Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Flahultarn
    svarade
    Ursprungligen postat av LIP
    Med risk för att modellen flyger lite fortare, för du minskar anfallsvinkeln på vingen med att ändra vinkeln på stabben för att få upp stjärten. Förutsatt att du nu har neutralt höjdroder när du flyger i planflykt.

Men är stabben monterad i 0 grader i förhållande till datumlinjen = 0-linjen på kroppen har du nog för liten anfallsvinkel på vingen. Kan ju också bero på tyngdpunkten, hur många procent av vingens korda ligger tyngdpunkten på nu?
    Det där är en av sakerna jag inte fått klart för mig än. Datumlinjen är ju nollinjen, vad är det som bestämmer dess sträckning? Jag trodde det var stabbens förlängning som bestämde datumlinjen men av vad du skriver förstår jag att det inte är så...

Tp är på 28-29%.

Lämna en kommentar:

• LIP
    svarade
    Ursprungligen postat av Flahultarn
    Tack Kay, Jo jag undrade lite om jag blivit svartlistad=) Det var dock aldrig min mening att ifrågasätta allmänt hyfs, snarare att försöka "effektivisera"/komprimera trådarna.

Nog om det! Fattar jag dig rätt ska jag, om det nu är så att den hänger med stjärten, skruva upp framkant på stabben en aning (det måste väl vara rätt tänkt?). Och som du säger, flyga med alla roder.
    Med risk för att modellen flyger lite fortare, för du minskar anfallsvinkeln på vingen med att ändra vinkeln på stabben för att få upp stjärten. Förutsatt att du nu har neutralt höjdroder när du flyger i planflykt.

Men är stabben monterad i 0 grader i förhållande till datumlinjen = 0-linjen på kroppen har du nog för liten anfallsvinkel på vingen. Kan ju också bero på tyngdpunkten, hur många procent av vingens korda ligger tyngdpunkten på nu?

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Ursprungligen postat av kay.krut
    Grattis till premiären Flahultaren. Det känns alltid skönt när man lagt ner många timmar på ett projekt och det blir bra på sluttampen.
    Många Cubar ser lite "hängiga" ut i luften och det kan bero på tyngdpunkten men lika ofta på att stabben fått lite fel vinkel. Det är enkelt att fixa men stör det inte allt för mycket så låt det vara som det är. Njut av din maskin och flyg den som en Cub ska flygas, med alla roder. Lycka till i fortsättningen Flahultarn och välkommen tillbaka till oss tackande individer.

Kay krut
    Tack Kay, Jo jag undrade lite om jag blivit svartlistad=) Det var dock aldrig min mening att ifrågasätta allmänt hyfs, snarare att försöka "effektivisera"/komprimera trådarna.

Nog om det! Fattar jag dig rätt ska jag, om det nu är så att den hänger med stjärten, skruva upp framkant på stabben en aning (det måste väl vara rätt tänkt?). Och som du säger, flyga med alla roder.

Lämna en kommentar:

• kay.krut
    svarade
    Grattis till premiären Flahultaren. Det känns alltid skönt när man lagt ner många timmar på ett projekt och det blir bra på sluttampen.
    Många Cubar ser lite "hängiga" ut i luften och det kan bero på tyngdpunkten men lika ofta på att stabben fått lite fel vinkel. Det är enkelt att fixa men stör det inte allt för mycket så låt det vara som det är. Njut av din maskin och flyg den som en Cub ska flygas, med alla roder. Lycka till i fortsättningen Flahultarn och välkommen tillbaka till oss tackande individer.

Kay krut

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Man tackar, man tackar!
    Var allt en stor portion Ågren inför "draget" bakåt på höjdrodret må ni tro. Har ju bara flugit myggor i jämförelse med den här klossen=) Och inget i närheten av det nedlagda jobbet som det är på den här. Vikten slutade på 3,7 kg ! Mumlade för mig själv hela tiden: håll varvet uppe, håll varvet uppe och inte som mer eller sitter i vänsterfingrarna att dra av gasen så fort jag kommit upp.

Tyckte att TP kändes riktigt bra faktiskt, kameran lutar en del ja och får det se konstigt ut, men jag trodde den skulle kännas baktung för jag hade velat ha tp ännu längre fram men jag ska nog tom kunna plocka ur lite bly.

Eller kan den hänga med baken trots att TP är rätt? Jag har ju möjlighet att enkelt ändra vinkeln på stabben (är ju denna konstruktion som gjort den så tung i gumpen=)) Om jag minns rätt nu har jag satt den på 1-1,5°

Lämna en kommentar:

• LIP
    svarade
    Tjusigt, modellen såg ut att flyga bra, snygg också.
    Jag antar att det beror på kameramontaget att det ser ut som om modellen hänger med stjärten när den flyger.

Lämna en kommentar:

• Thomas
    svarade
    Yieee...Haaa!!!
    Det såg ju riktigt stabilt ut!
    Stoort Grattis till Le Grand Première!

Läcker kameravinkel, förresten...

