Flyg som tål vind

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikE

• okt 2010
    • 609

Jag har flugit med MultiWii i ett Bixlerliknande plan i många år.
    Enda problemet med vinden är att ta sig frammåt med det.
    Man kan få trycka ner den med full gas.
    Visst kan det ta i och lyfta planet vertikalt ett par meter i kastvindar.
    Men på en modell som väger 700g så är det imponerande.

Har även en RadJet från Hobbyking som ligger som ett strykbäda i kastvindarna.
    Med MWii beter den sig i det närmaste som en snabb trainer.

Mwii funkar ungefär som Safe systemet.
    Stabilisera snabba kast och kan räta upp modellen från nästan vilken situation som helst.

Det gär även att koppla till GPS för att den ska hitta hem tillbaka om man förvirrat sig.
    || MultiWii Airplane Setup ||
    || RTH Med MWii Ariplane ||
    || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

En kärra som påminner lite om Mentor (och även Funcub) är Bushmaster - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
      Den är komplett förutom mottagare och ack. Skulle nog rekommendera en 4S-setup om du vill ha bra drag i spisen för att flyga när det är blåsigt. Vill du stabilisera upp ytterligare så kan du ju komplettera med ett 3-axligt gyro - t ex detta billiga också från Hobbyking - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
      Bushmaster går bra och den är också lite tyngre utan att för den delen vara överviktig. Går att köra på 3S men blir roligare på 4S säger kompisarna som har denna maskin.
      Roger

Kommentar

• Jorgen
        • feb 2013
        • 777

Först av allt: PatrikE, Tack för ditt arbete på Multiwii Airplane!

Angående MPX Mentor, tål den verkligen vind? Jag har en MPX funcub och även om jag flugit den i kuling ett par accar så är det inte njutbart ens i lite vind då den väldigt gärna vippar 45 grader eller mer med vingarna när det är byigt.

Jörgen

Kommentar

• Pelleflygare

• okt 2011
          • 425

Som nybörjare hade jag mycket kul när det blåste med en Techone Neptune http://www.techonehobby.com/proinfo.php?kid=1&pid=25. Fortfarande utan skador efter tre år - tar fram den när jag inte vill riskera att krascha någon av mina andra kärror!

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Det är inte många kärror som ärligt "tål vind" om dom inte flygs fort så visst kan man ifrågasätta om t ex Mentor eller Bushmaster är ett optimalt val men jämfört med en Bixler så tål dom helt klart mera vind. Men till sist är det ju också frågan om piloten "tål vind" så i stor utsträckning är det nog piloten som måste tränas. Men en Mentor eller Bushmaster med ett 3-vägsgyro ger nog en hygglig kompromiss på en relativt lättflugen, stryktålig och hyggligt vindtålig kärra.
            Och beträffande EPO/EPP kontra balsa så har det ingen betydelse ur "vindtålighets-synpunkt" men för en nybörjare är en EPO/EPP-kärra mycket tåligare för misshandel och likaså mycket enklare att laga om man ändå misslyckas...
            Roger

Kommentar

• imbecill99
              • aug 2014
              • 15

Techone Neptune har fina flygegenskaper men inga hjul att med landa med, själva landningen är kanske den mest nervösa och roliga delen av flygningen så den vill jag inte vara utan.

Bushmaster har jag tittat på och visst liknar den fun cub, direkt kopia?

Det verkar som att ingen riktigt vet vilket plan som är mest vindtålig och man vill åka lugnt fint och utan fart, kanske finns det inte ett sånt plan?

Det som jag lärt mig av den här tråden är 3-axligt gyro, det verkar vara en intressant sak, fungerar den väl utan strul?

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

I blåsten går det inte att åka lugnt och fint och "utan fart" så det är nog inte vi som inte vet utan snarare du själv som är lite för oerfaren för att inse paradoxen i dina krav, tyvärr. Men några förslag har du ju fått och generellt gäller fortfarande att stabilast i blåsten går ett snabbt plan men är du nybörjare så bör det inte vara ditt första val. Ut och flyg med det du har och lär dig behärska olika väder - det känns just nu som det bästa rådet. En Bixler är ju trots allt relativt tålig så några större risker bör det inte medföra. Och vill du experimentera lite så går det ju att sätta in ett 3-axlat gyro även i en Bixler...
                Roger

Kommentar

• imbecill99
                  • aug 2014
                  • 15

Ursprungligen postat av McRegor
                  I blåsten går det inte att åka lugnt och fint och "utan fart" så det är nog inte vi som inte vet utan snarare du själv som är lite för oerfaren för att inse paradoxen i dina krav, tyvärr.
                  Roger
                  Det var exakt vad jag menade, att det jag söker kanske helt enkelt inte existerar, menade inte att ni inte kan.

