelar ju in, vissa kärror är ju t.ex inte så lämpade att handstarta/buklanda utan kräver kortklippta gräsfält/asfaltbana..

När du väl kommit över nybörjarstadiet kan jag rekommendera ES:ens snabba syskon, Funjet
                          http://www.autopartner.se/multiplex-...ternalsearch=1, om du vill flyga fort. Lättflugen och hyfsat snabb även med en budgetdrivlina. Det är det enda av mina plan jag vågat flyga i 15m/s byiga vindar, den går som på räls iaf.

Kommentar

• grand14
                            • aug 2012
                            • 73

Parkzone kärorna är rätt prisvärda om du köpper dom från http://www.lindinger.at/en/Home Fri frakt och ingen tull. Har smackat min p47 i backen otaliga gånger och det är riktigt hårt material i den klarat mig undan med nån spricka i vingarna. Parkzone t28 är riktigt snäll att flyga jag tycker den är bra som andra plan den har lite hyss för sig i luften.

Kommentar

• Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

Vad bra tips!

Som sagt jag håller mig inte ens på banan ännu utan skulle antagligen på sin höjd kunna jobba med att sätta upp påkörningsskydd på stolpar i en slalombacke! :p
                              Men jag haver förtröstan till min inlärningsförmåga och att gömma undan reparationer i hushållsbudgeten under kontot bilutgifter.

Har som sagt inte en aning om vart intresset kommer dra iväg men när Elaporen i ES:en är utbytt till lim, tänkte jag nog gå på något "lite" svårare för jag tror jag kommer tycka att det blir lite tråkigt om den bara hamnar ett halvt snäpp upp.
                              Om det finns något kvar av ES:en/ES:arna (köpte ju en till igår) så, vad jag förstår, är den en bra plattform för FPV?

Så för att sammanfatta kommer jag vilja ha något som har fart, men samtidigt klarar en landning utan att man behöver hålla fullgas och inte ligga som en finlandsfärja i luften.
                              Jag har inget emot förbränningsmotorer, men har kommit fram till att el är mycket smidigt och låter mig lägga tiden på flygning. Så det blir säkert ett el-plan till!

Ska titta igenom de olika märken och komma med förslag! Hoppas ni fortsätter också! :thumbup:

Jaha, då måste jag köpa en ny radio, så jag kan mixa!! Bilen behöver renovera bromsarna mao! :rolleyes:

(Ja, jag vet. Det blir en Fun Cub I slutet! )

Kommentar

• pgrts
                                • jun 2006
                                • 2015

..(Ja, jag vet. Det blir en Fun Cub I slutet! )
                                Sedan har vi ju ett val att gå upp i effektklass.
                                Då finns ju Mentorn som alternativ. Det är ett plan i 40-klass - viljet är ungefär 7,5 cc i bränslemotor och runt 1 hästkraft om man känner för de begreppen. Det innebär 2 till 2,5 kilo i vikt och minst dubbla batteristorleken mot ES/FC.
                                Det är ett plan som man kan träna med inför lite mera avancerade skalaplan.

Kommentar

Arbetssätt...