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade

Idag tog jag mod till mig, packade kärran i bilen och åkte till fältet. Varmt och gott var det och tämligen skakigt i benen. Första gången jag flyger nåt annat än skumkärror. Men det gick vägen=) Det gick tom riktigt bra tycker jag.

Så, TACK alla som kommit med råd och tips under resans gång.

Filmsnuttarna blev väl inte världens bästa men lite bevis på att den flög är det allt!

Det ska nog tom gå att landa den hemma med lite mer flygtid på den=)

Lämna en kommentar:

• McRegor
    svarade
    Du kan säkert köra på mindre propp än 15" för du behöver absolut inte ha 1:1 eller högre i dragkraft - för Cubbe är ju ingen 3D-kärra trots allt. Jag skulle testa med t ex en 13*7" - och du kanske t o m kan köra med en ännu mindre. För det händer ju inget katastrofalt om du har lite för liten propp för att den kommer att flyga avseende statisk dragkraft kan du nog vara rätt övertygad om - även på de mindre proppar du testat.
    Hälsningar
    Roger

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Ursprungligen postat av DrHanke
    Den ser lika skum ut i forumrunner, inga av tapatalk eller forumrunner har stöd för vissa saker ex tabeller...
    Tabellen kommer från Numbers, skapad i mac... om det är någon förklaring/ledning. Copy/paste.

Lämna en kommentar:

• DrHanke
    svarade
    Den ser lika skum ut i forumrunner, inga av tapatalk eller forumrunner har stöd för vissa saker ex tabeller...

Lämna en kommentar:

• jocke1963
    svarade
    Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

DrHanke, varför ser den inklippta tabellen så konstig ut i Tapatalk?

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Körde några (!!) propellrar i testbänk med drivlinan jag tänkt använda. Vill gärna höra vad ni skulle ha valt för propeller...
    Flygvikten blev 3,5 kg, lite mer än beräknat...

Drivlina
    Motor Turnigy G32 770kv specad max 42A med peak 55 kortare stunder
    ESC 60A SuperBrain
    4 cell 3300 mAh
    Bänkresultat nedan

4 cell Voltage, V Current, A Power, W Thrust, Kg
    before after 1/2 max 1/2 max 1/2 max
    APC Electric 11x7 16,7 7,7 26,5 125 400 0,84 1,98
    APC Electric 12x6 16,64 8,0 28,0 126 410 0,96 2,27
    APC Electric 13x4 16,57 8,2 25,0 132 380 1,04 2,31
    APC Electric 14x8,5 16,30 15,92 12,8 48 200 650 1,38 3,06
    APC Electric 15x4 15,99 15,8 9,7 35 150 500 1,22 3,01
    Tgy Type A Beech wood 13x5 15,92 15,79 8,8 30 134 410 0,97 2,16
    Tgy Light Electric wood 13x6 15,53 10,5 36,5 150 482 0,96 2,48
    Tgy Type A Beech wood 13x7 15,8 9,9 34,2 150 460 1,09 2,48
    Tgy Light Electric wood 13x8 15,60 15,47 10,2 41 150 530 1,02 2,50
    Tgy Light Electric wood 13x8 17,20 12,5 48 206 700 1,27 2,93
    Tgy Type A Beech wood 14x6 15,73 10 41,7 150 540 1,07 2,56
    Tgy Light Electric wood 14x8 16,80 14,5 56 234 750 1,45 3,50
    15" tum ger ca 5 cm frigång, hur mycket rekommenderas? Lite sent att tänka på det nu... men ändå??
    Verkar som motorn går att köra över de rekade strömmarna utan haveri... iaf enligt en del poster på HK.

// P

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Kollade på Wikipedia… jag hade väl inte helt rätt…
    Acceleration är en fysikalisk storhet som anger förändring av hastighet per tidsenhet. Förändringen kan vara såväl positiv (ökad hastighet) som negativ (minskad hastighet) eller innebära en ändrad riktning. Vid retardation (deceleration, inbromsning) är accelerationen negativ och hastighetens belopp minskar således. Vid acceleration ortogonalt mot rörelseriktningen fås en krökt bana utan förändring av fart eller rörelseenergi. Om accelerationen i sidled är konstant blir banan en cirkel. SI-enheten för acceleration är m/s².

Som jag förstår detta har du nog rätt Lasse, att riktningsändringen i en loop med bibehållen fart också innebär acceleration.

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Ursprungligen postat av LIP
    Att öka g-kraften är också en acceleration......eller
    Nja, nu vet jag ju inte vad som ligger i ordet acceleration inom modellflygvärlden, men acceleration, per definition innebär fartökning. Som inte automatiskt leder till ökad G-kraft. Flyger du i planflykt med konstant fart och bara ökar farten utan riktnings/höjdändring, dvs accelererar, har du ju fortfarande samma G-kraft. Så man skulle väl kunna säga att det är riktningsändringen som ger förändring i G-kraften. Rätta mig om jag har fel

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...