Motorseglare som beter sig skumt .....

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

    #16
    Böjs vingarna för lätt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

    Kommentar

    • Thomas

      • jun 2006
      • 7673

      #17
      Av beskrivningen att döma så behöver seglaren ett par graders positiv riggningsvinkel i förhållande till datumlinjen (med stabben i 'noll'), samt ett par graders neråtriktning av motorn...
      Retroholic!

      Kommentar

      • larsmn

        • jul 2015
        • 393

        #18
        Pernstig, nedåtriktad motor tillagt, gissar ca 5 gr räcker
        Ålänningen, ja, har en platt carbon-bjälke i vingen, men spetsarna kan vibrera ca +/- 15 cm
        Thomas, ingår i planeringen, men tackar för tipsen.

        Kommentar

        • Petrik59
          • jan 2008
          • 80

          #19
          Ursprungligen postat av pernstig
          Kan 1 cm verkligen vara rätt?

          Jag reagerade på samma sak. Brukar inte CG hålla sig någonstans runt en 1/3 av vingens korda?

          Kommentar

          • Petrik59
            • jan 2008
            • 80

            #20
            Jag har en elektrifierad Blue Phoenix som beter sig ungefär likadant. Vid fullt gaspådrag får jag ge nästen fullt dykroder för att kompensera och då stiger den vertikalt. Eftersom jag vet hur den beter sig har jag inte brytt mig att göra något åt det. Man skall ju ändå bara upp på höjd för att sedan slå av motorn och termikflyga.

            Kommentar

            • pgrts

              • jun 2006
              • 2015

              #21
              Har samma erfarenhet som Petrik med en Thunder Tiger E-hawk.
              Fullt dykroder ganska snart efter pådrag av motorn om planet inte ska loopa.
              ___________________
              patrik@pgdata.se

              Kommentar

              • Thomas

                • jun 2006
                • 7673

                #22
                En sådan kärra med bärande profil på vingen har ett specifikt hastighetsområde där den flyger bra.
                Ökar man hastigheten (gasar på) så stiger den, minskar man hastigheten så sjunker den.

                Låter som om att man behöver rikta ner motorn ännu mer för att motverka stigtendenserna...
                Retroholic!

                Kommentar

                • jaka
                  • maj 2007
                  • 1484

                  #23
                  Hej!
                  Stiger kärran vid motorpådrag så måste motorn riktas ner! Det ska inte märkas någon skillnad vid pådrag gentemot att man trimmat modellen rakt fram utan motor!

                  Kommentar

                  • senmathal
                    • sep 2008
                    • 1810

                    #24
                    Är det inte så att en flatbottnad vinge är ganska fartkänslig och stiger gärna med ökad hastighet. Av den anledningen behövs också ganska påtaglig nedåtriktning av motorn. Min elseglare gör likadant men jag har valt att trimma in dykroder vid gaspådrag. Det finns små möjligheter på den modellen att rikta motorn neråt då det inte gjordes från början. En egenhet med inmixat dykroder blir dock att modeller stiger tvärt då man drar av gasen tills farten sjunkit. När man vet om det kan man ju dra ner gasen lite försiktigt. Ett annat alternativ kan vara att mixa in lite fördröjning på återgången av dykrodret.

                    /Mats

                    Kommentar

                    • Thomas

                      • jun 2006
                      • 7673

                      #25
                      Där sa du nåt, Mats!

                      Jag har en kärra som flyger bra vid gaspådrag, men vill stiga när man drar av gasen.
                      Då kanske jag kan mixa in lite dykroder när jag minskar gasen...

                      Värt att prova!
                      Retroholic!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...