Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

    #541
    På många plan är motorn riktad ett par grader neråt och/eller till höger, om det är så med ditt orginalmotorfäste blir det bäst om du får till ungefär samma vinklar.

    Kommentar

    • Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

      #542
      Ehhh... Det blir lite svårt att reda ut i flishögen, men ska kolla!
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

      Kommentar

      • Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

        #543
        Tog och testade med aluminium och det funkade faktiskt ganska bra! Det var en tunn plåt på någon mm.

        Stod på näsa igen i höggräset och in och utvecklade motorfästet, så pass att propellern slokade som en krukväxt utan vatten. Hel men slokande.




        Det var snabbt o enkelt att räta ut den igen och sedan montera.

        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

        Kommentar

        • numnutchris

          • dec 2008
          • 989

          #544
          Alu kyler ju men du kanske ska borra ev. hål för motsv. kylhål i fästet - dvs luftintag brukar ju finnas på motorn för att kyla lindningarna. (Kanske inte behövs, för lat för att backa i trå'n o kolla vad för setup du kör...)
          ----------------------------------
          Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

          Kommentar

          • Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

            #545
            Det var inga kylhål i den gamla plattan i trä så tanken föll mig aldrig in, men det kanske är bra att göra det ändå?
            Pichler Boost 25, 980 kv.
            http://www.brchobbies.co.uk/catalog/...oducts_id=1200


            Har lite problem när jag ska hovra. Planet ställer sig rätt upp när jag saktar ner och sedan "rycker upp" det med gas och höjd, men missar jag bara så lite så orkar det inte resa sig riktigt och vill flyga knivegg istället! Jag har testa att flytta tillbak TP, men det gav ingen större effekt. Några idéer? Spakfel, klen motor, fel propp, svampiga EPP roder eller någon annan teori?
            Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-01, 16:54.
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

            Kommentar

            • numnutchris

              • dec 2008
              • 989

              #546
              Jag hade nog satt på större propp iom det listas i din länk ovan, apc finns la i 11x5.5 alt nån 11x5 som funkar.
              ----------------------------------
              Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

              Kommentar

              • Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

                #547
                Testade att skruva på en 11X 8.5 som jag hade liggande, men då höll hela skiten på att brinna upp!
                Ska se om jag kan hitta en annan..
                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                Kommentar

                • Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

                  #548
                  Om man som jag bytt upp sig till en mer avancerad laddare från en PnP-laddare, hur vet man vilken A man ska använda när man laddar? Har tillgång till 5 i laddaren och den frågar mig hur många jag vill ha av dom!

                  Läste igenom manualen men blev inte klokare. Kollade på batterierna och på de flesta stod det inget, men på ett stod det charging 2A.

                  Någon som har en länk eller ett tips?

                  Har 3 cells 1800-2700 mAh.
                  Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-03, 20:21.
                  Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                  Kommentar

                  • numnutchris

                    • dec 2008
                    • 989

                    #549
                    Står på nån etikett på "baksidan" av de flesta kinaackar jag använt, typ 2C, 5C etc. dvs tex. 2C * 1800 = 3.6A (OBS inte att förväxla med urladdningsC som brukar vara 10ggr+ större förstås) Men det är då max i det fallet, brukar själv ladda med 1C dvs 1,8A för det exemplet. Ja så gäller förstås ställa in rätt cellantal o acktyp förstås.
                    Kolla också att du inte överskrider max ström eller effekt för varken laddare eller nätdel.
                    ----------------------------------
                    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

                    Kommentar

                    • Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

                      #550
                      Okidokie! Tack!
                      Tror laddare och nätagg inte tar ut varandra utan jag kan maxa om jag vill.
                      Men med 1,8A borde jag ligga på rätt sida när jag laddar o balanserar och ska jag snabbladda måste jag ta reda på vad det enskilda batteriet tål?
                      Blev det någorlunda rätt så?

                      Var sjuk den dagen det var batterikurs i den här tråden, men får nog gå på repetitionen av den.
                      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                      Kommentar

                      • numnutchris

                        • dec 2008
                        • 989

                        #551
                        Ursprungligen postat av Medeashusse
                        ---
                        Men med 1,8A borde jag ligga på rätt sida när jag laddar o balanserar och ska jag snabbladda måste jag ta reda på vad det enskilda batteriet tål?

                        ---
                        Tror det stämmer utifrån som du frågar. Och snabbladdning förkortar inte laddtiden så mycket som man tror; det är ju liksom sista balanseringsakten som brukar ta tid - ju sämre ackar/matchning mellan celler, desto längre tid, ja billiga laddare som pumpar upp en cell och sedan de andra tar också tid. Brukar ställa in avbrottstimern i laddare till max 80-90 minuter (för 1C laddningen).
                        ----------------------------------
                        Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

                        Kommentar

                        • Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

                          #552
                          Ja, jag vet att det här är en hel vetenskap i sig och har väl läst en del grundläggande material om det.
                          Var bara inte förberedd på att jag inte fattade någonting, när det väl var dags!
                          Om ett acc går åt skogen är väl inte hela världen, men jag vill inte ha en utbränd bostad typ.
                          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                          Kommentar

                          • jocke1963
                            • dec 2007
                            • 2709

                            #553
                            Ursprungligen postat av Medeashusse
                            Om ett acc går åt skogen är väl inte hela världen, men jag vill inte ha en utbränd bostad typ.
                            Nä, det är obra...
                            Vet inte om du har nån laddpåse el likn för dina ackar, men det är att rekommendera...



                            Eller om du har tid att vänta ett tag på leverans:
                            http://www.rctimer.com/product_546.html

                            Vill du ha hjälp med hur du laddar kan du slå en pling...

                            Kommentar

                            • Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

                              #554
                              /Jo fan, har en sådan på sedan ett tag tillbaka!
                              Testade att köra ett 1800 acc och såg hur den jobbade med cellerna, men mitt problem är att jag inte har en homogen samling av acc och blev osäker på hur många A jag kan bränna på i olika acc.
                              Läste McRegors elskola och vad jag förstår så kan man köra med principen 2,7 A till ett 2700 batteri och 2,2 A till ett 2200 batteri etc. etc? Ehhhh... Blev det rätt så eller var det en för enkel lösning?
                              Får se kanske ringer för att hamna på rätt sida av branden...
                              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                              Kommentar

                              • jocke1963
                                • dec 2007
                                • 2709

                                #555
                                Ursprungligen postat av Medeashusse
                                Ehhhh... Blev det rätt så eller var det en för enkel lösning?
                                Helt rätt, då laddar du med 1C.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...