Montering av C-arf Spitffire

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • warben
    • jan 2007
    • 304

Montering av C-arf Spitffire

Så...var det dax att montera plastmodell! Den nyproducerade Spiten från C-arf är betydligt lättare än föregångaren, vilket gav mig en ide att göra ett så lätt och okomplicerat projekt som möjligt. Målet är 14kg totalvikt, därav motorvalet DLE 55 med JMB pitssdämpare. Inte mest effektiva lösningen, brukar helst använda canister. Med pittsdämparen är det dock två vinster, man slipper värmebekymmer i kroppen och all elektronik läggs bakom brandskottet vilket är ett plus för tyngdpunkten. Spiten kommer med färdighängda roderytor, även flapsen. Mesta jobbet består av montering roderservon samt motorhängning. Då jag sällan har tålamod för hel cockpit blir det en halv, vilket det ändå blivit då jag använder pull pull till sida och höjd. Vingarna är förbereddda för Sierras landningsställ, bara att skruva in. Även bultning av vinge till kropp är färdigt från fabrik.

Mvh
    Tobbe
    Bifogade filer
  • warben
    • jan 2007
    • 304

Dax för montering av skev servo, luckan kapar jag med dremels tunna kapskiva. Viktigt att låsa topp och bottenskinn, vilket görs med 6mm sidostycken av balsa som sedan plastas in.
    Bifogade filer

Kommentar

• warben
      • jan 2007
      • 304

Luckor för skevservon klara!
      Bifogade filer

Kommentar

• warben
        • jan 2007
        • 304

Samma procedur med flapservona. Till flapsen har jag valt att stötstängerna monteras inifrån.
        Bifogade filer

Kommentar

• Extra_Mannen
          • feb 2009
          • 492

Grattis till en fin fin kärra Tobbe! Ska följa tråden noga!

Lycka till!!!

Kommentar

• Dick

• jan 2009
            • 323

blir spännande. lycka till

Kommentar

• warben
              • jan 2007
              • 304

Ställen är i stort sett bara att skruva i....här är väl också en av få ställen c-arf får lite kritik av mig, det blir en del slipande och måttande. C-arf har valt att förmontera hjulbaljor och skära ut för stället, tyvärr slarvigt gjort därav en hel del extrajobb. De har även tiltat ställen mer framåt, i och för sig bra för landningarna däremot hamnar ställen fel i vingen. Stör inte så mycket dock ingen som ser när den står på backen, ses inte i luften heller.

Tobbe
              Bifogade filer

Kommentar

• matbos
                • jul 2008
                • 1444

Den skulle jag vill se live.

Kommentar

• warben
                  • jan 2007
                  • 304

Ursprungligen postat av matbos
                  Den skulle jag vill se live.
                  Den behöver en cockpit, iallafall en halv.....

Kommentar

• warben
                    • jan 2007
                    • 304

Montering av sporre mest enligt instruktion, kan monteras ur med ett par insexskruv.
                    Bifogade filer

Kommentar

• warben
                      • jan 2007
                      • 304

Här har vi hunnit med tillverkning och montering av radioplatta samt tankfäste. Baljan till cockpit gjord. Piloten blir lite förhöjd med en bit foam, kommer ifrån www.acesofiron.com
                      Bifogade filer

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Läckert bygge.
                        Du får nog anlita Matte till att snickra en riktig proffsig cockpit till din Spitt, för hans cockpit går då inte av för hackor :lollypop:
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        :crazy_pilot:
                        //Tomas//

Kommentar

• warben
                          • jan 2007
                          • 304

Ursprungligen postat av Ompa
                          Läckert bygge.
                          Du får nog anlita Matte till att snickra en riktig proffsig cockpit till din Spitt, för hans cockpit går då inte av för hackor :lollypop:
                          Tjena Tomas, försökte lite lamt insinuera det tidigare i tråden.....blir iaf pilot iden. Här kommer lite bilder på roderhängning med pianotråd, färdigt från fabrik.
                          Bifogade filer

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Ursprungligen postat av warben
                            Tjena Tomas, försökte lite lamt insinuera det tidigare i tråden.....blir iaf pilot iden.
                            Jo jag såg det, och det var även det jag syftade på...
                            Piloterna från Aces of Iron är riktigt snygga.

Passar inte InZpan cockpittarna tro? Finns ju både 1/4 & 1/5 till Spitfire.
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            :crazy_pilot:
                            //Tomas//

Kommentar

• warben
                              • jan 2007
                              • 304

Ursprungligen postat av Ompa
                              Jo jag såg det, och det var även det jag syftade på...
                              Piloterna från Aces of Iron är riktigt snygga.
                              De är väldigt bra, synd att de inte gör helfigurer!

Passar inte InZpan cockpittarna tro? Finns ju både 1/4 & 1/5 till Spitfire.
                              http://www.inzpan.com/Spitfire_Cockpit_Kit_p/600005.htm
                              Det blir panel och sikte från dem, mer har jag inte tålamod för.

Lite bilder från motormontering, hyggligt enkelt. Påbyggt 10mm extra brandskott, inpassning med kroppen hängades vertikalt. På med motorkåpa och spinnerbakplatta, av med motorkåpa rita av å borra!
                              Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...