Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SA3BGM
    • sep 2013
    • 272

Hej Medeashusse och alla andra! Jag vill tacka Medeashusse för denna underhållande och jätte intressanta diskussion. Jag har tyvärr bara kommit till sidan 20 ännu. hihi Jag är ny på detta forum. Hade ett metanolplan en gång i tiden men kraschade och sedan vågade jag inte flyga det nya planet jag skaffade. Jag är således en återfallsflygare(kraschare). hihi Jag har inte flugit dom två planen jag nyss byggt ännu pga att alla delar ej dykt ner i brevlådan. Plan nr1 är ett sport-trainer som byggts enl MikeysRC http://www.mikeysrc.com/Sport-Trainer.html och ett super-easy http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1702077. Trainer är byggd på 10mm eps som är pappersklädd (första gången jag gjort detta. Väldigt kul och lätt.) med återvinningspåsar på kropp och blompapper på vinge. Hoppas det flyger lite innan den kraschar. hihi Jag fick efter mycket sökande tag på pappers klädd
    5mm foam till super-easyn. Jag har blivit så inspirerad av att läsa i denna diskussion och detta är resultatet.

Här finns ritningen till Morback F3P http://www.rcgroups.com/forums/showp...1&postcount=28 så kan du kolla om alla bitar är med.

Ps hoppas att detta inlägg hamnar rätt Ds
    Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

Vad roligt att höra!

Jag som den sista tiden funderat om jag inte borde be en moderator att flytta tråden ifrån Nybörjare till ett annat ställe på forumet, typ Ajabaja burken eller någon annan lämplig rubrik pga. att Krasch-kit tråden kanske skrämmer bort nybörjare från att börja med rc-flyg!

Men kom ihåg att det är även alla andra som skrivit här och gett, råd, tips, glada tillrop och en o annan hopplöshets suck som har gett tråden ett substantiellt innehåll, utöver mina spånerier!

Mitt råd, även om effekten på just mig är tveksam, är att ägna exakt hur mycket tid som helst i simulator!! Det är den enda möjligheten att få en sportslig chans att inte krascha bort/ut sig från hobbyn!
      Även om man har möjlighet att få flyga dubbelkommando på en klubb, så ger simulatorn den mängdträning de flesta antagligen behöver och sedan kan läraren istället ägna sig åt att slipa bort felaktigheter och olater under lektionerna.

För min del har det även varit att lära sig laga planet. Kan man det så blir det lättare att titta på skrothögen i havreåkern och istället för att gå förbi soptunnan med delarna ta med sig dom hem och efter några dagars tjurande sätta sig ner och limma ihop det.
      Där är också valet av plan jätteviktigt, det skall vara lättfluget men enligt min åsikt även vara ordentligt stryktåligt och lättlagat!

Kollade en film om ditt plan, det verkar ju flyga riktigt fint!
      Hoppas verkligen att nystarten går bra, men tappa inte sugen om du råkar ut för något missöde! Det är bara att komma igen, svära, muttra och limma för att sedan ge sig upp i luften på nytt!

Kom dessutom ihåg att det bara är att fråga här på forumet om du undrar något, här har du genom medlemmarna tillgång till större delen av Sveriges samlade kunskap om rc-flyg och oftast får du ett kompetent svar inom någon eller några timmar. (Även nattetid har jag märkt)
      Bli inte förskräckt om du får flera olika svar på exakt samma fråga, det är bara att välja det svar som passar dig bäst med tanke på din egen situation, utrustning, kunskapsnivå. Ingen blir sur för att du väljer att gå på någon annans råd, Alla råd brukar oftas vara helt rätt men med olika knorrar.
      Skriv gärna att du är nybörjare i frågan, så brukar de som svarar anpassa svaret till den nivån och du slipper raketforskarsvar.
      Om det gäller någon pryl etc börja direkt med att skicka med en bild och skriv in alla data/uppgifter om den, så slipper de som svarar ägna fem inlägg åt att fråga vad det egentligen är för sak du pratar om. Då går det dessutom snabbare för dig att få ett svar!! :thumbup:

Tack för länken till ritningen, ska genast skriva ut den och se om mina bitar passar in!

Välkommen till rcflyg.se och RCFF!

/Markus
      Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-22, 12:19.
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
        • 989

Ursprungligen postat av Medeashusse
        Vad roligt att höra!

Jag som den sista tiden funderat om jag inte borde be en moderator att flytta tråden ifrån Nybörjare till ett annat ställe på forumet
        ---
        Du kanske kan be nån moderator lägga till nybörjartråd eller nåt till karshkitrubriken?
        ----------------------------------
        Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• SA3BGM
          • sep 2013
          • 272

Tack så mycket för dom orden Markus (medeashusse). Nej då jag kommer inte att tappa sugen om jag kraschar. Nu när det finns material
          som är mer lätt hanterliga än balsa och metanol så är det bara att bygga nya om jag inte orkar laga. Dessutom så kan man ju handkasta lite i lekparken så att man ser att allt fungerar innan man måste ut på flygfältet.
          Jag har kollat efter Depron/eps/epp mm men hittar inget bra ställe i Gävle trakten eller skickar man efter dessa flak?.
          Någon som vet något här?. Kanske skall kolla mer i forumet också.
          Jag skall kolla med flygfolket i stan också.

Mitt bidrag till krasch-kitet: Tuggummi. Om man inte kan laga med det så kan man tugga det medan man tittar på naturen
          eller andra som flyger och om man blir akut hungrig så mättar det ju ett tag.
          Varsågod.
          Tack så mycket.

Bra ide numnutchris. Det tog ett tag innan jag reflekterade på "krasch-kit". Mycket mat nyttigt i denna tråd.

