Grattis till en lyckad premiär och välkommen in i rcflyg-träsket! 
Nu kommer du snart börja köpa fler kärror och undra hur du ska kunna dölja varje nytt inköp för frugan..
och även undra var du ska förvara alla plan..
Till frågan:
Tids nog kommer du tröttna på den där enkla laddaren och köpa en "riktig".
Dessa mer avancerade laddare mäter hur många mah du får i varje gång du laddar.
Du vet kanske redan att du ej bör dra ur dina lipo-ackar mer än 80%?
Om vi sen tar din 2700mah ack som exempel, bör ej få i mer än 2160mah vid laddning, då har du kört för länge..
När du flyger en runda, ta tid, antingen om du har timer i sändaren, eller en äggklocka/mobil. Flyg t.ex 10 min "som du brukar", landa och ladda. Om du nu får i t.ex 1000mah kan man ju räkna med att kunna flyga lite över 20 min på den acken. Om tvärtom, du får i för mycket får du korta av flygtiden.
Man får testa sig fram m.a.o, om man nu inte råkar ha en radio som stöder telemetri..

Nu kommer du snart börja köpa fler kärror och undra hur du ska kunna dölja varje nytt inköp för frugan..
och även undra var du ska förvara alla plan..Till frågan:
Tids nog kommer du tröttna på den där enkla laddaren och köpa en "riktig".
Dessa mer avancerade laddare mäter hur många mah du får i varje gång du laddar.
Du vet kanske redan att du ej bör dra ur dina lipo-ackar mer än 80%?
Om vi sen tar din 2700mah ack som exempel, bör ej få i mer än 2160mah vid laddning, då har du kört för länge..
När du flyger en runda, ta tid, antingen om du har timer i sändaren, eller en äggklocka/mobil. Flyg t.ex 10 min "som du brukar", landa och ladda. Om du nu får i t.ex 1000mah kan man ju räkna med att kunna flyga lite över 20 min på den acken. Om tvärtom, du får i för mycket får du korta av flygtiden.
Man får testa sig fram m.a.o, om man nu inte råkar ha en radio som stöder telemetri..



Kommentar