Böjs vingarna för lätt?
Motorseglare som beter sig skumt .....
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jag har en elektrifierad Blue Phoenix som beter sig ungefär likadant. Vid fullt gaspådrag får jag ge nästen fullt dykroder för att kompensera och då stiger den vertikalt. Eftersom jag vet hur den beter sig har jag inte brytt mig att göra något åt det. Man skall ju ändå bara upp på höjd för att sedan slå av motorn och termikflyga.Kommentar
-
En sådan kärra med bärande profil på vingen har ett specifikt hastighetsområde där den flyger bra.
Ökar man hastigheten (gasar på) så stiger den, minskar man hastigheten så sjunker den.
Låter som om att man behöver rikta ner motorn ännu mer för att motverka stigtendenserna...Retroholic!Kommentar
-
Är det inte så att en flatbottnad vinge är ganska fartkänslig och stiger gärna med ökad hastighet. Av den anledningen behövs också ganska påtaglig nedåtriktning av motorn. Min elseglare gör likadant men jag har valt att trimma in dykroder vid gaspådrag. Det finns små möjligheter på den modellen att rikta motorn neråt då det inte gjordes från början. En egenhet med inmixat dykroder blir dock att modeller stiger tvärt då man drar av gasen tills farten sjunkit. När man vet om det kan man ju dra ner gasen lite försiktigt. Ett annat alternativ kan vara att mixa in lite fördröjning på återgången av dykrodret.
/MatsKommentar

Kommentar