Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• freddan_6
    svarade
    4G är rimlig säkerhetsmarginal till de 2G du kommer att flyga med. Inga loopngar eller rollar kan du köra, då smäller det.

Lämna en kommentar:

• Michael
    svarade
    Flyger du bara ikring lugnt och stillsamt och luktar på blommorna så blir aldrig belastningarna speciellt höga. En sväng med 60 graders bankning ger 2G, Det kan var bra att ha lite säkerhetsmarginaler för det fall det någon gång blir fråga om en kraftig upptagning, en looping eller liknande.

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Ursprungligen postat av Michael
    Jag var kanske lite otydlig. Det är kroppen som ska stöttas upp/hängas upp och vikten ska fördelas jämt över vingarnas hela yta. Belastar du bara vingspetsarna kan du halvera vikten till 6 kg dvs. 3 kg per vinghalva.
    Mekkar med stället nu, innan det är på plats kan jag inte rigga stöttorna på plats. Men jag har grunnat lite på ditt test, eller snarare på vilka belastningar det blir på vingarna under "normal" flygning. Med 12 kg på vingarna motsvarar det 4G – ungefär förmodar jag. Men är 4G mycket eller lite eller vad? I vilket spann kan man tänkas vara vid "cubflygning"? Störst påfrestningar blir det vid snabba upptag efter dykning, antar jag? Eller vid höga farter? Vilka G-krafter rör det sig om i dessa situationer?

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Jag var kanske lite otydlig. Det är kroppen som ska stöttas upp/hängas upp och vikten ska fördelas jämt över vingarnas hela yta. Belastar du bara vingspetsarna kan du halvera vikten till 6 kg dvs. 3 kg per vinghalva.
    Nejdå, det var inga otydligheter där, bara jag som behövde läsa två gånger... vad nu det kan bero på??

Lämna en kommentar:

• Michael
    svarade
    Ursprungligen postat av Flahultarn
    Hörde att det börjar bli svårt att få tag i balsa eftersom fartygsindustrin köper upp allt för att fylla ut mellan skroven på fartyg. Vet inte om det stämmer dock. Logiskt vore ju också att kärnan i stammen är hårdare än perifierivirket, precis som våra tallar. Och ju äldre trädet blir ju större andel kärnvirke, så det låter logiskt!
    Utöver fartygsindustrin (gastankers) är det vindkraftverkstillverkarna som står för de stora balsauppköpen. Balsa är svårslaget som sandwichmaterial i kompositkonstruktioner (rotorblad) om man vill ha en kostnadseffektiv lösning.

"As more wind turbines are being built, supply of core materials (balsa and PVC foam) is experiencing extreme demand pressure." Källa U.S. Department of Energy (http://energy.gov/sites/prod/files/CX-004135.pdf)

Lämna en kommentar:

• Michael
    svarade
    Ursprungligen postat av Flahultarn
    Hm, nu är jag inte riktigt med... Modellen upp och ner, vilande på vingspetsarna? Och så 12 kg på kroppen? Är det så du menar?

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Hörde att det börjar bli svårt att få tag i balsa eftersom fartygsindustrin köper upp allt för att fylla ut mellan skroven på fartyg. Vet inte om det stämmer dock. Logiskt vore ju också att kärnan i stammen är hårdare än perifierivirket, precis som våra tallar. Och ju äldre trädet blir ju större andel kärnvirke, så det låter logiskt!

Lämna en kommentar:

• senmathal
    svarade
    Normalt sett brukar lister sågas av någorlunda hård balsa men det är väl ingen garanti. Sedan kan man ibland stöta på stenhård balsa som nästan är som fura. Det lär nämligen vara så att den mjuka lätta balsa som vi använder tas i från relativt unga träd. När trädet blir större blir virket hårt som vilket trä som helst och även mycket tyngre. Den som sa detta till mig var en som tidigare sågat balsa för modellhobbyn så jag antar att det stämmer. Att du stötte på hårdare balsa behöver inte betyda att dina lister är mjuka. Men det är som du säger att man behöver lite erfarenhet för att avgöra. Om man håller listen i ena änden och liksom svingar den lite upp och ner kan man jämföra och få en liten känsla av både tyngd och styvhet. Och tyngre är nästan alltid styvare och starkare.

/Mats

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Tack för allt engagemang så här långt=)

Ett snabbtest nyss säger att det finns hopp faktiskt. Har inte stöttorna fästade mer än i ytterläget så det kommer bli ytterligare stadigare. Och det kändes inte alls farligt och sviktade inte mycket alls egentligen och kändes förtroendeingivande.

Nu fattar jag dessutom ditt test Michael, tog ett tag för poletten att trilla ner... Innan det kan utföras måste vingstöttorna dock fästas ordentligt i mittfästena och dit är det lite jobb kvar.
    Senast redigerad av Flahultarn; 2012-09-12, 21:09.

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Bäställde balsalister från Hobbyträ in blanko så att säga. Nu har jag ingen större erfarenhet av olika kvaliteér men vid ett senare tillfälle köpte jag sekunda flak från dem som iaf delvis var av betydligt högre densitet/hårdhet. För den skull vill jag inte säga att listerna till vingbygget kändes mjuka. Men som sagt erfarenhet har jag inte så mycket...

