Flyg som tål vind
Kollaps
X
-
-
1. 1400/31^1,5=8,11Två frågor på det.
1. Jag förstår hur du räknar vingbelastning men hur räknar du ut kubisk vingbelastning?
2. Om jag har två snarlika plan, den ena med kubisk vinbelastning på 4g/dm3 och den andra på 8g/dm3, vad innebär det i praktiken? vad gör det för inverkan och skillnad på planet och flygningen?
2. Det med låg kubisk vinglast kan flygas långsammare och blir vindkänsligare./LeifKommentar
-
Kommentar
-
Svaret är: Både och!
En liten kommentar till:
Jag noterar att du tidigare flugit en Bixler 3. Den har ungefär samma spännvidd som Tigern och därför också antagligen ganska lika vingarea. Den stora skillnaden är att Tigerns flygvikt är cirka 3 gånger högre vilket ger en stor skillnad i flygegenskaper. Exempelvis så blir landningsfarten ca. 75% högre. Positivt är att du kan räkna med att den högre vingbelastningen ger flygplanet en mindre känslighet för turbulens.
Flygupplevelsen kommer att skilja ganska markant från det som du upplevt med Bixlern och av det skälet rekommenderar jag varmt att du inleder flygandet med Tiger Trainern i dubbelkommando för att minimera risken att på ett tidigt stadium slå sönder den. Det vore synd på ett så fint flygplan...Kommentar
-

Förlåt mitt alltför korta svar på fråga 2. Frågeställaren förutsatte två "snarlika" plan. Då innebär det att planet med lägre kubisk vinglast måste ha betydligt lägre flygvikt för samma storlek, vingyta m.m. och blir därför vindkänsligare.
Jag har för övrigt lite svårt för enheten g/dm^3. Det är ju detsamma som kg/m^3 d.v.s. en enhet för densitet. Hur ska man föreställa sig en sådan enhet i flygsammanhang?
Kubisk vingbelastning är trots det ett bättre jämförelsetal för modeller med olika storlek än "vanlig" vingbelastning.Senast redigerad av pernstig; 2014-10-14, 09:37./LeifKommentar
-
Sen känns väl dessa diskussioner runt bl a "kubisk vingbelastning" rätt mycket överkurs för en nybörjare som har problem med att flyga när det blåser lite...
Nu har han ju köpt en tyngre kärra med betydligt högre vingbelastning så den kommer därmed också att flyga avsevärt snabbare än den Bixler han flyger idag och därmed har ju ett av de allra första tipsen för att få en mera "vind-okänslig" kärra uppfyllts till viss del nämligen högre hastighet - nåt som TS i alla fall initialt kanske inte var så förtjust i. Men som Michael säger så är den nya kärran nåt helt annat att flyga jämfört med en Bixler så att ta hjälp är nog närmast en förutsättning om det inte skall bli en liten vedhög i första försöket - vilket vore synd.
Lycka till med den fortsatta flygträningen hälsar
RogerKommentar
-
Kommentar

Kommentar