UMX Radian mini

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ursprungligen postat av Thomas
    Nu funkade filmen, ja!
    Jag tror inte man kan kalla det för nån särskild "hangeffekt" vid en trädridå, då ska nog vinden vara väldigt stark. Dessutom trasar träden sönder vinden och det blir bara turbulent.
    Men hyfsat stark vind, då snackar vi om 7-10 m/s, och en liten slänt eller långsträckt kulle, då kan du nog få till både hang och DS.
    Din kärra har nog ett idealhastighetsområde då den sjunker minst, flyger du fortare stiger den, flyger du långsammare så sjunker den. Och överskottshastigheten efter en dykning kan man självfallet utnyttja till stigning.

Fortsätt bara, du hittar säkert nåt bra ställe för hangövningar!

B.t.w., bor du inte i Uppsala? Det finns väl "Uppsala högar"??
    Gamla uppsala högar ja!!!!
    Skall dit idag och prova!!! Nu skall d inte blåsa så mycket och det är minus 15 men det hindrar ej mig! Om man har en 7-800g elseglare hur mycket bör det blåsa för att få god hangeffekt för nybörjare? Säg att backarna är ca 30-45° och kanske 20m + höga!

Tack! Perfekt ställe ju det är ju 3 stora kungagravplatser/högar och fritt fram 360° runtom utan hinder så ma kan köra hang och DS:a på baksidorna och växla fritt!! Kul
    Tack!! Tar med let13 och min "capcam" som jag gjort efter råd av er för att kunna kritisera min flygning!
    Hoppas bara sattyget t kamera klarar marktemp! Igår var det -20 och jag var ut och flög , kameram har ett inbyggt lipo på 1s800mah som var fullt och jag transporterade kameran i innerfickan och satte på planet precis innan launch, det ökade inspelningen till hela 4min innan den dog och tyckte batteri var slut! Antar att när kameran kommer upp 120m+ är det kallare än -20 och den sitter också i proppwashen så kanske jag underskrider kamerans temp-miniminivå däruppe?
    Har spelat in 3x20min flygningar i 0-gradigt utan problem så det måste vara tempen!

Tycker dock lipoaccar till planet är märkligt oberörda i kylan!! Kandet vara den kalla lufgens ökade densitet som ger mer bärkraft t vingarna och därmed kompenserar för kalla batterier?

Tips på värma kameran under kallflygning? Tänkte på att montera esc rakt under kameran men den blir imte så varm heller då jag seglar mycket så batteri och esc är rätt kalla också...
    Mvh Gustaf

Kommentar

• Thomas
      • jun 2006
      • 7704

Med motordrift är det väl inga problem i nollvind, men det är ju lixom inte det som är grejen med hangflyg.
      En ren seglare (utan motor) som väger 7-800 gram behöver nog minst 5-6 m/s för att flyga bra på ett "normalt" hang.
      Ökar vinden kan man ju alltid lasta i mer barlast.....
      Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...