Glasning av modell. Tips mottages.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FlyHigh

• mar 2014
    • 103

Hej,
    Jag har fått tag på en halvt träfärdig Mustfire som jag håller på att färdigställa. Jag tänkte försöka hålla mig till de råd och anvisningar som konstruktören Jesper von Segebaden har gett för att i största möjliga mån efterlikna den berömda originalkärran. Om man söker på nätet finns bl a annat en mycket detaljerad och informativ beskrivning av glasning och målning av kärran, http://www.svensktmodellflyg.se/user...MFN_1968-2.pdf
    Jesper var nog en av föregångarna på detta och det ska bli intressant att följa hans anvisningar, de har visserligen några år på nacken, men genom att Jesper skrivit dem är de säkert fortfarande helt relevanta. Han skriver också att han föredrar 18 grams glasfiberväv som han dock tycker är svår att få tag på. Intressant, har just beställt en större mängd av denna från HobbyKing till en närmast löjligt låg kostnad, finns på EU-lagret, så det är bara att beställa.

Mvh
    Robban

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 650

Ursprungligen postat av Krille
      ALDRIG silikonprodukter i samband med limning och lackning är en sak som är säker.

Har du otur fäller din silikonskrapa ut silikon i epoxyn varpå du senare kommer få kratrar där färgen "flyter bort" och inte fäster, att få bort silikon från en silokonsmittad yta är dessutom riktigt svårt.
      Överdrivet.

Jag lackerade om en hel bil som varit vaxad med silikon många gånger. Jag började med att använda ett lämpligt lösningsmedel (strippa) innan jag slipade ned lacken. Den nya lacken bet sig fast på bästa sätt. Den satt hårt fast i många år, långt efter att bilen sålts, efter att vi själva använt den i åratal.

Dessutom är det icke på det viset att härdad silikon från en slickepott smittar ned en balsayta som bara en gång skall täckas med glasfiber + epoxy, för den eventuella effekten är så mikroskopiskt liten i sammanhanget i det att balsaträ är icke som en glasruta eller glanspolerad metall, även om det nu skulle vara lackat med polerlack ett par gånger.

Det handlar förvisso icke om att smeta in allt med badrums-silikon, eller hur ?

Jag har en anekdot från ett företag i Norrland. (Lars Ekborg). De sysslade mycket med pulverlackering och tunnplåt. I rundturen kunde han icke nog framhålla hur viktigt det var att INGEN silikon fick finnas någonstans inom företagets hus och vägg.

Jag frågade lite elakt: Men om en av tjejerna i växeln har silikonpattar? hur blir det då, skall hon få sparken ?

Ni får ursäkta mig, men på den tiden var tjejer som pulverlackerade eller jobbade med metall, ungefär lika vanliga som vita älgar, och den saken gäller väl också nuförtiden på samma vis, när det gäller män.

Han blev stum och såg sur ut, kanske är ni icke så roliga däruppe alltid...
      Senast redigerad av BJS; 2018-10-02, 07:43.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

LAMINERINGSEPOXY PÅ EN HÅRD YTA

Frågan om silikon dök upp efter att jag hade berättat vad som hände efter att jag använde klibbduk före epoxylager 2. DET VAR ÖVERDRIVET !!!
        Se inlägg #16-18. Klibbduk behöver man inte använda innan det är dags för slutlackering.

Dessutom hade jag använt en svamp för att sprida ut epoxylager 2 så tunt som möjligt. Jag vet inte om det var svampens fel eller klibbdukens fel att epoxyn inte flöt ut bra.
        KRILLE HAR RÄTT! Silikon är lömskt och måste undvikas före målning.

Plastkort fungerar dåligt för att sprida ut epoxy på dubbelkrökta ytor. Det första lagret gick bra med hjälp av pensel som man egentligen skall undvika. Dels kunde jag torka bort överflödet med hushållspapper, dels sög balsaträet i sig eventuella droppar eller strängar som fanns kvar på ytan. Att torka det andra lagret med hushållspapper känns inte rätt, väven skall ju fyllas upp till en slät, slipbar yta. Tips för lager 2 på dubbelkrökta ytor önskas...

Lars
        Senast redigerad av Lars 41an; 2018-10-03, 08:36. Anledning: Lagt till: "KRILLE HAR RÄTT..."

Kommentar

• zeno
          • maj 2006
          • 536

Jag har använt kort ifrån en kortlek, dom är mer följsamma än kreditkort.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7676

Gummispackel??
            Retroholic!

Kommentar

• Krille
              • maj 2006
              • 1184

Ursprungligen postat av BJS
              Överdrivet.
              Jasså? Jaja då får jag väll tro på det då!
              Men vad vet jag, jag har ju bara gått utbildning i limning och tätning och provat/sett vad silicon kan göra. Dessutom jobbar jag som flygtekniker och jobbar väldigt nära och dagligen ihop med våra lackerare på jobbet och har sett kollegor lägga t.ex. en arbetsvecka (40 timmar) för att siliconsanera en luckram på ca 40x50cm som va siliconsmittad efter en sträng med härdad silicon tagits bort.
              Dessutom vet jag hur siliconsmittat en yta kan bli bara för att det har legat en packning gjord av silicon imellan.

Men det har funkat för dig så fortsätt du, men den dagen du lägger på en fin yta lack på din vinge och det sedan efter 20 min börjar bli små hålor på ca 2mm i diameter utan lack så vet du varför.
              //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
              Helikopter: T-rex 700 DFC,
              Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• zeno
                • maj 2006
                • 536

Varför gör du en tråd där du vill ha tips på ett ämne du tydligen är expert på redan innan?