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
                    • 609

Det är nog det mesta att vindkänsligheten sitter i piloten.
                    || MultiWii Airplane Setup ||
                    || RTH Med MWii Ariplane ||
                    || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Ursprungligen postat av McRegor
                      lite för oerfaren för att inse paradoxen i dina krav, tyvärr.
                      Roger
                      Det var därför jag kom med det förslag som jag gjorde
                      Superhero

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Ursprungligen postat av imbecill99
                        Det var exakt vad jag menade, att det jag söker kanske helt enkelt inte existerar, menade inte att ni inte kan.
                        Du har varit inne på gyro och nosat och det hjälper en hel del, men i slutänden är det din skicklighet som avgör. Jag gillar vind, jag gillar gyron.

Kolla här vid 3:50-> hur kool som helst att göra manövrer jämte sig. Men man behöver fortfarande vara en duktig pilot

Superhero

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

Ursprungligen postat av imbecill99
                          Jag vill helst slippa ett snabbt plan.
                          Synd, för jag hade tänkt rekommendera Multiplex Funjet.
                          Går som på räls, även i stormbyar...
                          ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Michael
                            • maj 2006
                            • 1742

Frågan är i mitt tycke fel ställd. Om man med vind menar "hög vindhastighet" så beror gränsen till största delen på piloten, samt givetvis flygplanets maximala flyghastighet. Träning ger därvidlag färdighet. Det är sällan roligt att flyga i hård vind annat än om man håller på med hangflyg.

Om man med "vind" menar förmågan att klara turbulens så är det även i detta fall huvudsakligen pilotens förmåga som sätter gränsen. Valet av flygplan kan dock underlätta eller försvåra pilotens arbete.
                            Med risk för att övergeneralisera så kan man sammanfatta flygplans förmåga att klara turbulens som att:

- flygplan med litet sidoförhållande (vingens spännvidd / kordan) klarar turbulens bättre än om sidoförhållandet är stort
                            - flygplan med liten V-form på vingen klarar turbulens bättre än om V-formen är kraftig.
                            - flygplan med litet tröghetsmoment i rolled (lätta vingar) klarar turbulens bättre än flygplan med stor massa i vingarna
                            - flygplan med hög vingbelastning (alt. "kubisk" vingbelastning) klarar turbulens bättre än flygplan med låg vingbelastning

Listan kan göras längre, men ovanstående ger en hint om vad man ska leta efter. Om man väljer flygplan enbart efter ovanstående kriterier så blir det sannolikt inte det bästa valet för en nybörjare.

Mitt förslag är därför att du skaffar ett rimligt turbulenståligt flygplan med i övrigt goda nybörjaregenskaper som exempelvis Multiplex Mentor och att du med ett sådant flygplan verkligen lägga dig vinn om att träna flygning i alla väder utom regn och åska. Eftersom du ännu så länge har ganska begränsad flygerfarenhet så har du mycket kvar att lära/träna, exempelvis hur inflygningar för landning måste göras helt olika om det är endast lite vind eller om det är stark vind med turbulens. Du behöver också träna upp dina reflexer så att du snabbt och instinktivt reagerar på störningar i flygplanets läge.

Gyron är säkert bra men de maskerar delvis turbulensproblem och är man ute efter att träna upp sina reflexer tränar man bäst med gyrot inaktiverat eller med endast lite "gain" inställt.
                            Senast redigerad av Michael; 2014-10-13, 19:17.

Kommentar

• imbecill99
                              • aug 2014
                              • 15

Ursprungligen postat av Michael
                              Frågan är i mitt tycke fel ställd.
                              Ja, min fråga var felställd, jag syftade på turbulens,stormbyar etc.
                              Jag beställde ett plan igår, det blev en Tiger Trainer 40 MKIII OBL, gjord av balsa och ply. Väger ca 3,2 kg med en vingbelastning på 73g/dm2.
                              Vet fortfarande inte hur man räknar ut kubisk vingbelastning.

Kommentar

• Michael
                                • maj 2006
                                • 1742

Har du möjlighet att få hjälp med de första flygningarna så är det ett bra val av flygplan. Precis som Mentorn är Tiger Trainer ett rimligt turbulenståligt flygplan som kan flygas i väldigt skiftande väderförhållanden, givetvis under förutsättning att även piloten är "turbulenstålig" :-).

"Kubisk vingbelastning" beräknar man genom att ta flygplanets vikt och dividera med vingarean upphöjt till 1,5 eller lite mer matematiskt uttryckt:

WCL = sqrt(vikt^2/vingarea^3)=vikt/vingarea^1,5

Enheten blir kg/kubikmeter, därav det lite underliga namnet på denna storhet.

Länk: WCL-kalkylator

Fördelen med detta begrepp är att denna storhet inte är "storleksberoende" på samma sätt som den vanliga vingbelastningen är.

I modellflygsammanhang användes begreppet så vitt jag vet första gången av en skribent vid namn Francis Reynolds i saligt insomnade tidskriften "Model Builder" i slutet av 80-talet. Jag har tidskriften någonstans i mina gömmor. Här är en länk till en webfacsimil av en uppföljningsartikel Reynold skrev för att förklara tänket bakom "Wing Cube Loading":

Model Builder September 1989 - "Wing Cube Loading"
                                Senast redigerad av Michael; 2014-10-13, 19:35.

Kommentar

Arbetssätt...