Glasning av modell. Tips mottages.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 714

Detta inlägg är inte kapning av Krilles tråd, bara delning av en ny erfarenhet.

Har nu praktiserat ANDRA skrapningen med dåligt resultat.

Det ljusa bandet över bakkroppen är lättspackel som ligger under 25 g glasfiber. Här är det dubbelkrökta ytor, konvexa såväl som konkava! FÖRSTA skrapningen för att fästa glasfiberväven gick bra. Jag använde engångspensel för att stryka fast väven på de konkava ytorna annars plastkort. Lite knottror i väven slipade jag lätt av med 320-papper två dygn efter glasningen. Sen stod kroppen och vilade c:a en månad vilket inte var nödvändigt, kanske inte bra heller.

Klicka på bilden för större version

Namn: Bakkropp glasad.jpg
Visningar: 2
Storlek: 32,5 KB
ID: 510562Klicka på bilden för större version

Namn: Bakkropp skrovlig.jpg
Visningar: 2
Storlek: 26,7 KB
ID: 510563
    Jag tvättade kroppen med rödsprit före ANDRA behandlingen med lamineringsepoxy. Gick på som vanligt, först måla på lite epoxy och sen skrapa ut det med plastkort. Väldigt lite epoxy blev kvar på det hårda underlaget(slipad glasfiber och epoxy).
    På konkava ytor spred jag ut epoxy'n så tunt som möjligt med den gula svampen. Efter ett par minuter hade epoxy'n dragit ihop sig till en apelsinskalsyta där väven syns i groparna. Mycket slipjobb väntar nu.:(:(:(

Två frågor till erfarna byggare:
    1. Skulle jag ha tvättat den gamla epoxy-ytan med aceton i st.f. rödsprit?
    2. Kan man använda Peel Ply på dubbelkrökta ytor?

Lars

Kommentar

• bem

• apr 2009
      • 1643

Lars,
      Är det ZAP (Pazer) Z-Poxy Finishing resin du använt?
      Om det är det, att den inte flyter ut skulle vara konstigt, den är känd för att ge "spegelblanka" ytor. Själv använder jag aceton när epoxy skall rengöras. Prova med aceton nästa gång på en mindre yta så ser du om det var rengöringen som var boven.

/Bo

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Hej!

Jag har inte använt Z-poxy finishing resin utan som vanligt Biltemas lamineringsepoxy. För längesen använde jag en tunnare epoxy importerad av Complast, men skillnaden är obetydlig. Tidigare har jag lyckats(flera gånger) med Biltemas lamineringsepoxy men den här gången blev det ANDRA lagret misslyckat. Jag tror det beror på att jag inte tvättade FÖRSTA lagret med aceton strax innan jag skulle stryka på ANDRA lagret. Dessutom var jag överambitiös och drog över ytan med KLIBBDUK för att ta bort lösa partiklar. Dammsugare hade varit bättre!! :banghead: Klibbduken lämnar efter sig en klibbig yta som bara målarfärg löser upp(tror jag).

Sen började jag tvivla på att två lager epoxy är nödvändigt. Kollade noga igenom Sweepers tråd och beskrivningen från Model Airplane News. Båda nämner kortfattat det andra lagret. Jag lärde mig för 25 år sen att det SKALL vara två lager epoxy. Det leder till mer eller mindre hårt sliparbete men resultatet blir överlägset bra, särskilt om man vattenslipar. Har försökt med sprutspackel eller slipbar grundfärg för att undvika epoxy. Jobbet blev lättare och möjligen modellen också men glasfibervävens struktur syns igenom lackfärgen.

Går Peel Ply att använda på dubbelkrökta ytor?

Får väl gå ut i regnvädret och vattenslipa nu...
        Lars

Kommentar

• karstena
          • okt 2012
          • 382

den mindste smule fedt på förste laget så binder ikke andre laget. det bedste er at vaske med enten asetone eller eddike / eddikesyre (fås på fargehandlen). Når det er gjort så dra snapt over med 1000 korns sandpapir. Da får du en ren ytre som binder og stadig giver en blank overflade.

Kommentar

• Krille
            • maj 2006
            • 1184

Någon fråga om det går att dubbelkröka peelply å det går inte, däremot så går det utmärkt att skarva peelply, låt det bara överlappa lite så när allt är härdat och peelply borttagen är det bara att slipa den lilla kanten som blir.

Så nu har jag börjat testa lite på en bit jag gjort och kommer redovisa mina funderingar å tanker tillsammans med lite viktsiffror.

Jag kör med Z-poxy finishing resin, 25g glasfiber och 65g peelply,
            Jag har testat att både pensla balsan och sedan lägga på glasfiber samt att lägga på glasfiber först för att sedan pensla ner epoxyn, på testbiten körde jag den senare metoden men på mustangen som jag glasat stabbe/fena på nu har jag testat båda och att pensla epoxy först för att sedan lägga på glasfiber går fortare å något enklare, har dock ingen data på vad som blir lättast viktmässigt.

Men som sagt på min 3 kvadrat dm testbit la jag glasfiber och sedan penslade epoxy ovanpå allt, skrapade överskottet med en plastskrapa och sedan peelply. Det jag upplever när man stryker med plastkort innan peelply är att det blir lite för lite epoxy för peelply att suga upp och man får ljusa områden där peeply'en är lite torr. Bättre att låta det vara å sedan stryka med plastskrapa åvapå peelply'en.