Min känsla av vingarna så här långt har varit att de är rätt styva och att vingstöttorna skulle fördela krafterna, men 12 kg känns mycket om jag säger så... Ska gå upp och se om jag kan palla upp den på vingarna nu, men ska det bara ligga an på spetsarna? Det verkar väl inte riktigt realistiskt? Krafterna är väl fördelade över vingytan?

Lämna en kommentar:

• senmathal
    svarade
    Kan nämnas att SIG:s cub i ungefär samma storlek har en vingkonstruktion som saknar furu i vingen. Den har ett rektangulärt urtag i sprygeln och genom den går en vingbalk av balsa. Det blir ju ett helt annat krav på vingen tack vare vingstöttorna. Jag kan ju inte vara säker men jag undrar om inte webbar skulle räcka? Sedan är det ju en enorm skillnad mellan balsa och balsa. Riktigt hård balsa är ju relativt stark. Nu är väl SIG cuben ett riktigt lättviktsbygge av pinnar och strån.

Nu är detta sagt av en som knäckt en cub vinge byggd efter SIG:s ritningen men jag tror inte att det är något vanligt problem. Jag hade förmodligen valt vingbalken av alldeles för mjuk balsa, utskuren ur ett flak.

/Mats

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Det är svårt att veta om vingen är tillräckligt hållbar. Jag skulle föreslå attt du testar genom att du riggar upp modellen upp och ner och därefter fördelar ut vikt jämt på vingarna så att du kommer upp i exempelvis 12 kg vilket svarar mot 4G om din modell väger 3 kg. Klarar vingarna det är det inget problem att flyga på vanligt Cub-vis. Som vikter duger nästan vad som helst, böcker, sandpåsar etc.
    Jag har gjort på det viset ett par gångermed mina egna hembyggen då jag varit osäker på om konstruktionerna hållt måttet. Min erfarenhet är att vingarna oftast är mycket starkare än vad man kan tro.
    Hm, nu är jag inte riktigt med... Modellen upp och ner, vilande på vingspetsarna? Och så 12 kg på kroppen? Är det så du menar?

Lämna en kommentar:

• Flahultarn
    svarade
    Ursprungligen postat av McRegor
    OK - det låter ju bättre för annars hade den varit överviktig. Dock är det rätt svårt att bedöma flygvikten innan den är klar för det blir ofta många bäckar små innan den står startklar på fältet...
    Har du våtlimmat (lagt på limmet och satt ihop delarna direkt) med UHU Por eller kört det som kontaktlim ?
    Jag har aldrig testat UHU Por i ett balsabygge men har du våtlimmat så kan det ju möjligen fungera. Dock får man nog lägga in en reservation tyvärr... Vitlim fungerar i alla fall bra och är förhållandevis ofarligt jämfört med CA och epoxi.
    Hälsningar
    Roger
    Jo att det blir många bäckar små har jag konstaterat ett par gånger... Nu står den i stort klar med alla delar där även om allt inte är monterat, har stället kvar att montera men det ska inte vara några ytterligare saker som ska i. Jag har fått den lite tung i gumpen vilket jag inte trodde skulle vara någon risk =) men det är det uppenbarligen ALLTID.

Så här i efterhand inser jag att jag blandat vitlim med UHU Por omvartannat. Dock till övervägande delen UHU vilket är använt som kontaktlim i den mån det kan beskrivas så, det har fått torka till lite innan jag sammanfogat delarna... jaja, man lär sig.

Summeringen blir nu att jag kommer riva klädseln tror jag, känna på alla fogar och montera balkar enligt era råd. Samtidigt passa på att rätta till ett par andra saker som jag inte är nöjd med.

Lämna en kommentar:

• Michael
    svarade
    Det är svårt att veta om vingen är tillräckligt hållbar. Jag skulle föreslå attt du testar genom att du riggar upp modellen upp och ner och därefter fördelar ut vikt jämt på vingarna så att du kommer upp i exempelvis 12 kg vilket svarar mot 4G om din modell väger 3 kg. Klarar vingarna det är det inget problem att flyga på vanligt Cub-vis. Som vikter duger nästan vad som helst, böcker, sandpåsar etc.
    Jag har gjort på det viset ett par gångermed mina egna hembyggen då jag varit osäker på om konstruktionerna hållt måttet. Min erfarenhet är att vingarna oftast är mycket starkare än vad man kan tro.

Lämna en kommentar:

• McRegor
    svarade
    OK - det låter ju bättre för annars hade den varit överviktig. Dock är det rätt svårt att bedöma flygvikten innan den är klar för det blir ofta många bäckar små innan den står startklar på fältet...
    Har du våtlimmat (lagt på limmet och satt ihop delarna direkt) med UHU Por eller kört det som kontaktlim ?
    Jag har aldrig testat UHU Por i ett balsabygge men har du våtlimmat så kan det ju möjligen fungera. Dock får man nog lägga in en reservation tyvärr... Vitlim fungerar i alla fall bra och är förhållandevis ofarligt jämfört med CA och epoxi.
    Hälsningar
    Roger

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...