Kommentar

• Krille
                  • maj 2006
                  • 1184

Ursprungligen postat av zeno
                  Varför gör du en tråd där du vill ha tips på ett ämne du tydligen är expert på redan innan?
                  Har du läst hela tråden?
                  När det gäller glasning är jag nybörjare därav tråden. Att tråden på senaste inläggen tagit en vändning till att handla om silikon så är jag fortfarande ingen expert men har som sagt gått utbildning hos experter i ämnet och har jobbat över 10 år med det. Därav vill jag varna om att använda sikikonprodukter i samband med limning/lack. Sen gör fortfarande alla som man själv vill.
                  //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                  Helikopter: T-rex 700 DFC,
                  Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• FlyHigh

• mar 2014
                    • 103

Tråden verkar ha svalnat men jag lite fler frågor och synpunkter.

Har precis klätt min Mustfirevinge med 18 gr glasfiberväv. Har använt mig av metoden att lacka balsaytan 2 ggr med cellulosalack med efterföljande lätt avslipning för att främst avlägsna små upphöjningar. Har därefter lagt ut glasfiberväven och strukit på aceton med relativt bred pensel för att fästa den i den upplösta cellulosalacken. Klädde 1/4-del av vingen i taget, absolut problemfritt. Mycket enkelt att fästa glasfiberväven med hjälp av acetonet och det är helt okritiskt vad avser tid, går att avbryta och påbörja arbetet igen utan problem. Det är även så att cellulosalacken luktar apa, men de påstrykningarna kan man göra utomhus, även i rätt låga temperaturer. När man därefter använder acetonet får man inte alls samma starka lukt och med bra ventilation är det inga problem att göra inomhus.

Ska nu stryka på epoxi och min fråga är då - varför lägga på två lager, det verkar inte vettigt genom att cellulosalacken redan fyllt en hel del underifrån vid påläggningen med aceton. Är det inte bättre att låta epoxin härda ut ordentligt, därefter avslipning för att avlägsna epoxiupphöjningar. Sist torka av hela ytan med en trasa och aceton samt därefter en lätt avslipning och därefter sprutspackel. Sprutspacklet kan därefter slipas ner och bör då ha fyllt alla kvarvarande porer i väven, om inte, ytterligare ett lager sprutspackel med efterföljande nerslipning. Sprutspackel är ju avsett att slipas ner, alltså lättslipat, till skillnad från epoxi som är minst sagt svårslipat.

/Robert

Kommentar

• bem

• apr 2009
                      • 1643

Robert,
                      Tänk på att epoxy är tungt så lägg inte på mer än nödvändigt.
                      Så du har cellplastvinge till din Mustfire, inte som originalet med balsaspryglar och öppet mellan spryglarna?
                      Hagmans sprutspackel (stål plast spray filler) är annars bra att fylla och sen slipa bort för en fin yta på solida ytor.
                      Kika i Saab B-17A tråden här på forumet så ser du hur det blir.

/Bo

Kommentar

• FlyHigh

• mar 2014
                        • 103

Bo, jag har den sprygelbyggda vingen men har helplankat den just för att kunna klä med glasfiber helt igenom, dessutom är den modifierad med det större sidorodret och de större höjdrodren enligt Jesper von Segebadens eget förslag.

Precis som du säger är epoxy tungt och det är därför jag ifrågasätter det där andra lagret med epoxy. Som jag ser det tillför det inget utom problem vid slipningen och ökad vikt, det ger ingen ökad hållfasthet. När man använder sig av metoden med två lager cellulosalack som sedan löses med aceton sjunker ju glafibern så att säga ner i den upplösta cellulosalacken och jag tror därför att det är fullt tillräckligt med ett tunt lager epoxy och att man därefter fixar ytan med hjälp av sprutspackel.

Metoden att använda cellulosalack för att fästa glasfibern är mycket bra, det finns ingen tidspress p.g.a. härdning och man kan till och med avbryta jobbet utan att det påverkar slutresultatet. Har även tagit till mig det Jesper von Segebaden nämnde i sina anvisningar, se mitt inlägg tidigare i tråden, att risk finns för att det blir härdningsproblem för epoxyn om den läggs direkt på balsa, troligen beroende på balsans inneboende fukt, cellulosalacken utgör då ett spärrskikt.

/Robert

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                          • 714

Hej Robert,

Eftersom balsaytan är tätad med cellulosalack så finns det inte "utrymme" för mer än ett lager epoxy. Du kommer att märka att ett tunt lager, utskrapat med hård men flexibel plastskrapa(kreditkort), räcker väl. Torka bort överflöd med hushållspapper om det har samlats mycket någonstans.

Lars

Kommentar

• Zazzu
                            • maj 2007
                            • 278

Hej.
                            Det går att använda peelply på dubbelkrökta ytor se min Mosquito. Man kan överlappa med peelply och sedan dra bort. Fördelen med peelply är att man får en slät ytan vid första lagret med epoxi. Om man lägger sprutspackel efter första lagret utan peelply fyller man vävstrukturen med spackel. Om man istället använder peelply får man en struktur som har små hål efter pellplyen som man borde kunna slipa bort men lite sprutspackel är enklast.

Klicka på bilden för större version

Namn: kropp-1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 57,4 KB
ID: 510672

Mvh Ulf

Kommentar

Arbetssätt...