Vikten då, vikt på 3dm2 3mm balsa 10,24g mätt på kaibrerad industrivåg. vikt efter glasning 13,43g alltså ökning med 3,19g totalt eller 1,06g per kvadrat dm.
            Slipade lite lätt med 400 papper innan sprutspackel å det minskade vikten ytterligare 0,14g till 13,29g. Imorgon återkommer jag när sprutspacklet är torkat och slipat så får vi se vad vikten är då
            //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
            Helikopter: T-rex 700 DFC,
            Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• BJS
              • mar 2018
              • 650

Jag skulle täta träet med polerlack / cellulosalack för gitarrer, innan glasning med epoxy, för att på det viset spara vikt. Inte dope, som vränger träet så att det blir skevt. Används bara för att spänna upp siden / andra vävnader.

Kommentar

• Krille
                • maj 2006
                • 1184

Fast hur mycket vikt sparar man? Träet suger ju åt sig av lacken med, å lack är ju oftare tunnare än epoxy så träet borde rent av suga mer lack än epoxy?
                //Kristoffer gustafsson

Kommentar

• flygrc
                  • aug 2013
                  • 329

Ursprungligen postat av Lars 41an
                  Var kan man köpa cellulosalack nuförtiden?

Lars
                  Lack på 1-litersburk för dig som har egen färgspruta!Beställningsvara, levtid 5-10 dagar. Nitrocellulosa som torkar fort, fyller bra och hårdnar ordentligt. Vi har testat de flesta förekommande cellulosalacker på den Svenska marknaden, pratat med ett flertal g...

Kommentar

• Krille
                    • maj 2006
                    • 1184

Nu har jag både sprutspacklat, slipat å målat min provbit med 2 lager vit färg på sprayburk. Den slutgiltiga vikten hamnade på 16,19g, å biten från början va 10,24 så totalt ökade vikten med 5,95g på 3dm2 eller 1,98g per kvadrad dm.

Funderar på att göra en test med cellulosalack vs utan om jag kan hitta någon i närheten som kan låna ut en tesked lack
                    //Kristoffer gustafsson

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                      • 714

Bra resultat - 2 g/dm2 för hela ytbehandlingen !

Har du ett eller två lager epoxy på provbiten?
                      Jag tror att peelply bara fyller en funktion vid andra strykningen med epoxy. Det du skriver i inlägg #20 är för mig hur det brukar funka vid första lagret epoxy - 1 g/dm2.

Hoppas att träffa en mästerbyggare med erfarenhet av peelply på fältet idag.
                      Lars

Kommentar

• BJS
                        • mar 2018
                        • 650

Torkad cellulosalack på balsaträ är känt för att vara lätt. Epoxi är känt för att vara tungt. Således en viktbesparande spärr mot inträngande epoxi i träet till ingen nytta.

Kanske blir cellulosalacken fylld med blåsor under ytskiktet, epoxi blir icke.

Epoxin ligger bäst i glasfibern som är långt starkare som armering.
                        Senast redigerad av BJS; 2018-09-07, 16:34.

Kommentar

• jaka
                          • maj 2007
                          • 1483

Hej!
                          jag har alltid klätt med 25g glasfiberväv och hällt gjutepoxy på vingen/kroppen och antingen smetat ut med SIG:s gula "spreader" eller med pensel.
                          De-Lux epoxy tycker jag inte alls fungerar bra jämfört med "proffsepoxy). Att ha på cellulosalack innan man har på epoxyn/glasfibern har jag aldrig använt och är tveksam till då epoxy inte fäster så bra på en cellulosalackad yta.
                          Däremot har jag blandat bruna microballonger med epoxyn i andra stryckningen (naturligtvis slipat innan). Jag brukar slipa med Hiolit 80 (brunt vävbundet slippapper) sedan 240 Indasa "Red line Rhino dry" vilket är ett helt överlägset slippapper (Tack Ivve för a4arket jag fick i början av åttiotalet

Kommentar

• BJS
                            • mar 2018
                            • 650

I balsaträ, insugen tunn laminerings-epoxi, är närmast värdelöst. Det blir sprött och tungt som ett äggskal. Om vidhäftningsförmågan mellan en eller ett par gånger lackad men inte polerad träyta och lamineringsepoxi / glasfiberväv, så tror jag mig veta säkert att den är nästan 100 % såvida du inte dränker allt i paraffin före den s.k. "glasningen"

I varje fall, är vidhäftningsförmågan långt större än balsaträets egen styrka lateralt / tjockleksvis.

Edit: man kan utveckla sig och fylla cellulosalacken med antingen talk eller modernare microballong, gärna den bruna sorten som är ännu lättare än den vita. För mycket, så blir det dåligt / svagt.

Just som du beskriver, Jaka.

Nu ligger ingen onödig epoxi i träets fåror eller porer och tynger ned utan att bidra till styrkan, allt ligger i den starka glasfibern som är hårt bunden vid ytan av träet genom epoxin.

Billigare blir det också
                            Senast redigerad av BJS; 2018-09-17, 20:49.

Kommentar

• BJS
                              • mar 2018
                              • 650

Prova med en gummispackel eller en s.k. "slickepott", eller som jag kallar den, en gummispatel. Av silikon, men inte helt nödvändigtvis. Är den benvit, så är den förmodligen av vanligt gummi, är den färgad som t.ex. grön, troligen silikon, bättre.

Epoxi biter inte på silikon, så spateln går enklare att återanvända.

~25 kr. på Ica eller Konsum.

Kommentar

• Krille
                                • maj 2006
                                • 1184

ALDRIG silikonprodukter i samband med limning och lackning är en sak som är säker.

Har du otur fäller din silikonskrapa ut silikon i epoxyn varpå du senare kommer få kratrar där färgen "flyter bort" och inte fäster, att få bort silikon från en silokonsmittad yta är dessutom riktigt svårt.
                                //Kristoffer gustafsson

Kommentar

Arbetssätt...