bygga eget plan, hjälp med elektroniken.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Om du har massor med pengarna så går det ju. Men det blir dyrare som Roger skriver, räkna med 20 totalkrasher innan du kan flyga 30 sekunder. Om du gillar EDF så är det totalt fel område att börja där. Ju häftigare planet ser ut desto sämre flyger det. Högvingat med dithedral ska det vara på första planet, men jag tror inte du lyckas trimma själv på de 1-3 sekunder du har innan du träffar backen.

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Fast du vet ju inte ens hur en lyckad konstruktion fungerar och flyger i detta fall. Nåja - du väljer själv väg - det är bara det att många av oss som skriver här gärna vill att nybörjare skall ha bra förutsättningar att lyckas och därmed på allvar upptäcka denna roliga hobby och det är därför jag personligen avråder dig ifrån att välja den svåraste metoden. Du lär ha utmaning nog till en början att lära dig flyga en intrimmad kärra av väl utprovad modell...
      Det kan se enkelt ut när man ser oss som flugit under många år men riktigt så enkelt är det inte. Visst - för vissa sitter det i blodet men även dom är nybörjare om än under lite kortare tid.
      Roger

Kommentar

• Ted_B
        • dec 2013
        • 335

Jag är helt självlärd, började med en easytrainer 1280 och kan rekommendera dig att börja med en sådan. Jag klarade av att flyga själv med den redan första gången jag provade. Det planet är en bra start tycker jag, sedan kan du bygga något eget och försöka få det att flyga.
        Vill du absolut både lära dig flyga och bygga eget samtidigt så tycker jag du ska göra det. Bygg ett depronplan med billig elektronik så gör det inte så mycket om du kraschar.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

...med tanke på att TS är nybörjare så skulle jag snarare råda till att bygga i EPP än depron eftersom depronen är tämligen skör. Fast rådet att börja med en Easytrainer 1280 är helt klart bättre.
          Roger

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Skaffa ett komplett paket först och lär dig flyga, sen vet du mycket bättre vad du ska sikta in dig på. Låter som en krånglig långsam väg att börja från noll. Men hittar du ritningar på en högvingad trainer på ca 1,1-1,5 m så är det bara att bygga, sen hjälper vi till med motorval.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Cummins
              • dec 2015
              • 31

dannyf. Jag har ett plan du kan få prova, det är ett eget konstruerat flyg av diverse olika delar. Kroppen var högvingad nu dubbeldäckare, alldeles fel motor, heli motor, och heli esc, vilket det är full gas eller inget, kraschad innan ombyggnad ca 50 gånger, mycket lim, motor har en vinkel av ca 10 grader uppåt sett. Jo det är 65 cm i vingspann och alldelse för tungt runt 450-500 gram eller nått. Jo man måste ger fullt roder eller höjd, ca 2 sek innan det händer nått. Om jag är stolt, nja vete fan, nog mest för att vissa en tegelsten kan hålla sej i luften, flyga vetefan, skadeskjuten kråka mera.

Kommentar

• Cummins
                • dec 2015
                • 31

Vi skulle bli glada och fulla av skratt om du byggde nått lika galet.

Kommentar

• dannyf
                  • okt 2016
                  • 23

förstår era åsikter och håller med, ja bör egentligen börja med ett lättfluget och intrimmat plan. men då försvinner ju halva grejen för mig. när ni säger att jag inte kommer lyckas med mitt projekt så häller ni bensin på min eld hehe.
                  sen finns ju risken och är säkert stor att jag misslyckas totalt och då även tappar lusten att fortsätta bygga, men då har jag iaf provat på och förverkligat mitt sug att prova själv. och kör jag inte sönder elektroniken totalt så finns det ju färdiga plan utan elektroniken att stoppa det i antar ja.

ska sätta mig någon kväll och beställa saker så att jag kan sätta igång, men min fundering är om sakerna på ebay som såklart är billigare än kvalitetsmärkena ens är något att fundera på? eller är det rent skräp?

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Om du ändå skall försöka - rita och planera lite först innan du beställer grejor.
                    Fast min absoluta rekommendation är fortfarande att först lära dig grunderna i flygningen via nån RTF-kärra, sen kan du försöka konstruera och bygga nåt själv. Det borde helt enkelt vara roligare att lyckas än att misslyckas. Och oavsett om du lyckas få ditt bygge i luften några sekunder så kommer du säkert sen att behöva en bättre kärra för att verkligen lära dig flyga. Om du nu är intresserad av det eller om det är själva bygget av nåt flygmaskinsliknande som är huvudintresset.
                    Roger

Kommentar

• dannyf
                      • okt 2016
                      • 23

skulle nog säga att det är 50/50 bygga/flyga. intresset för radiostyrda flygplan har alltid funnits där sedan 20 år tillbaka men har aldrig haft något själv. tror inte att jag kommer ta mitt eventuella misslyckande så hårt. bara köra på tills man lyckas, alternativt ta genvägen med färdiga plan, men har faktiskt varit nära på att beställa hem ett Easytrainer plan. men då kändes det genast mer ointressant så jag måste pröva på denna hobby min egen väg.

rita och planera ska jag definitivt göra men tänkte utgå ifrån hur mycket plats tekniken tar och bygga så stabilt men lätt efter det. blir det för tungt så får jag banta ner alternativt göra nytt. som sagt min egen väg

vad är EPP för material?

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Ursprungligen postat av dannyf
                        ...och för mig så är en del av det roliga att just bygga själv utan ritningar. det får bli lite som de blir, många crasher och ombyggnation/lagningar räknar jag med...
                        Bra, du är ju både optimist och realist. Försök i alla fall att flyga i någon enkel simulator under tiden du bygger. Sparar många reparationstimmar och kan utföras när kidsen sover!
                        /Leif

Kommentar

• Cummins
                          • dec 2015
                          • 31

Man måste ju fråga vad för elektronik du tänkt beställa, innan du vet vad du ska bygga.
                          Vad för plan typ har du tänkt dej och vilken storlek.
                          Bygg i balsa så får du mycket att göra inför varje test, om byggandet är utmaningen, så får barnen en brasa också efteråt.

Kommentar

• dannyf
                            • okt 2016
                            • 23

de va fan va negativt det låter här då. balsa vore ju roligt men aningen mindre lämpligt som första bygge.
                            återkommer väl om några veckor/månader med bilder/film så får ni eventuellt något att skratta åt

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7673

JAG är inte negativ till att börja bygga på egen hand, det är väldigt lärande att förstå aerodynamikens gyllene grunder.
                              Det finns massor att läsa om scratchbuild´s på nätet, till exempel här:
                              https://www.google.se/search?q=rc+pl...Hq7puICg#imgrc=_

glöm dock inte dom elementära delarna med vikt, tyngdpunkt, vingprofil, riggningsvinklar mm, som jag skrev om tidigare...
                              Retroholic!

Kommentar

• dannyf
                                • okt 2016
                                • 23

nej allas kommentarer är inte negativa, men en del verkar tycka att bygga eget utan kunskap inom flygningen är mer eller mindre helt omöjligt. kanske är så vad vet jag, det lär ju visa sig.

jag uppskattar såklart tips på sånt man bör tänka på innan man bygger. och har gjort lite research på designer och sånt. vilket jag kommer gå efter men då utan ritningar.

Kommentar

Arbetssätt...