Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pgrts
    • jun 2006
    • 2015

Ursprungligen postat av Medeashusse
    /.. kan man köra med principen 2,7 A till ett 2700 batteri och 2,2 A till ett 2200 batteri etc. etc? Ehhhh... Blev det rätt så eller var det en för enkel lösning?...
    Eller kan man vara lat och ladda alla med 2,0 A vilket också funkar men tar lite längre tid.
    Viktigare är nog att du har ett vettigt underlag typ en tjock plåt, en stenskiva (väggbeklädnad) eller kruka att ha batteri/ laddare på/i +++PLUS+++ brandvarnare i närheten.
    Men allra viktigast är att veta vad man gör och inte slarva. Jag har inte haft något tillbud på mina ungefär tio år med lipo.

Kommentar

• Mr J
      • maj 2006
      • 4130

Du har fattat rätt, och det viktigaste är nog att man inte laddar LiPo oövervakade.

Kommentar

• Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

Hmmm... Jag har haft laddaren o Lipo på nattduksbordet de sista flygomgångarna för att byta batteri under natten för att hinna ladda till dagen efter, med den gamla laddaren... Men det kanske inte blir så himla bra det heller.....!?
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Thomas
          • jun 2006
          • 7703

På tal om brandsäkert...
          Vid en träff kom en snubbe ut med ett stort Höganäskrus till depån.
          Vad han hade däri?? LiPo-ackar!!!

Inte speciellt lätt-transporterat, men mer brandsäker förvaring finns nog inte...
          Retroholic!

Kommentar

• Mr J
            • maj 2006
            • 4130

Jag skulle personligen inte få för mig att ladda LiPo medan jag sover, risken är visserligen liten, men i de fall där det har gått snett har det blivit stora konsekvenser...
            Så det är en risk jag inte är beredd att ta.

Kommentar

• Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

Lovar att aldrig göra om det!

Förhoppningsvis slipper jag att laddaren går i 24-25 timmar för att ladda 7 Lipo utan balansering nu när jag fått den nya laddaren!?
              1800 Lipon jag provladdade igår tog ca 30 min mot 3-4 timmar innan..
              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

Ha, ha! Är ni nöjda nu!? Fläkten påslagen också!

Kommentar

• Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

Ja just det! Glömde Lipopåsen, men nu är den på plats! Go natt!

Kommentar

• Mr J
                    • maj 2006
                    • 4130

Nä, stäng fläkten, om acken skulle puffa så har du ett brinnande gasmoln, lite dumt att dra upp det i fläkten...
                    Annars ser det ganska bra ut

Kommentar

• Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

Nähäää! Inte påslagen!? Tänkte att de farliga gaserna skulle ta sig upp där istället för att ta sig ut bland de sovande...!? Är inte vent. system vid spisen gjorda för att klara en mindre brand, typ olja som brinner i en kastrull/stekpanna?

Gahhhh... :banghead:

Kommentar

• Thomas
                        • jun 2006
                        • 7703

Ursprungligen postat av Medeashusse
                        Är inte vent. system vid spisen gjorda för att klara en mindre brand, typ olja som brinner i en kastrull/stekpanna?

Gahhhh... :banghead:
                        Öppna fläkten och titta, får du se!
                        Otroligt hur mycket matfett som kan samlas på några år...
                        Och DET är aningens lättantändligt...
                        Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

MEEEN OK DÅ! Fläkten avslagen! Håller ju på att bli ett nervvrak!
                          Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-05, 04:59.

Kommentar

• pgrts
                            • jun 2006
                            • 2015

Du ska inte ha plattan på mer än trean när du laddar.
                            Var försiktig - en jycke kan lätt komma till vredet och starta en platta utan att man märker det - vet det av erfarenhet.

Kommentar

• Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

Ha, ha! Det här ju värre än när jag hanterade fin o grovkalibrig ammunition och sprängmedel en gång i tiden! Ska nog bygga en bunker, frågan är om jag eller Lipona ska vara i den?

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Men det är klart, ammon och degen var kanske stabilare än vad Lipon är....
                                Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-05, 08:15.

Kommentar

Arbetssätt...