/Tony
          Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

Ha, ha! Jag menade tvärt om! Med tanke på alla krascher och missöden jag gjort, så kanske den här tråden avskräcker folk från att ens försöka lära sig flyga! Men nu vet jag att i alla fall en person inte blivit det!
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• SA3BGM
              • sep 2013
              • 272

Nu finns en portabel hotwire skärare i hobbyrummet också om det skulle bli dags att testa andra sorters konstruktioner.

Klicka på bilden för större version

Namn: SANY0548.jpg
Visningar: 2
Storlek: 50,3 KB
ID: 498184
              Våga vägra Facebook.

Kommentar

• SA3BGM
                • sep 2013
                • 272

Det är nog bra att veta att planen kraschar ibland och att allt inte är lätt. Den som bestämt sig för att titta in här är nog på god väg att sätta igång. Du var ju redan på G när frun sa att du skulle skaffa en jet (kanske fläkt) kärra. Sedan kom du ju hit.
                Våga vägra Facebook.

Kommentar

• SA3BGM
                  • sep 2013
                  • 272

Här är planen.

Se inlägg 670
                  Senast redigerad av SA3BGM; 2013-09-22, 18:31.
                  Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

Sorry, kan inte se de bifogade filerna!? Om det är bilder så skicka dom som "bild" och inte som "bifogad fil"!

Ok, jag tycker mig ana en bygg o flyg, flygare! Det finns mååååånga här som bygger och gärna delar med sig av sin kunskap.

Dessutom så tycker jag att det kanske det är lite tunnt i Byggdagboken med enkla nybörjarprojekt, även om jag älskar att följa de fantastiska skalaprojekten där.
                    Jag antar att det kan bero på att när man är ny på byggandet så kanske det sista man tänker på är att göra en byggtråd och när man senare är varm i kläderna vill man inte hoppa tillbaka och göra en byggtråd om något som är passé.
                    Kanske något för dig eller någon annan nybörjare som gillar att bygga att fundera över!

Det är även ett sätt att få tips och råd medans man bygger på ett samlat sätt, det gör att någon som läser det långt senare får råden som en plusmeny!

Ha, ha! Hade glömt det där med att frugan tyckte jag skulle börja med ett jetplan! Gud förbjude, vilken krasch det hade blivit!
                    Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-22, 15:58.

Kommentar

• SA3BGM
                      • sep 2013
                      • 272

Hej igen!
                      Opps det var därför jag såg dom en stund sedan blev det bara "bifogad" text på alla bilderna.

Ja jag gillar att bygga saker och laga saker såsom allt från minsta ytmonterade komponent till stora bilar.

Pedagogiskt sett så är jag urkass så det blir inget i dagboken tyvärr.
                      Jag bygger helst något som någon redan gjort eller efter ritning.

Tänkt om min familj kunde säga så till mej. Här är slagordet från min sambo. "jag tycker om att Tony har egna intressen men jag delar dom inte med honom". hihih
                      Jag tror att ungarna vill ha ett plan om jag har ett, där av har jag byggt 2st på samma gång men dom tror ännu att dom bara är till mej. :-)

Testar bilder igen.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: SANY0526.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,5 KB
ID: 498188Klicka på bilden för större version

Namn: SANY0539.jpg
Storlek: 82,3 KB
ID: 498189Klicka på bilden för större version

Namn: SANY0540.jpg
Storlek: 69,3 KB
ID: 498190Klicka på bilden för större version

Namn: SANY0545.jpg
Storlek: 71,7 KB
ID: 498191Klicka på bilden för större version

Namn: SANY0546.jpg
Storlek: 79,5 KB
ID: 498192Klicka på bilden för större version

Namn: SANY0547.jpg
Storlek: 87,7 KB
ID: 498193
                      Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                        • 7673

Deltan ser kul ut! Lite som ett pappersflygplan man viker från ett A4-papper.
                        Är den flugen??
                        Retroholic!

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                          • 2015

Gillar speciellt att planet är komposterbart ;-)

Kommentar

• SA3BGM
                            • sep 2013
                            • 272

Hej Thomas!
                            Ja den flyger som ett pappersplan oxo och är lättbyggt. Det var därför jag fastnade för det.
                            Nej den är inte flugen ännu pga att jag väntar på delar till det.

Ett problem jag kommer att få är att denna är gjord precis som det står på denna http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1702077 och jag har nu räknat ut att den är för baktung redan innan alla grejor är på plats.
                            Tum och mm går ju inte ihop.
                            Konstruktören hade 20"x30" skivor och jag har bara 50x70 så det fattas ca 60mm i bakkant.
                            Där av blir vinkeln från nos till akter (?) på alla delarna för breda och mesta tyngden ökar ju efter mitten på planets hela längd (vet ej riktigt om detta blev rätt förklarat).
                            Borde bli så här:Vingarna blir för breda och kroppen för hög i bakkanten.
                            Detta går ju att åtgärda senare när jag sätter dit alla elektronik.
                            Usch så långt det blev. Sorry medeashusse.
                            Senast redigerad av SA3BGM; 2013-09-22, 20:51.
                            Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

Ingen fara, det finns gott om plats här!

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Eftersom jag är en vän av demokrati så uppmanar jag er som är medlemmar i RCFF att delta i det pågående årsmötet här på forumet!
                                Gå in och tyck, men framför allt rösta!! Det behövs deltagande i all sådan här verksamhet och ett årsmöte via nätet är inte allt för krävande!

Om du inte är medlem, bli det snabbt så får du delta!

(Spamma gärna andra delar av forumet med detta eller liknande meddelande! )

Kommentar

Arbetssätt...