Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

    • jun 2006
    • 7673

    #706
    Bild # 1 ser mest rätt ut!
    Där blir "bromseffekten" minst.
    Propellerspetsarna behöver inte gå utanför bordskanten, det räcker med att man SER vilken spets som är tyngst.
    Och det är DEN spetsen man ska slipa! På baksidan!!!
    Precis som i Patriks filmsnutt...
    Retroholic!

    Kommentar

    • SA3BGM
      • sep 2013
      • 272

      #707
      Oj. det var ju inte tänkt att du skulle utbilda mej på denna. hihi
      Jag såg inte funktionen med lagren på första bilden du skickade. Jag har inte sett den funktionen förut.
      Jag såg inte ens lagren på närmsta pelaren.
      Nu ser jag definitivt funktionen.
      Måste nog skaffa en sådan jag också annars har man väl lager haveri i alla motorer.

      Kör du med trä proppar på dina el-plan?
      Våga vägra Facebook.

      Kommentar

      • Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

        #708
        Ok, tack! Nu kan jag sova lite bättre!
        Det här med att mixtra om ställningen var något som stod att man skulle kunna göra i den knapphändiga manualen...

        Då fick du en grundlektion utav bara farten!

        Nej, den proppen är bara skådebröd än så länge! Kör med plastproppar och träproppen for med i samma varukorg som balanseraren för att användas vid söndagsflygningar. Bara därför att den är snygg!
        Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-28, 22:38.
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

        Kommentar

        • SA3BGM
          • sep 2013
          • 272

          #709
          Ursprungligen postat av Thomas
          På baksidan!!!
          Är det för att inte försvaga propellern?
          Annars tycker jag ju att det borde ändra bakåt luftströmmen men
          den kanske inte är så känslig.

          //Tony
          Våga vägra Facebook.

          Kommentar

          • Thomas

            • jun 2006
            • 7673

            #710
            Ursprungligen postat av Medeashusse
            Det här med att mixtra om ställningen var något som stod att man skulle kunna göra i den knapphändiga manualen...
            För att travestera filmen 'Lorry':
            -"Man KAN göra så ja... men det är inte rätt!"

            Och det här med att slipa baksidan har nåt att göra med att det stör propellerdraget minst, säger experterna. Vetif*n hur det går till egentligen...
            Retroholic!

            Kommentar

            • Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

              #711
              Om du visste hur ofta jag använt det uttrycket genom nästan hela mitt liv!!
              Kommer aldrig använda den funktionen om du säger det Thomas!
              Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-28, 23:55.
              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

              Kommentar

              • SA3BGM
                • sep 2013
                • 272

                #712
                Ursprungligen postat av Medeashusse
                Ok, tack! Nu kan jag sova lite bättre!
                Det här med att mixtra om ställningen var något som stod att man skulle kunna göra i den knapphändiga manualen...

                Då fick du en grundlektion utav bara farten!

                Nej, den proppen är bara skådebröd än så länge! Kör med plastproppar och träproppen for med i samma varukorg som balanseraren för att användas vid söndagsflygningar. Bara därför att den är snygg!

                hihi
                Det var ju bra tänkt från tillverkare. hihi

                Japp. Tack för den. Nu blev jag ju tvungen att testa om det gick att göra en
                sådan apparat och det bygget är nu nästan klart.
                2 magneter från en hårddisk. Lite trä. 2st vinkelhakar och en massa smältlim.
                1st lång rostig stål axel och lite krympslang.
                Inte så vetenskapligt men det bevisade att mina proppar är väldigt obalanserade. hihi

                Okej. Ja man skall ha fina saker på hyllan också. :-)
                Våga vägra Facebook.

                Kommentar

                • SA3BGM
                  • sep 2013
                  • 272

                  #713
                  Tomas!
                  hahaha

                  Okej. Det var ju lättare att slipa där också. Den är ju så att säga redan kupad
                  efter min tumme dessutom så är den ju fortfarande fin på framsidan. :-)
                  Bäst att lyssna på experterna för dom har ju balanserat proppar sedan 1800-kallt.
                  Våga vägra Facebook.

                  Kommentar

                  • Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

                    #714
                    Om jag vill byta motor i min Multiplex Mentor, vad skulle kunna vara ett lämpligt objekt om ni fick härja fritt?!

                    Elapor
                    Spännvidd: 1630mm
                    Längd: 1170mm
                    Vikt: 1500-1900g
                    Vingyta: 45dm²



                    Idag sitter en handbyggd motor, utan en enda markering på den, med en lite skev axel och ett 60 a Esc... Därav tanken på en helt ny.
                    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                    Kommentar

                    • SA3BGM
                      • sep 2013
                      • 272

                      #715
                      Det finns flera alternativ i texten längst ner i samma
                      annons. Men du kanske vill veta vad andra kör med. :-)


                      Här finns ett set som rekommenderas
                      :
                      Himax C 4220-0510 brushless motor # 33 3045
                      MULTIcont BL-55 S-BEC speed controlle # 7 2286
                      14” x 7” propeller # 73 3109

                      Power HD 3548-05 890kv
                      Den här rekommenderar dom till att dra segelkärror upp till 3m spv. :-)
                      Då borde den ju funka eller så tar du en lite större. :-)
                      Perfekt motor till Multiplex Mentor eller till Acromaster om du vill ha bra prestanda enl

                      //Tony
                      Våga vägra Facebook.

                      Kommentar

                      • Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

                        #716
                        Glömde du typ en länk till motorn? :-D
                        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                        Kommentar

                        • jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

                          #717
                          Här är ett tips till, bläddra ner lite så ser du vad de rekommenderar:

                          Kommentar

                          • jocke1963
                            • dec 2007
                            • 2709

                            #718
                            Ursprungligen postat av Medeashusse
                            Glömde typ en länk? :-D
                            Kolla i din länk till Autopartner, nere i rekommendationslistan...

                            Kommentar

                            • Thomas

                              • jun 2006
                              • 7673

                              #719
                              Här kan du labba lite när du har tid över...
                              Retroholic!

                              Kommentar

                              • SA3BGM
                                • sep 2013
                                • 272

                                #720
                                Häftig skillnad på firmorna. Vissa rekommenderar 500W motor och vissa 900W.
                                Mycket beror väl på flygvikten. :-)
                                2kg med 500W blir ju 250W/kg Slowtrainer
                                2kg med 900w blir ju 450w/kg. Raket fart.
                                Våga vägra Facebook.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...